Atstumai
Kretoje kelią matuojame ne kilometrais, o laiku, nes dėl kalnuotos vietovės 20 km kartais tenka važiuoti visą valandą. Todėl planuodamiesi kelionę visada susižinokite, kiek laiko važiuosite iš vieno tašką į kitą. Dėl kelių specifikos visada rekomenduoju tyrinėti tą Kretos dalį, kurioje apsistojate, nes Kreta – milžiniška: jos ilgis nuo ryčiausio iki vakariausio salos krašto – 354 km, jos plotis plačiausioje vietoje – 56 km, siauriausioje – 12 km.
Todėl apsistojus šalia sostinės Herakliono esančiuose kurortuose (Hersonissos, Stalida, Malia, Gouves ir kt.) siūlyčiau labai pasvarstyti, ar verta važiuoti iki Elafonissi paplūdimio salos pietvakariuose, nes iki jo į vieną pusę – apie 3-4 valandos kelio. Vadinasi, tam, kad išsimaudytumėte viename paplūdimyje sugaišite apie 7-8 valandas kelyje, pakeliui praleisdami dešimtis ne mažiau dėmesio vertų paplūdimių. Juk aplink Kretą jų – beveik 300!
Būtent dėl kelyje užtrunkamo laiko, salos rytuose esančių miestų bei kurortų (tokių kaip Agios Nikolaos, Elounda, Istron, Sitia, Ierapetra ir pan.) turizmo agentūros dažniausiai nesiūlo vienos dienos ekskursijų į kitame salos gale esančias lankomiausias Kretos vietas, tokias kaip Samarijos tarpeklis, Balos lagūna ar Elafonissi paplūdimys.
Keliai
Kretoje – platus asfaltuotų kelių tinklas, išsišakojantis nuo pagrindinio salos plento – Naujojo nacionalinio plento (E75), dažnai žymimo kaip New National Road arba graikišku trumpiniu BOAK (VOAK). Jis nutiestas šiaurinėje salos dalyje ir jungia didžiausius salos miestus: nuo Sitios miesto salos rytuose per Agios Nikolaos, Heraklioną, Retimną, Chanią iki Kissamos uosto salos vakaruose. Kelio ilgis – 284 km, jis visas įveikiamas per 5-6 valandas.
Neasfaltuoti keliai – tai ne žvyrkeliai, o kalnų keliai, kretiečių dažnai vadinami piemenų keliais (nes jie veda į ožkas ir avis ganančių piemenų valdas). Tai uolėti, akmenuoti keliai, skirti visais keturiais ratais varomiems visureigiams. Todėl dauguma Kretos autonuomos kompanijų arba apskritai draudžia važiuoti neasfaltuotais keliais su išsinuomotu automobiliu (seka savo automobilių judėjimą įdiegtomis GPS sistemomis), arba į automobilio nuomos ir draudimo sutartį neįtraukia pažeidžiamiausių automobilio dalių – stiklų, veidrodėlių, žibintų, automobilio dugno – draudimo (WUG). Pratiškai visos nurodo ir pabrėžia, kad draudimas negalios tuo atveju, jei kažkas automobiliui atsitiks neasfaltuotame kelyje.
Tačiau nereikėtų nuogąstauti, kad draudimas važinėti neasfaltuotais keliais ribos judėjimą – Kretoje labai daug asfaltuotų kelių: jiems visiems pravažiuoti reikės ne vienų atostogų.
Greitis ir žibintai
Pagrindiniame ir didesniuose šalutiniuose salos keliuose leidžiamas greitis – iki 90 km/h (yra greičio ruožų su apribojimu iki 110 km/h), juose yra greičio matuoklių, kurie fiksuoja pravažiuojančių automobilių greitį ne iš priekio, o iš galo. Prieš kiekvieną greičio matuoklį įprastai yra du balti perspėjimo ženklai ir greičio apribojimo ženklas. Užfiksavus viršytą greitį baudas Graikijos policija pagal ES direktyvas išieško iš vairuotojo, kuris tuo metu vairavo išsinuomotą automobilį.
Miestuose ir gyvenvietėse greitis ribojamas iki 40-50 km/h, šalutiniuose salos keliuose labai dažnai greitį padiktuoja kelio vingiai. Greitį ribojantis ženklas galioja ne iki pirmosios sankryžos ar šalutinio kelio, o iki ribojamus atšaukiančio kelio ženklo.
Šviesiu paros metu įjungti automobilio žibintų nėra būtina. „Pas mus per daug saulės“, – sako kretiečiai kalbėdami apie žibintus ir dažnai pravažiuodami pamirksi tiems, kas juos įsijungę. Žibintus dienos metu būtina įsijungti tik įvažiavus į tunelius.
GPS navigacija
Keliaujant Kretoje savarankiškai patariu per daug nepasitikėti GPS navigacija. Ji gerai veikia tik miestuose ir pagrindiniame kelyje. Važiuodami stebėkite ženklus (jie gali būti ne tik prieš jus, bet ir už jūsų!), o taip pat klauskite kelio vietinių žmonių – jie mielai padeda keliautojams. Dažnai GPS navigatorių žemėlapiuose graikiškų pavadinimų vertimai į anglų kalbą yra netikslūs, todėl norėdami pasiekti vieną ar kitą tikslą, į GPS navigatorių veskite ne pavadinimus, o koordinates, jas galite iš anksto pasitikrinti Google Maps ar kituose elektroniniuose žemėlapiuose – taip keliausite tiksliau ir patikimiau. Tačiau net ir tokiu atveju: aklai nepasikliaukite GPS navigacija ir pamatę, kad ji veda į neasfaltuotą kelią, sukite asfaltuotu vadovaudamiesi kelių ženklais.
Stovėjimo aikštelės
Parkavimas daug kur Kretoje (prie paplūdimių, kaimuose, kalnuose) – nemokamas. Mokamos automobilių stovėjimo aikštelės – didžiuosiuose salos miestuose: Heraklione, Chanijoje, Retimne, Agios Nikolaos ir itin populiariose lankytinose vietose, pavyzdžiui, prie įėjimo į Samarijos tarpeklį Omalos plokščiakalnyje. Dažnai yra fiksuotas stovėjimo mokestis ne už valandą, o už neribotą parkavimo laiką vienos paros bėgyje: pavyzdžiui, sumokėjus 3 Eur galite stovėti ir 30 minučių, ir 3 valandas. Didžiausios, patogiausios ir dažnai pačios pigiausios stovėjimo aikštelės miestuose yra prie uostų. Dažnai aikštelėse yra stovėjimo mokestį renkantys darbuotojai. Aikštelių su automatiniais užtvarais ir mokomatais – labai nedaug.
Degalinės ir kuras
Kretoje gausu degalinių miestuose ir pagrindiniame salos kelyje. Nusukant nuo jo aukštyn į Kretos kalnus vertėtų pasirūpinti kuru iš anksto, nes šalutiniuose keliuose degalinių nėra daug. Kalnuose yra tokių, prie kurių yra ryškūs užrašai anglų ir graikų kalbomis, kad tai – paskutinės degalinės pasirinktame kelyje.
Salos degalinėse vairuotojai patys nesipila kuro, jo įpila degalinės darbuotojas. Tad atvykus į degalinę reikėtų palaukti darbuotojo ir pasakyti jam, kiek arba už kokią sumą norite įsipilti kuro, būtinai pabrėžiant, koks tai turi būti kuras: benzinas ar dyzelinas (priklausomai nuo Jūsų automobilio), todėl pasiimdami automobilį iš autonuomos punkto būtinai pasidomėkite, kokiu kuru varomas automobilis.
Rekomenduoju kurą piltis SHELL / EKO / BP degalinėse. 2019 metais (birželio mėn.) benzino ir dyzelino kainos Kretoje mažai skiriasi ir yra apie apie 1,6 - 1,7 Eur už litrą.