Visas vakarų pasaulis rusams sako: stop, pasėdėkite namie, kol nekeičiate korumpuotos, okupantiškos savo valdžios, kol palaikote Putiną ir, svarbiausia, kol puolate Ukrainą, kol grasinate kitoms pasaulio šalims. Bet rusai piktai niurzgia, jie nesupranta žodžio „stop“ ir sėdėti namie nenori. Rusai priprato apsipirkinėti Paryžiuje, Milane, Londone, Niujorke, Tokijuje ir kitose pasaulio miestuose.
Jie priprato atostogauti Italijoje, Pietų Prancūzijoje, Ispanijoje. Jie turi nekilnojamojo turto įvairiose šalyse bei nori juo naudotis. Jie turi verslų kitose šalyse ir nori skristi tuos verslus kontroliuoti. Daug turtingų su šalies valdžia susijusių rusų savo vaikus kaip siuntė, taip ir siunčia mokytis vakarų universitetuose bei privačiose mokyklose. Tik dabartiniais laikais visa tai padaryti sunkiau nei būdavo iki 2022-ųjų vasario.
Europos Sąjunga, Jungtinės Amerikos Valstijos ir sąjungininkės Rusijos aviacijai laikosi įvedę griežtas sankcijas. Dėl karo Ukrainoje dabar rusai nebegali taip lengvai ir laisvai skraidyti kur panorėję. Kai kurios šalys jų visai nepriima, kai kurios sakosi, kad įvedė apsunkinimus. Bet svarbiausia – vakarų lėktuvai nebeskraido į Rusiją, o rusų lėktuvams draudžiama skristi pro didžiąją Europos teritorijos dalį, taip pat pro JAV ar Kanados teritoriją. Todėl jeigu kur nors rusai užsigeidžia skristi, turi keliauti per aplinkui. Tik tai nėra taip sudėtinga, kaip daug kam Lietuvoje gali atrodyti.
Vietoje didžiųjų Maskvos, Sankt Peterburgo ir kitų pagrindinių šalies oro uostų dabar rusai naudojasi „pagrindiniais vartais į pasaulį“ save pristatančiu Stambulo oro uostu. Jeigu koks rusas nori kur nors toliau pakeliauti (o tokių norėtojų yra tūkstančiai), jie skrenda per didžiausią Turkijos miestą. Ši „stotelė“ per pastaruosius dvejus metus tapo tarsi visiška rusiškų kelionių norma. Jie įsėda į lėktuvą Maskvoje ir per kiek daugiau nei keturias valandas būna Stambule. O tada jau persėda į kitą reisą, kur pageidauja skristi. Tai vyksta visą parą, nuo ankstyvo ryto iki vėlaus vakaro, lėktuvai iš Rusijos Stambule kyla ir leidžiasi, leidžiasi bei kyla per valandą po kelis.
Pastarąjį mėnesį Stambulo oro uoste lankiausi tris kartus ir ieškodamas savo skrydžių informacinėse švieslentėse tiesiog negalėjau nepastebėti rusiškų krypčių dažnumo bei gausos. Pateikiu jums kelių eilinių dienų skrydžių išklotinę. Reisų dažnumu ir kryptimis jos labai panašios.
Štai didžiausias bei populiariausias Rusijos miestas Maskva su Stambulu susijungia apie 10 kartų per parą, garsusis kurortas Sočis, esantis prie Juodosios jūros, reisą su Stambulu turi net šešis kartus per parą, antrasis pagal dydį Rusijos miestas, kultūros sostinė Sankt Peterburgas apie keturis kartus per parą, Tatarstano Respublikos sostinė Kazanė du kartus per parą.
Taip pat iš Stambulo pirmyn ir atgal skrenda lėktuvai į šiuos Rusijos miestus: Jekaterinburgą, Novosibirską, Mineralinius vandenis (taip vadinasi miestas Kaukaze), Machačkalą maždaug po vieną ar du kartus per parą.
Daugumą reisų iš Stambulo į Rusijos miestus bei atgal vykdo didžiausia Turkijos aviakompanija „Turkish Airlines“, skraidanti ir reguliariuoju reisu Stambulas–Vilnius–Stambulas. Taip pat rusus su pasauliu sujungia ir jų šalies oro vežėjai „Aeroflot“, „Rossiya“, „Ural Airlines“, „S7 Airlines“, „Azimuth“, „Pobeda“, „Iraero airlines“.
Dar kartą pabrėšiu, kad tai vos kelių dienų stebėjimo rezultatas. Galima manyti, jog analizuojant savaitės ar mėnesio skrydžius būtų galima atrasti ir daugiau Rusijos miestų bei oro linijų, skraidančių tarp Rusijos bei Turkijos.
Stambulą rusai nuo senų laikų mėgsta, bet iš to, kas vyksta oro uoste, visiškai akivaizdu, kad dauguma keleivių iš šios šalies čia atvyksta tik tam, jog persėstų į kitą lėktuvą ir keliautų toliau. T. y. pasinaudotų didžiausiu Turkijos oro uostu kaip tarpine, jungiamąja grandimi.
Laukdamas savo skrydžių Stambulo oro uoste, kartais net gali pasijausti tarsi skristum iš kokios Maskvos. Rusijos piliečių čia tiek daug, kad kai kuriais reisais iš Stambulo, rodos, skrenda pusė lėktuvo rusų. Tai nesunku pajausti girdint žmonių kalbas bei matant jų pasų viršelius. Rusai Stambulo oro uoste būna visur: kavinėse, parduotuvėse, verslo keliautojams skirtuose klubuose.
Reaguodami į rusų gausą Stambulo oro uoste, čia veikiantys verslai daug kur ėmė naudoti rusiškus užrašus bei paaiškinimus, o kai kurie net ir pasisamdė rusiškai kalbančio personalo. Tam, kad pro čia skrendantys Putino valdomos šalies piliečiai pasijaustų „labiau kaip namuose“ ir nejaustų diskomforto nemokėdami susikalbėti angliškai.
Pakalbinau kelis rusus, laukiančius skrydžio iš Stambulo į Maskvą, pasiteiravau, kur jie keliavo, iš kur sugrįžta atgal į gimtinę. Štai viena ponia su dukryte sakėsi, kad skrenda iš Italijos sostinės Romos, kurioje dabar gyvena jos sesuo. Vyresnio amžiaus vyras, apsikrovęs didelėmis rankinėmis, sakėsi, jog viešėjo pas verslo partnerius Graikijoje, o kitas netoliese sėdintis vyras aiškino, kad grįžta iš atostogų su šeima Kenijoje.
Prisėdęs pakalbinti moterį, skrendančią iš Austrijos sostinės Vienos, labiausiai norėjau sužinoti, kiek tokia kelionė ekonomine klase per Stambulą jai kainavo. Tačiau pašnekovė buvo nekalbi, sakė, kad doleriais už kelionę mokėjo tarp 600 ir 700. Tada aš jos paklausiau, ar tai daug, ar brangiau, nes per papildomą sustojimą Turkijoje. Bet ji to negalėjo pakomentuoti. „Nežinau, kitaip aš nesu ten skridusi“, – sakė ji man.
Įdomu tai, kad didžioji dalis pagrindinių lėktuvų bilietais prekiaujančių vakarietiškų sistemų pastaruoju metu net neleidžia vykdyti paieškos, jeigu į ją įtrauki Rusijos miestus. Iškrenta pranešimas, kad Rusijai yra taikomos ypatingos sankcijos. Visgi surasti bilietų iš Rusijos ar į ją su persėdimu Stambule per mano prieš tai minėtų avialinijų puslapius – vieni juokai. Tie, kas skraido į Rusiją, oficialiai savo tinklapiuose parduoda bilietus iš didžiųjų šios šalies miestų į visą pasaulį su persėdimu Stambule (žinoma).
Štai „Turkish Airlines“ laisviausiai siūlo nusipirkti skrydžio bilietus reisu Maskva–Stambulas–Vilnius, jų kaina žmogui į abi puses, jeigu šis pageidautų vėliau grįžti į Maskvą, kainuotų apie 763 eurus. Žiūrėjau bilietus konkrečiomis datomis (kovo 26–28 dienomis). Greičiausiai iš Maskvos į Vilnių galima nuskristi per 8 valandas 55 minutes.
Persėdimas Stambule tada truktų vos 1 valandą 40 minučių. Manau, kad laisvai spėtų ir registruotas bagažas suvaikščioti taip, jog keliautojas jį gautų vos nusileidęs Vilniuje. Pigiausius bilietus reisu Vilnius–Stambulas–Maskva minėtomis datomis man pavyko rasti už 570 eurų, bet tokiu atveju persėdimas Stambule truktų net 16 valandų, tačiau oro linijos siūlo nemokamą ekskursiją, o vėliau ir nakvynę Stambule.
Lygiai taip pat radau skrydžius tarp Maskvos per Stambulą į visus didžiausius Europos miestus, o taip pat ir į Niujorką. Jeigu koks rusas per Turkiją sugalvotų nukeliauti į didžiausią JAV miestą ir po to sugrįžtų atgal į Rusijos sostinę, jam tai kainuotų apie 800–900 eurų. Priklausomai, kokio ilgio persėdimą Stambule keleivis pasirinks.