„Koks nuostabus viešbutis: ir kambariai jame dideli, ir pro langus jūra matosi, ir kieme palmės auga, ir baseine porelė pliuškenasi, ir trys žvaigždutės virš holo durų puikuojasi, ir kaina nesikandžioja“ – spalvingų kelionių katalogų vaizdų pakerėti tikimės atostogauti rojuje. Bet atvykus į jį, pamatome, kad tame nuostabiame viešbutyje kambariai ne tokie jau dideli, jūra matosi pasilipėjus ant kėdės, kieme palmes pernai iškirto, o baseine tik viena porelė ir tetelpa.
„Ką išsirinkote, kiek sumokėjote, tą ir gavote,“ – ramiai atkerta kelionių organizatoriaus atstovas, kai bandai įrodyti, jog šis viešbutis visai neatitinka trijų žvaigždučių lygio. Blogiausia, kad jis yra teisus: žiūrint į nuotraukas ir žvaigždutes galima tik... svajoti.
Nenorite patekti į tokią situaciją? Paskaitykite, ką apie viešbučių žvaigždutes (ir ne tik apie jas) turėtumėte žinoti planuodami atostogas.
Pirma: apsispręskite, ko norite
„Per tris dienas apžiūrėsiu salą, kitas tris dienas lepinsiuos paplūdimyje, o paskutinę pasiliksiu suvenyrų paieškai“, – taip savo atostotogas Kretoje planavusi viena mano bičiulė, nusipirkusi poilsį 4* viešbutyje apstulbo sužinojusi, kad Kretos ir per mėnesį neapvažiuos: 1) sala išties didelė, 2) norėdama kas vakarą mėgautis iš anksto apmokėta vakariene, nuo viešbučio ji galės nutolti ne daugiau kaip 50-70 km, nes priešingu atveju arba nieko nepamatys, arba nespės sugrįžti laiku. Ji kasdien sprendė galvosūkį, kas geriau: toliau nuvažiuoti ir daugiau pamatyti ar skaniai pavakarieniauti, juolab, kad ta vakarienė – jau apmokėta.
Norint išvengti panašių galvosūkių, reikėtų iš anksto apsispręsti, kiek Jums reikalingos paslaugos, kurios ir apsprendžia viešbučio žvaigždučių skaičių ir, be abejo, kambario kainą. Kam vonia, jei Jums užtenka nusiprausti duše? Kam baseinas, jei Jūs mieliau maudotės jūroje? Kam televizorius, jei Jūs jo niekada nežiūrėsite ir į kambarį grįšite tik pernakvoti? Todėl prieš renkantis viešbutį reikėtų būti tvirtai apsisprendus, kokių norite atostogų, ką veiksite jų metu – kad vėliau nesigailėtumėt, jog paklojote tūkstančius už komfortą, kuriuo taip ir nepasinaudojote.
Antra: išsiaiškinkite kategoriją
Kiekviena valstybė pasirenka, kaip klasifikuoti viešbučius jos teritorijoje: už kokias paslaugas jie nusipelno tam tikro žvaigždučių kiekio. Pavyzdžiui, Prancūzijoje tualetuose bidė neturintis viešbutis net ir įrengęs malūnsparnių nutūpimo aikštelę, negaus 3* statuso.
4* nepasiekiamos tiems Didžiosios Britanijos prabangiems daugiaaukščiams viešbučiams, kurių viršutiniuose aukštuose yra įkurti restoranai: gražūs panoraminiai vaizdai nenustelbia griežtų priešgaisrinės saugos reikalavimų (jeigu tokiame restorane kiltų gaisras, iš jo būtų sunku evakuoti žmones).
O štai 5* statusas reikalauja, kad viešbutyje būtų požeminė automobilių stovėjimo aikštelė, tačiau 5* suteiktos tokios aikštelės neturintiems Vilniaus „Stikliams“ – už nepriekaištingą aptarnavimą, klientams suteikiamą komfortą ir išpuoselėtą senamiesčio kambarių autentiškumą.
Taigi, žvaigždutės – labai sąlyginė viešbučių klasifikacija. Be to, ji ne vienintelė: pavyzdžiui, JAV plačiai naudojama deimantukų sistema, pietų Europoje – raidžių nuo A iki D. Iš viso pasaulyje egzistuoja daugiau nei 30 viešbučių klasifikacijos sistemų. Negana to, kai kurias sukuria patys kelionių organizatoriai: pavyzdžiui, lietuviams puikiai žinomas „Novaturas“ viešbučius klasifikuoja gaubliukais.
Klausiate, pagal ką rinktis viešbutį? Pirmiausia – pagal žvaigždutes, bet vėliau privalote sužinoti, kokiai kategorijai priklauso tas viešbutis: turistinei (tourist), pirmajai (first) ar prabangos (deluxe). Šios kategorijos puikiai atitinka atostogų pasirinkimą.
* Turistinės kategorijos viešbutį renkasi tie, kam reikalinga lova, į kurią galima nugriūti po dienos ar nakties vojažų bei minimalus kiekis paslaugų (viename aukšte — po vieną šaldytuvą, televizorių, penkiems kambariams – bent vienas tualetas). Šiai kategorijai priklauso visi 1* ir dalis 2* viešbučių. Yra aukštesnė turistinė (superior tourist) kategorija, kuriai priklauso daugiau paslaugų tiekiantys 2* ir kai kurie 3* viešbučiai.
* Pirmosios kategorijos viešbutį renkasi tie, kas nori jaustis kaip namie, t.y. naudotis visais XXI a. buitiniais patogumais. Aukštesnė pirmoji (superior first) nurodo, jog viešbutis yra arba prabangesnis, arba įsikūręs geresnėje geografinėje padėtyje, arba pasižymi ypatingai geru servisu, arba tiekia papildomų paslaugų (pvz. turi SPA centrą). Pirmajai ir aukštesniajai pirmajai kategorijoms priklauso dauguma 3*, 4* ir netgi dalis 5* viešbučių.
* Prabangos kategorijos viešbučius renkasi norintys nepriekaištingo serviso ir komforto. Kurortuose tokie viešbučiai dažnai savo svečiams siūlo „viskas įskaičiuota“ programą, kai nereikia papildomai mokėti už įvairias viešbutyje esančias paslaugas (treniruoklių salę, masažą, SPA centrą, gėrimus prie baseinų ir pan.). Šiai kategorijai priklauso dalis 4* ir didžioji dalis 5* viešbučių. Ypatinga prabanga pasižymintys 5*, 6*, 7* viešbučiai priklauso aukštesniajai prabangos (superior deluxe) kategorijai.
Trečia: sužinokite kuo daugiau
„Apsidžiaugiau vienos kelionių agentūros skelbime radusi informacija, kad vienas Maljorkos 4* viešbutis skelbia akciją ir nuleidžia kainas iki 3* kainų. Kelionių agentūroje patikino, jog ši akcija nereiškia, jog pablogėjo viešbučio servisas ar paslaugų kiekis. Bet internete sužinojau, kad šalia to viešbučio prasidėjo kažkokios statybos – todėl jo paslaugos ir atpigo, – pasakojo viena keliautoja galiausiai pasirinkusi kitą viešbutį, kiek brangesnį, bet be statybinių „linksmybių“. – Mano taktika tokia: pasirenku kelis panašios kategorijos viešbučius ir lyginu jų dislokacijos teikiamus patogumus bei siūlomas paslaugas – laimi tas, kuris labiausiai atitinka mano poreikius. Kartą suklydau: viešbučiui pagailėjusi 50 eurų, kasdien iki paplūdimio turėjau pereiti judrią gatvę, kurioje tikrai nesijaučiau saugi”.
Taigi, kuo daugiau surinksite informacijos apie viešbutį, tuo mažiau atrasite nemalonių staigmenų atvykę į jį. Todėl visuomet atidžiai perskaitykite viešbučio aprašą, palyginkite jį su kito viešbučio aprašu, išsiaiškinkite, kuo jie skiriasi, perskaitykite kitų keliautojų atsiliepimus ir netgi – patys viešbučiams skirkite žvaigždutes: pamatysite, jog vienas 4* viešbutis Jūsų klasifikacijoje gali nusipelnyti 2*, o kitas – 5*, o gal net daugiau.
Apie pasirinktus viešbučius ieškokite papildomos informacijos: naršykite internete, klausinėkite kelionių agentūrų darbuotojų. Patartina kreiptis į didesniąsias kelionių agentūras: jose greičiausiai atsiras bent vienas žmogus, kuris lankėsi toje šalyje, į kurią planuojate keliauti, arba netgi apžiūrėjo tą viešbutį, kurį pasirinkote iš kelionių katalogo. Be to, didžiosios kelionių agentūros labai brangina savo vardą ir vengia pardavinėti katę maiše: tad klausinėkite apie viską – turite gauti visus atsakymus. Šiuo atžvilgiu viešbučio pasirinkimas ir rezervavimas internetu yra mažiau patikimas – žiūrėdamas į monitorių klausimų neužduosi.
Ketvirta: atostogaukite!
„Antrą atostogų dieną iš savojo 2* viešbučio įkišau nosį pasižvalgyti po 5* ir susinervinau taip, kad visos atostogos nuėjo šuniui ant uodegos,“ – sakė man viena keliautoja, davusi paskutinį neabejotinai geriausią patarimą: „Atostogaudami skaičiuokite žvaigždes, o ne žvaigždutes!”