Generalinis direktorius Svenas Lindbladas teigia, kad svečiai turi ne tik keliauti kartu, bet ir karantinuotis tame pačiame viešbutyje – izoliacijoje išbūdami pakankamai ilgai, kad kiekvienam keleiviui prieš išvykstant būtų atlikti du neigiami „Covid-19“ testai. Kompanija tikisi jau lapkritį pradėti naujus kruizus Antarktidoje.
„Lindblad“ nėra pirmoji kruizinė linija, kuri vėl atnaujina veiklą, tačiau jos požiūris – pats kruopščiausias. Liepos viduryje norvegų „Hurtigruten“ manė, kad turi stebuklingą bilietą saugiai atnaujinti kruizus, tačiau jų taikomos visuomenės sveikatos procedūros greitai buvo nutrauktos. Po dviejų savaitės trukmės 400 keleivių kruizų į Arktį dešimtys įgulos narių ir svečių gavo teigiamą viruso testą.
Tuo tarpu „MSC Cruises“ sugrįžo į Viduržemio jūrą rugpjūčio 15 d., pareikalavę visų savo keliautojų prieš įlaipinimą atlikti antigenų testą. Kaip jiems seksis – dar pamatysime.
Kaip ekspedicinių kelionių organizatorius, „Lindblad“ yra ypač gerai pasirengęs veikti antivirusiniame burbule. Jo 10 nedidelių laivų flotilė dažniausiai keliauja į retai apgyvendintas, natūraliai švarias vietas, iki minimumo sumažinant (ar net panaikinant) žmonių interakcijos būtinybę įvairiuose įplaukimo uostuose.
Kruizo burbulo konstravimas
„Lindblad“ planas būtų toks: tarkim, kad Smithai, dviejų žmonių komanda, susirengia vykti į išsvajotą kruizą ir pagaliau pamatyti pingvinus, banginius ir ledinį Antarktidos kraštovaizdį. Jie užsisako kelionę naujuoju 126 keleivių talpinančiu „National Geographic Endurance“ – pažangiu laivu, pasižyminčiu sklandžiu plaukimu, kuro efektyvumu ir sumažintu išmetamųjų teršalų kiekiu.
Penkios dienos prieš išvykstant iš namų JAV – dėl logistinių priežasčių kruizai iš pradžių bus prieinami tik amerikiečiams – Smithai turės atlikti PGR nosies tamponų testą gimtajame mieste esančiame patikrinimo punkte, pasirinktame, jei reikės, su „Lindblad“ pagalba. Darant prielaidą, kad testo rezultatas neigiamas, toliau Smithai vyktų į pradinį kelionės tašką kažkurioje iš 48 valstijų, kur jiems atvykus „Lindblad“ atliktų dar vieną „Covid-19“ testą (arba PGR, arba greitesnį, bet mažiau patikimą antigenų testą, atsižvelgiant į vietinį rezultatų pateikimo greitį).
Sėkmingai patikrinus jų nosis, Smithai praleistų privalomą naktį nurodytame viešbutyje, kur „Lindblad“ pavaišintų juos vakariene neišeinant iš numerio ir leistų karantinuotis atokiau nuo kitų keliautojų, kol lauks paskesnių žingsnių.
Antrasis testas prieš prisijungiant prie grupės pašalina klaidingų neigiamų rezultatų tikimybę, sako gydytojas Davidas Lorberis, „Lindblad“ konsultuojantis gydytojas. O izoliacija tarp dviejų testų reiškia, kad tie, kurie yra pasigavę virusą, nebus sąveikavę su kitais keleiviais. (Užkrėsti keleiviai bus išsiųsti namo ir, tikėtina, jiems bus grąžinami pinigai, nors informacija dar nėra galutinė.) Nors įmanoma, kad keleiviai gali gauti klaidingą neigiamą antrąjį testą ir (arba) pasigauti koronavirusą pakeliui į išvykimo miestą, D. Lorberio konstruojamas tikimybių modelis rodo, kad tai mažai tikėtina.
Atlikę visus sveikatos patikrinimus, Smithai kruopščiai išdezinfekuotu furgonu važiuos prisijungti prie kitų poilsiautojų, tada privačiu užsakomuoju reisu skris į Ušuają Argentinoje, kur jų lauks laivas į Antarktidą. Privatūs skrydžiai, kurių kaina vidutiniškai bus tokia pati kaip komercinių ar tik šiek tiek didesnė, žymesnio poveikio išlaidoms neturės. Kiekvienas grupinės kelionės aspektas bus griežtai kontroliuojamas – taip pat ir Argentinos vyriausybės, kuri turės atidaryti savo sienas amerikiečiams, kad šie galėtų keliauti toliau.
Tas pats protokolas bus taikomas ir įgulai. „Jokių pertraukėlių, kai įgulos narys tik trumpam užšoka į vaistinę nusipirkti skutimosi kremo, – sako D. Lorberis. – Viso to nebebus.“
Pokyčiai laive ir tolesnis testavimas
„Lindblad“ laivai plauks maždaug 80 proc. pajėgumu – tiek erdvės reikės socialiniam atsiribojimui.
Vis dėlto Smithai turės dėvėti kaukes viešose vietose ir plaukdami į ekspedicijas „Zodiakais“ (bet ne tada, kai irkluos vienvietes ar dvivietes baidares). Kai kurios laivo patalpos bus uždarytos, pavyzdžiui, bufetas, vandens kubilai ir begalybės baseinai. Vakarienės, patekimas į sporto salę ir vizitai pas kapitoną taip pat bus ribojami. Neskaitant griežtų vidaus standartų, laivai patys save valys – tiesiogine prasme; „Lindblad“ visus laivus padengė „ACT CleanCoat“ – medžiaga, kuri susilietus automatiškai suskaido mikrobus ir alergenus.
Laive bus gydytojas ir, greičiausiai, slaugytoja. Kiekvieną dieną svečiai ir įgulos nariai privalės pasitikrinti temperatūrą ir užpildyti klausimyną apie sveikatos būklę.
„Gali laukti, kol visi praneš, kad „Džo, padavėjas, šį rytą kosėjo“, arba gali paprašyti Džo kiekvieną dieną užpildyti formą ir užtikrinti, kad jis nekosės. Bet skatinti reikės ir vieną, ir kitą elgseną“, – sako D. Lorberis. Asmenys, kuriems pasireiškė simptomai, bus ištirti ir, jei rezultatai bus neigiami, dar kartą ištirti per 48 valandas, naudojant testus, kurie gali būti analizuojami tiesiog svečių kajutėje.
Kažkuriuo kelionės – kuri truks nuo dviejų savaičių iki 35 dienų ir kainuos nuo 15 000 dolerių vienam asmeniui – metu svečiai greičiausiai sulauks dar bent vieno testavimo, o gavę teigiamus rezultatus kartu su savo artimiausiais kontaktais keliaus į specialias karantino kajutes.
„Lindblad“ ruošiasi ir pačiam blogiausiam scenarijui. Taigi laivuose bus ventiliatoriai, kuriais įgulos gydytojai bus apmokyti naudotis, ir medicininės evakuacijos planas – kurį šiuo metu rengia Tarptautinė Antarkties kelionių organizatorių asociacija (IAATO) – apimantis išankstinius susitarimus su vietinėmis ligoninėmis.
Antarktidoje, žinoma, tokio dalyko nėra: kai jau atsidūri už Dreiko sąsiaurio, vienintelė greitoji pagalba oru transportu gabena iš Karaliaus Jurgio salos į Punta Arenasą Čilėje. Kilus dideliam protrūkiui, laivas turėtų pasukti atgal.
Jokių kontaktų su vietiniais
Antarktidoje nesunku atsiriboti nuo žmonių. Vienintelė žmogiška interakcija gali vykti tyrimų stotyse, kurias „Lindblad“ anksčiau įtraukdavo į maršrutą, jei oro sąlygos būdavo palankios. Dabar kompanija planuoja jų nebelankyti, kol mokslininkai neduos leidimo arba pandemija visiškai nepraeis.
Kitose vietose, kur „Lindblad“ netrukus tikisi vėl plukdyti savo nuo 48 iki 148 keleivių talpinančius laivus, kaip antai Žemutinė Kalifornija, Meksika, Galapagų salos ir Taitis, civilizacijos būtų vengiama – nors tai ir prieštarautų kai kuriems linijos tvarumo tikslams.
„Tai keblus dalykas, – pripažįsta generalinis direktorius S. Lindbladas. – Norime suteikti (vietinėms bendruomenėms) tam tikros ekonominės vertės.“ Vietinių menininkų kūrinių pardavimas laive gali būti vienas iš būdų, sako jis; kitos idėjos dar vystomos.
Šių gudrybių greičiausiai prireiks bent jau iki 2021 m. vidurio. Net jei bus išrasta vakcina, ji nebus 100 proc. efektyvi, aiškina D. Lorberis.
Ir vis dėlto maždaug 40–45 proc. buvusių kompanijos svečių patvirtino, kad yra pasirengę vėl leistis į kruizą. S. Lindbladas teigia: „Manau, turėtų išaugti susidomėjimas atokiomis vietovėmis. Žmonės ten tiesiog jausis saugesni. O sukinėdamiesi aplink didžiuosius miestus – nelabai.“