2014 m. atlikto tyrimo duomenimis, statistiškai, vieno skrydžio metu vienas keleivis po savęs palieka vidutiniškai 1,43 kg atliekų. Oro eismui intensyvėjant, daugėja ir keleivių sugeneruojamų šiukšlių.
Tarptautinės oro transporto asociacijos (angl. The International Air Transport Association – IATA) vertinimu, 2018 m. lėktuvuose iš viso keleiviai paliko apie 6,1 mln. tonų šiukšlių. 2017 m. lėktuvuose buvo iš viso palikta 5,7 mln. tonų atliekų. Statistiškai, 23 proc. šių atliekų sudaro geros kokybės maistas ir gėrimai.
2017 m. oro linijų maitinimo paslaugų rinkos pelnas siekė 15 mlrd. dolerių (apytikriai 13,4 mlrd. EUR), tad labai svarbu tobulinti atliekų planavimą ir logistiką.
Maisto atliekos yra pasaulinio masto problema. IATA duomenimis, kasmet išmetama apie 1,3 mlrd. tonų maisto – tai sudaro kone trečdalį viso maisto.
Perdirbama spauda, popieriniai padėkliukai, plastikiniai puodeliai ir įrankiai sudaro dar 17 proc. skrydžių metu sugeneruojamų atliekų, konstatuojama ataskaitoje.
Keleiviai taip pat palieka plastikines pakuotes nuo antklodžių ir pagalvių, vienkartines ausines, taip pat kelioninius kosmetikos ir higienos priemonių rinkinukus.
Taip pat egzistuoja dar viena problema, susijusi su orlaiviuose paliekamomis atliekomis – dažnai jų negalima išnešus iš lėktuvo išrūšiuoti ir perdirbti.
Daugumoje šalių galioja griežti reikalavimai, susiję su saugumu ir sveikata, o tai reiškia, kad didžioji dalis šiukšlių iš lėktuvo yra sudeginamos.
Plastiko alternatyvos
Oro linijų bendrovės visame pasaulyje ėmė ieškoti būdų kaip sumažinti kiekvieno skrydžio metu sukaupiamų šiukšlių kiekį.
Australijos oro linijų bendrovė „Qantas“ gegužės mėnesį įvykdė pirmąjį „beatliekį“ komercinį skrydį , praneša „Buying Business Travel (BBT)“. Tai reiškia, kad skrydžio iš Sidnėjaus į Adelaidę metu lėktuve buvo sukauptos tik tokios šiukšlės, kurios gali būti perdirbamos, panaudojamos dar kartą arba kompostuojamos.
Apytikriai vienas tūkstantis plastikinių daiktų buvo pakeisti aplinkai draugiškesnėmis alternatyvomis: maistas patiektas induose iš cukranendrių, prie jo įrankiai – iš kukurūzų krakmolo, praneša BBT.
Vėliau skrydžio palydovai juos surinko į atskirus maišus, taip pat surinko ir atidėjo perdirbti popierinius keleivių skrydžio bilietus ir laikraščius, rašė leidinys. Tokiu būdu, oro linijų bendrovės vertinimu, plastiko atliekų kiekį pavyko sumažinti apytikriai 34 kg, lyginant su įprasto skrydžio metu sugeneruojamų atliekų kiekiu.
Olandijos oro linijų bendrovė KLM birželio mėnesį taip pat paskelbė norinti sumažinti vienkartinių plastikinių įrankių ir indų kiekį ir pakeisti juos pagamintais iš bioskaidžių medžiagų.
„Air France“ taip pat pažadėjo iki 2019 m. nebenaudoti skrydžių metu 210 mln. vienetų plastikinių gaminių.
Birželio 5 dieną, kurią yra pažymima Pasaulinė aplinkos diena, Prancūzijos oro linijų bendrovė pirmą kartą išbandė plastikinių indų alternatyvas – skrydžio iš Paryžiaus į Detroitą metu keleiviams buvo dalinami vienkartiniai indai pagaminti ne iš plastiko, bet iš biologiškai skaidžių medžiagų.
„Air France“ taip pat pažadėjo, kad iki metų pabaigos atsisakys:
• 100 mln. plastikinių puodelių, ir pakeis juos popieriniais.
• 85 mln. plastikinių įrankių, ir pakeis juos iš biomasės pagamintais įrankiais.
• 25 mln. plastikinių maišiklių ir pakeis juos mediniais.