Ankstyvą rugsėjo 20-osios rytą Vilniaus geležinkelio stotyje buvo paskelbti traukiniams išrinkti vardai, ir išlydėtas pirmasis, pavadintas Jono Karolio Chodkevičiaus vardu, kuris išvyko į Rygą.
Laidoje „Delfi diena“ apsilankė projekto iniciatoriai – LTG korporatyvinių reikalų direktorius Aleksandras Zubriakovas ir žurnalistas E. Jakilaitis, – kurie išsamiau papasakojo, kaip kilo ši idėja bei kokie vardai traukiniams buvo išrinkti.
Kalbėdamas apie projekto sumanymą, A. Zubriakovas juokavo, kad visos genialios idėjos prasideda nuo paprastų žinučių.
„Rodau E. Jakilaičio žinutę man, parašytą iš karto po Kalėdų: „Sveikas gyvas, kaip manai, ar įmanoma būtų svarstyti traukinį, važiuojantį į Rygą, pavadinti Jono Karolio Chodkevičiaus vardu?“ Kadangi mes, kaip grupė, esame atvira visuomeninėms iniciatyvoms, tai žinoma, kad atsakėme, jog įmanoma.
Nepraėjo nė pusė metų, kai Jono Karolio Chodkevičiaus vardu papuoštas traukinys pajudėjo iš Vilniaus geležinkelio stoties į Rygą. Ačiū Edmundui už iniciatyvą ir „Delfi“ skaitytojams, kurie prisidėjo prie šios iniciatyvos, išplitusios į didesnį projektą.
Su Edmundo kolegų pagalba buvo specialiai išrinkti vardai, „Delfi“ skaitytojai taip pat balsavo, galėjo siūlyti savo variantus, – kalbėjo A. Zubriakovas. – Tai dar tikrai ne pabaiga – turėsime antrą etapą, kai kitais metais atvažiuos nauji šveicariški traukiniai. Jiems taip pat galėsime suteikti prasmingus istorinius pavadinimus.“
E. Jakilaitis paaiškino, kad kartu su būriu istorikų bei visuomenininkų yra įkūręs Jono Karolio Chodkevičiaus labdaros ir paramos fondą, kuris siekia įamžinti šią iškilią asmenybę, taip pat skatinti visuomenę domėtis istorija.
„Pagalvojome, kad vienas iš dalykų, kas galėtų jungti dvi tautas, yra šis traukinys. Vėliau, pasikalbėjus su Aleksandru ir kitais LTG grupės žmonėmis, kilo idėja, jog galbūt traukinių pavadinimų galėtų būti daugiau.
Prieš pusmetį mūsų fondas su Aleksandru bei kitais kolegomis vyko į Rygą, Savaspilį, ieškoti vietos, kur galėtume pastatyti paminklą Jonui Karoliui Chodkevičiui Latvijoje, nes Savaspilio mūšis – vienas didžiausių Lietuvos istorijoje mūšių – vyko dabartinėje Latvijos teritorijoje. Važiuodami traukiniu, kažkaip pradėjome galvoti apie didesnį kiekį pavadintų traukinių“, – pasakojo E. Jakilaitis.
Anot A. Zubriakovo, skaitytojai pasiūlė beveik 300 vardų traukiniams.
„Rygos maršrutui buvo išrinkti Baltijos kelio ir Jono Karolio Chodkevičiaus vardai, Mockavos – Jogailos bei Žygimanto Augusto vardai, Klaipėdos – Birutės ir karaliaus Mindaugo. Prie balsavimo prisidėjo ir gausi LTG darbuotojų bendruomenė, išrinkusi Vyčio vardą.
Buvo ir neįprastų vardų, tokių kaip OG Version, Kamala Harris, Silvester Belt. Vis dėlto pagalvojome, kad gal paliksime kitam etapui“, – šypsojosi jis.
A. Zubriakovo nuomone, važiavimas traukiniais yra žaliausias, patraukliausias ir romantiškiausias keliavimo būdas.
„Argumentų rinktis traukinius, o ne automobilius, yra begalė“, – teigė jis.
„Aš traukiniais keliauju labai seniai, – antrino E. Jakilaitis. – Pats esu kaunietis, metus kiekvieną dieną traukiniais važinėjau į paskaitas Vilniuje. Nenorėjau persikelti į sostinę metus laiko, bandžiau taip suderinti, bet paskui pasidaviau, galiausiai persikrausčiau ten gyventi.
Dabar ir su šeimyna nemažai taip keliaujame. Važiavimas traukiniais suteikia vieną unikalų dalyką – tu įsėdi miesto centre ir išlipi miesto centre. Tai yra nepaprastai patogu. Esame keliavę ir iš Prancūzijos į Italiją, keitėme ne vieną traukinį – tai patikimas, patogus būdas, gali prasivaikščioti, nenutirpsta kojos.
Grįžtant prie istorinių pavadinimų, man atrodo, vienas iš esminių dalykų, ko mes visi siekiame, tai ne tik gražiai pavadinti traukinius, bet kad ir žmonės domėtųsi savo istorija, pažintų savo šaknis, suvoktų, kaip Birutė ar kas nors kitas susiję su tam tikru regionu.“
Daugiau žiūrėkite laidoje „Delfi diena“.