„Vietiniai Raižių ir aplinkinių vietovių gyventojai ir totoriai visada gražiai sugyveno, o kuo labiau vienas kitą pažįsta žmonės, tuo draugiškesni jie tampa“, – sako Alytaus totorių bendruomenės pirmininkas Ipolitas Makulavičius.
Vieną paskutinių kalendorinės vasaros savaitgalių Raižiuose praleido šeštosios Alytaus bienalės dalyviai (tarp jų buvo musulmonų). Tarptautinės bienalės metu vyko daug įdomių diskusijų. Joms savaip atliepia klausimas: galbūt savitas tradicijas per amžius išsaugojusios bendruomenės, kokie yra Raižių totoriai, galėtų padėti šiuolaikiniam žmogui rasti harmoningą ryšį su jį supančiu pasauliu? Vadinamąja gyvąja ir negyvąja gamta?
Viena hipotezių sako, kad gyvosios ir negyvosios gamtos jungtis yra kerpės. Raižiuose bienalės dalyviai aplankė senąsias totorių kapines. Mokslininkai ištyrė, kad ant jose esančių šimtamečių antkapių auga 45 rūšių kerpės, taip pat – ir ypač retos.
Vienintelis paminklas Vytautui po nepriklausomybės – Raižiuose
Raižiuose svečiai pirmiausia kviečiami stabtelėti prie granito paminklo. Jis stovi greta per kaimą vingiuojančio plento, kuris, pasirodo, yra Vytauto gatvė. Lietuvos valdovui Vytautui Didžiajam skirtas ir skulptoriaus Jono Jagėlos (architektas a. a. alytiškis Jonas Balčius) sukurtas paminklas kaimo centre iškilo 2010 metais.
Tai – vienintelis Vytautui pastatytas paminklas Lietuvoje po nepriklausomybės atkūrimo.
Paminklo iniciatoriai buvo patys totoriai. Darbus vykdė Raižių totorių bendruomenės narių, brolių Simo ir Motiejaus Jakubauskų įmonė „Sonetas“. Dviejų tautų draugystę ženklina jų simboliai – gediminaičių stulpai ir tatar tamga – paminklo viršuje. Būtent Vytautas prieš 600 metų pakvietė kelis šimtus totorių šeimų apsigyventi Lietuvoje. Įkurdino juos Trakuose, Vilniuje, Raižiuose ir Švenčionyse. Raižių musulmonai iki šiol savo maldose nepamiršta paminėti padėkos Vytautui Didžiajam.
„Kol gyvavo dvi stiprios valstybės – Auksinė orda ir Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė – Rytuose gyvavo taika“, – sako I.Makulavičius.
Jei nežinai praeities, tavo ateitis – tamsuma
Manoma, kad senoji mečetė Raižiuose stovėjo jau XVI amžiuje, o dabartinė pastatyta 1889 metais. Jos kieme akį traukia du saulės laikrodžiai. I.Makulavičius pasakoja, kad vienas jų rodo astronominį laiką (nuo „politinio“, pagal kurį gyvename dabar, jis skiriasi minus viena valanda, tai yra rudenį grįšime prie tikrojo gamtinio, nes suksime rodykles atgal). Antrasis – Žalgirio mūšio vietos, kuri yra Lenkijoje.
Laikrodžiai buvo sumontuoti minint Žalgirio mūšio 500-ąsias metines, jų autorius – Kauno technologijos universiteto docentas Jonas Navikas.
Ant vieno laikrodžio yra užrašas: „Žiūrėk į praeitį, dabartį, ateitį.“ I.Makulavičius šį posakį perfrazuoja savaip: „Jei nežinai praeities, dabartis tau gūdus miškas, o ateitis – tamsuma.“
Bendruomenės pirmininkas svečius kviečia užeiti į mečetę. Prašymas – prieangyje nusiauti batus – tokios taisyklės. Mečetės viduje grindys išklotos margais kilimais.
Turistai paprastai įvedami į vyriškąją pusę, kurioje yra sakykla (minbaras). Moterims skirtoji – perpus mažesnė, kaip ir perpus siauresnės durys į ją veda.
Tačiau I.Makulavičius pasakoja, kad ne visose mečetėse yra ir tokia – kitose įrengta tik vyriškoji dalis, bet moterims apeigų metu leidžiama stovėti paskutinėse gretose arba balkone. Į mečetes moterys įleidžiamos tik pridengta galva.
Nors turistams ši taisyklė tarsi ir negalioja, bienalės dalyvis Benas Morea (JAV), keliasdešimt metų praleidęs uždaroje Amerikos indėnų bendruomenėje, sako, kad pagarba kitai kultūrai yra savaime suprantamas dalykas. Ir atsvara vis labiau įsigalinčiam vartotojiškumui, kuris palietė ir keliones, turizmą.
Atviras klausimas: kaip praverti duris, pažinti kitą gyvenimą, nesuardant jo tėkmės? Nusipirkti brangią kelionę dar nereiškia įgyti teisę veržtis ten be ceremonijų.
Įrodė, kad Dievo namai reikalingi
Mečetė Raižiuose veikė net sovietmečiu ir buvo vienintelė tokia Lietuvoje. Iki melioracijos, kuri šalia Raižių praėjo 8-ajame dešimtmetyje, maldos namus slėpė žaluma, aplink buvo drėgnos pievos ir daug medžių, o nuo kelio mečetės nebuvo matyti visai.
„1951 metų pavasarį vyko trėmimas iš šitų vietovių į Sibirą. Ištrėmė ir totorių šeimų. Bet totoriai tais metais, liepos mėnesį, susirinko į susirinkimą, išsirinko mečetės valdymo komitetą iš 20 narių. Jo vadovu tapo mano tėvukas, Danielius Makulavičius. Ir jie 1951 metų spalio 2 dieną užregistravo ją kaip veikiančią mečetę Ministrų taryboje, Religijos valdyboje. Dėl to ji ir veikė. Šitose apylinkėse gyveno bebaimiai žmonės. Jie sugebėjo pastovėti už save, įrodė, kad Dievo namai jiems reikalingi“, – pasakoja I.Makulavičius.
Jo manymu, svarbiausia buvo tai, kad visi šie žmonės buvo stiprūs dvasiškai, ir todėl jie pasiekė tikslą.
Ir nors apsigyvenę Lietuvoje totoriai ilgainiui prarado savo kalbą (kalbėjo senąją gudų, vėliau gudiškai, lenkiškai, rusiškai, dabar jau daugiausia lietuviškai), tačiau išlaikė religiją. Koranas buvo perrašomas ranka arabiškais rašmenimis.
Iki 1951 metų Raižiuose veikė religinė mokykla bendruomenės name. Mokymas nutrūko, kai mokytojas Dovydas Silimavičius buvo ištremtas į Sibirą. Sovietmečiu religijos pažinimo niekas nemokė.
Bėda – trūkinėja dvasinio gyvenimo perimamumas
Lietuvos totorių bendruomenė šiandien turi apie 400 narių.
Anot I.Makulavičiaus, Raižiuose totorių bendruomenė traukiasi. Karus ir trėmimus išgyvenusios giminės tirpsta dėl demografijos. Daug jaunimo išvažiavo į miestus, o grįžta mažai. „Šaknys išlieka, bet tik prisiminimuose. Blogiausias dalykas, kuris nutiko, – sovietmetis išmušė dvasinio gyvenimo perimamumą iš kartos į kartą. Močiutės mums pasakodavo apie religiją, tradicijas. O ką mes galime dabar jaunimui papasakoti, jei patys visko nebežinome?“ – svarsto I.Makulavičius.
Dėl geopolitinės padėties sutrūkinėjo ir skirtingose šalyse gyvenančių totorių bendruomenių glaudūs ryšiai. Iki dabartinės Krymo okupacijos Lietuvos totoriai bendravo su tautiečiais, tačiau šiadien labai sunku gauti vizas. I.Makulavičius sako, kad tai darosi praktiškai neįmanoma, nes totoriai Rusijoje yra nepageidaujami asmenys.
Totorių kapines tyrinėja mokslininkai
Raižiuose yra keletas totorių kapinių, veikiančių ir neveikiančių. Jose galima rasti 200–300 metų senumo paminklinius užrašus. Senosios neveikiančios kapinės datuojamos XV–XVI amžiumi. I.Makulavičius pasakoja, kad senkapius šiose kapinėse tyrinėjo Lenkijos mokslininkai – užrašai arabų rašmenimis byloja, kokia kalba kuriuo periodu kalbėjo totoriai.
(Beje, totoriai iki šiol yra išsaugoję kai kuriuos senuosius laidojimo papročius, mirusieji yra išlydimi drobulėje. Tačiau islamo papročio, kad išeinantysis turi būti palaidotas su ta pačia saule, laikytis darosi vis sunkiau dėl didelės žmonių migracijos).
Labai įdomų tyrimą yra atlikę Vilniaus universiteto ir Botanikos instituto mokslininkai. 2010–2013 metais ištirtos trejos 200 metų senumo kapinės: Bernardinų Vilniuje, Viekšnių Mažeikių rajone ir Raižių totorių Alytaus rajone. Iš viso rastos 75 kerpių rūšys (Lietuvoje yra apie 600 kerpių rūšių).
Didžiausia kerpių įvairovė aptikta Raižių totorių kapinėse (45 rūšys), kuriose daugiausia paminklinių akmenų, savo sudėtyje turinčių daug silicio. Egzistuoja teorija, kad akmeniniai antkapiai yra natūralūs silicio „kietieji diskai“, kaupiantys animistinę informaciją. Kadangi šių metų Alytaus bienalės tema pasirinktas animizmas kaip reiškinys (tai nėra vien tik tikėjimas dvasiomis, tam tikra religijos forma, kaip tai bando pateikti klasikinė antropologija, bet veikiau tam tikra realybės forma, kurioje žmonės yra lygūs su visa likusia gamta), tai kelionė į Raižių kapines jos dalyviams buvo labai įdomi ir svarbi.
Ką jie pamatė? Įdomų ir netikėtą gamtos reiškinį – įvairių spalvų ir formų kerpėmis padengtus senuosius antkapius. Ir jau vien dėl to, kad tai pamatytum savo akimis, verta apsilankyti Raižiuose.