Daugelis lietuvių klausimą apie lietuviškas teises užduoda įvairiuose kelionių forumuose, tačiau kartais informacija gali būti netiksli arba nenurodyta, ką daryti, norint vairuoti automobilį ar motorolerį, pvz., Tailande. „Astraveland“ visus šiuos klausimus uždavė VĮ „Regitra“ komunikacijos skyriaus jaunesniajai specialistei Emilijai Bardauskienei.
Kodėl vienose šalyse lietuviškos teisės galioje, kitose esame beteisiai?
Kaip aiškino „Regitros“ atstovė, Lietuvoje yra išduodami tik nacionaliniai vairuotojo pažymėjimai, atitinkantys Europos Sąjungos (ES) modelį, todėl jie galioja tik ES ir Europos ekonominei erdvei priklausančiose valstybėse bei šalyse, kurios yra prisijungusios prie 1968 metais Vienoje sudarytos Kelių eismo konvencijos. Prie šios konvencijos yra prisijungusios 75 valstybės.
Tačiau kai kurios šalys yra prisijungusios prie senesnės, Ženevos Kelių eismo konvencijos, sudarytos 1949 metais, kuriai Lietuva nepriklauso. Tai reiškia, kad šalys, kurios yra prisijungusios tik prie pastarosios konvencijos, neįsipareigojusios pripažinti lietuviško vairuotojo pažymėjimo.
Vienas iš problemos sprendimo būdų – prisijungimas prie Ženevos konvencijos
„Šiuo metu Tailandas ir dauguma Pietryčių Azijos šalių yra prisijungusios tik prie Ženevos konvencijos. Norint išspręsti šią problemą, Lietuvai būtų naudinga prisijungti prie minėtos konvencijos, nes tokiu būdu lietuviški vairuotojo pažymėjimai būtų pripažįstami tiek prie Vienos, tiek prie Ženevos konvencijų prisijungusiose valstybėse. „Regitra“ ne kartą siūlė pradėti šį procesą, deja, kol kas šis klausimas lieka atviras“, – Astraveland.lt sakė E. Bardauskienė.
Vis dėlto kaip teigė pašnekovė, praktikoje yra pasitaikę atvejų, kai pasirašomas dvišalis susitarimas tarp šalių. „Tokio bendradarbiavimo pavyzdys – 2017 m. liepos 11 d. pasirašytas memorandumas tarp Lietuvos ir Jungtinių Arabų Emyratų (JAE) dėl abipusio vairuotojų pažymėjimų pripažinimo. Šio susitarimo pagrindu, šiandien tautiečiai gali JAE vairuoti su lietuvišku vairuotojo pažymėjimu. Taip pat, prireikus, Lietuvos piliečiams pažymėjimai JAE keičiami be jokių papildomų sąlygų, t. y. nereikia laikyti teorijos bei praktikos egzaminų, išskyrus profesionalių kategorijų transporto priemonių vairuotojus“, – kaip vieną iš galimų sprendimo būdų paminėjo „Regitros“ atstovė.
Lietuvoje tarptautiniai vairuotojo pažymėjimai – neišduodami
Štai viena kelionių agentūra Lietuvoje siūlosi išduoti tarptautinį vairuotojo pažymėjimą. „Jūs galite vairuoti automobilį ir nuomotis transporto priemones daugiau kaip 150 pasaulio šalių. Jums nereikės jaudintis – kokia kalba bebūtų Jūsų originalus vairuotojo pažymėjimas“, – rašoma skelbime. Tačiau E. Bardauskienė pabrėžia, kad Lietuvoje nėra institucijos, kuriai būtų priskirta funkcija išduoti tarptautinius vairuotojo pažymėjimus.
„Vienos konvencijoje numatyta, kad teisę išduoti tokį dokumentą gali tik vyriausybės paskirta įmonė ar organizacija. Taigi, įmonės, kurios skelbiasi teikiančios tarptautinio vairuotojo pažymėjimo išdavimo paslaugą, tai daro neteisėtai bei už pinigus pardavinėja jokios juridinės galios neturinčius dokumentus. Negana to, asmuo, už nelegalaus dokumento panaudojimą, gali turėti rimtų nemalonumų“, – būsimus keliautojus perspėjo pašnekovė.
Minėti tarptautiniai pažymėjimai galiotų tik prie Vienos konvencijos prisijungusiose šalyse. Net ir turint Lietuvoje išduotus tarptautinius vairuotojo pažymėjimus, nebūtų galima vairuoti tokiose valstybėse kaip, pavyzdžiui, Tailandas ar Japonija. „Taigi, Tailandas bei Pietryčių Azijos šalys lietuviškus vairuotojo pažymėjimus įsipareigos pripažinti tada, kai šios prisijungs prie tarptautinės Vienos konvencijos arba kai Lietuvoje įsigalios Ženevos konvencija“, – apie ne kartą aptartą, bet vis dar nevykdomą problemos sprendimo būdą sakė E. Bardauskienė.
Vis dėlto net jei Lietuvoje būtų išduodami tarptautiniai vairuotojo pažymėjimai, pavyzdžiui, Tailande jie galiotų tik tris mėnesius. Norint gauti tajiškas teises, reikia būti pilnamečiu bei turėti neimigracinę vizą, turistinių vizų savininkai pretenduoti į tajiškas teises negali.