Draudimas
Pamenu savo pirmąją patirtį nuomojantis automobilį Kretoje, kai dar nemokėjau graikų kalbos ir dėl visko tariausi angliškai:
– Full insurance? – paklausiau nuomotojo, ar jis siūlo pilną automobilio draudimą.
– Yes, full! – nemirktėlėjęs pasakė nuomotojas, patikindamas, kad draudimas pilnas.
– Really full? – perklausiau, ar iš tiesų draudimas pilnas.
– Yes, mister, like full, – greitakalbe išpyškino nuomotojas, žodeliu „like“ nubraukdamas bet kokį pasitikėjimą.
Taip, Kretoje dažnas atvejis kai pilnas draudimas (full insurance) iš tiesų yra ne visai pilnas (like full insurance), nes dėl karčios patirties įprastai autonuomotojai nesutinka drausti pažeidžiamiausių automobilio dalių: stiklų, veidrodėlių, ratų, padangų, kėbulo, važiuoklės, automobilio dugno ir salono. Kažkas toms dalims atsitiks – mokėsite iš savo kišenės. Todėl nuomojantis automobilį būtina perklausti, ar tikrai į autonuomos sutartį įtrauktas visų automobilio dalių draudimas. Ir ne tik perklausti, bet paprašyti sutartyje parodyti, kur tai yra parašyta.
Tačiau net nuomotojui parodžius, kur sutartyje aprašytas vienų ar kitų automobilio dalių draudimas, ne kiekvienas supras, kas ten parašyta. Nes taupant vietą skirtingoms automobilio draudimo rūšims apibūdinti yra naudojami skirtingi kodai, pripažinti tarptautiniu mastu. Pagrindiniai yra šie:
CDW (angl. Collision Damage Waiver) – draudimas avarijos atveju. Ši draudimo rūšis dengia visus nuostolius, kurie atsiras avarijos metu, jeigu ji įvyks ne dėl nuomininko kaltės. Bet draudimas negalios tuo atveju, jei automobilis bus pavogtas, užsidegs ar jeigu kas nors tyčia arba netyčia nulauš jam veidrodėlį, prabrėš raktu per kėbulą, ar netgi tuo atveju, jei akmenukas prakirs stiklą. Plius labai dažnai prie CDW draudimo įrašoma frančizė, t.y. maksimali suma, kurią nuomininkas privalės sumokėti bet kokio pažeidimo atveju (apie frančizę skaitykite žemiau). Kartais dar siūlomas SCDW (angl. Super Collision Damage Waiver) draudimas, į kurį dažniausiai įtraukiamas stiklų ir veidrodėlių draudimas bei mažesnės frančizės garantija, tačiau visada dėl galutinių SCDW sąlygų reikėtų perklausti nuomotojo.
FDW (angl. Full Damage Waiver) – pilnas draudimas, dengiantis visus automobiliui padarytus nuostolius ne tik avarijos metu. Tai reiškia, kad nereiks padengti jokių nuostolių, kad ir kas automobiliui nutiktų: ar jis ne dėl nuomininko kaltės būtų aplamdytas kelyje, ar stovėjimo aikštelėje, ar kažkas jį apibraukytų, ar įskeltų jo stiklus. Kartais į FDW įtraukiamas ir draudimas nuo gaisro bei vagystės. Apdraustos absoliučiai visos automobilio dalys. Dažniausiai toks draudimas suteikiamas arba už papildomą mokestį, arba su nemaža frančizės suma, ir negalioja, jei kažkas automobiliui atsitinka neasfaltuotame kelyje.
WUG (angl. Wheels, Under Side and Glass Insurance) – ratų, padangų, automobilio dugno ir stiklų draudimas. Dažniausiai siūlomas kaip papildomas draudimas tiems, kas nori užsitikrinti, kad tikrai nereikės papildomai mokėti už sugadintas padangas, ratus, automobilio dugną ir stiklus. Tačiau autonomuotojai prie šio draudimo dažnai įrašo sąlygą, kad jis negalioja tuo atveju, jei kažkas nurodytoms automobilio dalims atsitinka neasfaltuotame kelyje.
PI (angl. Personal Insurance) – automobilio vairuotojo ir keleivių draudimas, dengiantis nuostolius, kurie atsiranda dėl sužalojimų avarijos metu. Autonuomotojai gana dažnai įtraukia šį draudimą į autonuomos sutartis, skiriasi tik nuostolių padengimo dydžiai.
Yra dar daug kitų automobilio draudimo rūšių – pavyzdžiui, nuo gaisro FPI, nuo vagystės TI ar trečiųjų asmenų TPI – kurios dažniausiai prirašomas kaip standartinio CDW draudimo papildymai, bet jeigu autonuomotojas garantuoja, kad būsite apdraustas CDW, FDW, WUG ir PI draudimais, vadinasi, tai bus absoliučiai pilnas draudimas.
Bet nepamirškite: joks draudimas nepadengs nuostolių, jeigu bus įrodyta, kad automobilis ar jo dalys sugadintos tuo metu, kai vairuotojas buvo neblaivus ar paveiktas narkotinių medžiagų, ir/arba tuo metu, kai vairuotojas pažeidė kelių eismo taisykles (kirto dvigubą juostą, nesustojo prie ženklo STOP, vairuodamas kalbėjosi telefonu ir pan.).
Frančizė
Ji labai dažnai įrašoma į autonuomos sutartis visame pasaulyje. Tai – maksimali suma, kurią nuomininkas privalo sumokėti autonuomotojui tuo atveju, jei jis patiria nuostolių dėl autonuomos metu sugadinto automobilio. Frančizės dydis priklauso nuo konkretaus modelio: įprastai kuo automobilis naujesnis ir prabangesnis, tuo frančizė – didesnė, gali siekti 1000 Eur ir daugiau. Taip pat frančizės dydis gali priklausyti ir nuo draudimo: jei automobilis draudžiamas tik CDW draudimu, frančizė mažesnė, o jeigu FDW draudimu, frančizė gali būti kelis kartus didesnė.
Užstatas
Pastaruoju metu mažėja autonuomos kompanijų, kurios reikalauja užstato už išsinuomotą automobilį, bet vis dar tokių pasitaiko. Užstatas aptariamas iš anksto ir pilnai grąžinamas parvarius automobilį laiku bei įsitikinus, kad jis nebuvo apgadintas.
Dažnai kaip užstatas užšaldoma tam tikra suma kreditinėje kortelėje – tą ypač praktikuoja kompanijos, siūlančios užsisakyti automobilio nuomą iš anksto internetu. Todėl įvedinėjant savo kreditinės kortelės duomenis reikėtų atidžiai išstudijuoti sąlygas, ar tikrai nebus užšaldyta jokia suma kreditinėje kortelėje. Įprastai užšaldyta suma vėl galima disponuoti iškart po to, kai grąžinamas automobilis nuomotojui, bet dėl tarptautinių tarpbankinių operacijų sumos „atšildymas“ kartais užtrunka ne tik kelias dienas, bet ir 2-3 savaites ar ilgiau.
Kilometražas
Ši sąlyga į autonuomos sutartis įrašoma retai, bet jei įrašoma, tai labai mažomis raidelėmis. Ir jei nuomininkas neklausia, niekas nepuola sakyti, kad tokia sąlyga įrašyta. O ji skamba maždaug taip: nuomininkas per autonuomos laikotarpio vieną dieną gali nuvažiuoti ne daugiau kaip ..... kilometrų (vietoj taškelių įrašomas skaičius, t.y. kilometrų kiekis), jeigu jis nuvažiuoja daugiau, už kiekvieną papildomai nuvažiuotą kilometrą moka ..... Eur (vietoj taškelių įrašoma suma).
Yra tekę susidurti su autonuomos kompanijomis, kurios riboja nuvažiuotą kilometražą iki 300 km per dieną ir už kiekvieną papildomą kilometrą reikalauja po 0,5 Eur. Vadinasi, jei per dvi autonuomos dienas nuvažiuoji 800 km, papildomai moki 800 - 300 - 300 = 200 x 0,5 = 100 Eur. Apvali suma, lyginant su ta, kurią moki už tokio automobilio nuomą. Įprastai tokiomis sąlygomis automobiliai nuomojami pigiai – nuo 20 Eur per dieną priklausomai nuo modelio. Bet sėdint prie vairo reikia arba skaičiuoti kilometrus, arba pasiruošti plačiau atverti piniginę.
Modeliai
Yra tekę matyti, kaip aukštesnės klasės automobiliui pataupiusi 4 asmenų šeima oro uoste bandė sulysti į „Nissan Micra“ su 4 dideliais lagaminais. Kažkaip sutilpo. Bet kaip jie jautėsi tame automobilyje apsikrovę bagažu – tik jie žino.
Kuo mažesnis automobilis – tuo jis pigiau išnuomojamas, bet tuo ir mažiau jame vietos ne tik keleiviams, bet ir bagažui. Todėl nuomojantis automobilį reikia pirmiausia atkreipti dėmesį į keleivių kiekį ir jų planuojamą bagažą, o tada jau rinktis modelį.
Tarptautiniu mastu automobilių modeliai klasifikuojami pagal SIPP keturių raidžių sistemą kai kiekviena kodo raidė turi savo reikšmę. Bet ši sistema sudėtinga nedažnai su autonuoma susiduriantiems poilsiautojams, todėl kiekviena autonuomos kompanija turi savo paprastesnę automobilių klasifikavimo sistemą – pagal pirmąsias abėcėlės raides, pagal skaičius ar kokius nors simbolius.
Vienas labiausiai paplitusių klasifikavimo būdų – pagal pirmąsias abėcėlės raides. Štai kaip automobilių modelius skirsto viena autonuomos kompanija:
• A – „Citroen C1“, „Peugeot 107“ ir į juos panašūs modeliai: keturviečiai mažyliai, labiau skirti dviem suaugusiems ir dviem vaikams. Mašinos su labai mažomis bagažinėmis: į kai kurių modelių telpa vos vienas rankinio bagažo lagaminas.
• B – „Nissan Micra“, „Renault Twingo“ ir į juos panašūs modeliai: keturviečiai, į kuriuos gali tilpti 4 suaugę žmonės. Bagažinėje vietos – ne daugiau kaip vienam registruojamo bagažo lagaminui.
• C – „Toyota Yaris“, „Opel Corsa“ ir į juos panašūs modeliai: penkiaviečiai ekonominės klasės automobiliai su talpesnėmis bagažinėmis. Įprastai į bagažinę telpa vienas registruojamo bagažo lagaminas ir 1-2 rankinio bagažo lagaminai.
• D – „Renault Clio“, „VW Golf“ ir į juos panašūs modeliai: penkiaviečiai komfortiški automobiliai. Į tokio bagažinę telpa ne mažiau kaip 2 registruojamo bagažo lagaminai, kartais – ir rankinis bagažas.
Visureigiai, kabrioletai, septynviečiai, devynviečiai ar prabangūs automobiliai žymimi dar kitaip, dažniausiai – aprašant konkrečius turimus modelius. Prie klasifikacijos raidės pridėta raidė A – pavyzdžiui BA, CA ar DA – dažniausiai reiškia, kad automobilis – su automatine pavarų dėže. Modelių su automatinėmis pavarų dėžėmis nuomos kainos įprastai didesnės negu su mechaninėmis pavarų dėžėmis.
Pagaminimo metai
Per atostogas juk norisi bent šiek tiek prabangos. Todėl nuomojantis automobilį įsivaizduojame, kad jis tikrai bus naujas – juolab tik nauji automobiliai vaizduojami autonuomos kompanijų interneto puslapiuose, brošiūrose ir lankstinukuose. Anksčiau kai kuriose šalyse įstatymiškai buvo draudžiama nuomoti senesnius kaip 10 metų automobilius. Dabar toks draudimas yra ne visur. Todėl labai dažnai nuomojamo automobilio kaina nusako ne tik jo modelį, bet ir jo amžių. Jei mažiau mokate už automobilio nuomą, gali būti, kad bus atvarytas ne pirmos jaunystės modelis.
Kuras
Benzinas ar dyzelinas? Anksčiau dažniausiai buvo nuomojami automobiliai benzininiais varikliais, dabar vis daugiau atsiranda dyzelinu varomų modelių, nes dyzelinas – pigesnis už benziną. Benzino ir dyzelino kainos gali skirtis nuo 10 iki 50 eurocentų, priklausomai nuo degalinės. Tačiau norintys sutaupyti kurui turėtų dėmesį skirti ne tik į kainą, bet ir į konkretaus modelio pagaminimo metus: kuo naujesnis automobilis, tuo įprastai jis reikalauja mažiau kuro.
Priedai
Nuomojantis automobilį dažnai imamas papildomas mokestis už automobilines kėdutes vaikams ir antrojo vairuotojo įrašymą į autonuomos ir draudimo sutartį, todėl reikia iš anksto pasidomėti tokių mokesčių dydžiais, kad atsiimant automobilį jie netaptų staigmena.