„Šiemetį festivalį pavadinčiau bandomuoju kelyje į naują renginio formatą, kurį norėtume išsaugoti bent kelerius artimiausius metus, kai jam bus skiriamas strateginis finansavimas“, – teigė „Vilnius Jazz“ įkūrėjas ir ilgametis rengėjas Antanas Gustys.
Kino ciklas „Vilnius Jazz Screen Beats“, sumanytas kartu su žurnaliste, režisiere, garsaus britų dokumentininko Dicko Fontaine’o (1938 – 2023) mokine Neringa Medutyte, – etapinė šių metų festivalio naujovė. Pirmajam ciklui kuratorė atrinko penkis savo mokytojo filmus džiazo tema. „Festivalio lankytojai nuo šiol galės susitikti su muzika ir džiazu dar vienoje erdvėje – „Skalvijos“ kino teatro salėje“, – džiaugėsi A. Gustys.
Spalio 18-19 d. „Vilnius Jazz“ pirmą kartą įžengs į MO muziejų. Čia vyks paskaitos ir pokalbiai apie džiazą. Šiemet jų įkvėpėjai – džiazo ekspertas iš Prancūzijos Terry Quenum’as, britų fotožurnalistas Philipas Arneillas ir lietuvių filosofas Kasparas Pocius.
„Vilnius Jazz“ visada išsiskyrė tarp kitų šalies džiazo švenčių atvirumu įvairioms moderniosios muzikos atmainoms ir eksperimentams. Šiemetė programa tai liudys jau nuo pirmojo projekto – muzikos ir lyrikos vakaro „Post fluxiniai žaidimai“. Jo metu prof. Vytautas Landsbergis skaitys savo poeziją, o Vladimiras Tarasovas ją užpildys perkusijos garsais. Duetas pristatys neseniai išleistą savo vinilinę plokštelę.
„Tai spontaniški menininkų žaidimai, kai kūrėjai žaidžia garsu, tekstu ir vaizdu savo malonumui, nesistengdami įtikti žiūrovams ir klausytojams, vengdami šablonų bei standartų. O žiūrovai tampa ne tik šio vyksmo liudininkais, bet ir jo dalyviais“, – apibūdino projektą V. Tarasovas.
Nuo pat savo debiuto 2020-aisiais festivalyje muzikuojančio „Improdimensijos orkestro“ virtuozai vėl prikaustys dėmesį intriguojančia improvizacinės ir šiuolaikinės akademinės muzikos sinteze. Šį kartą dalis orkestro narių įsilies į vieno unikaliausių britų saksofonininkų Johno Butcherio programą „Vilnius Fixations“, atsiradusią Hadersfildo šiuolaikinės muzikos festivalio (Anglija) iniciatyva.
Šiuolaikinė muzika ir džiazas susitiks ir žymaus olandų kompozitoriaus Louiso Andriesseno kūrybai skirtame projekte, kurį parengė „LENsemble“, vadovaujamas Vykinto Baltako. Dar vienas moderniojo džiazo ir akademizmo sintezės pavyzdys – kubiečio Aruáno Ortizo solinė programa „Cub(an)ism“. „Mums bus garbė pirmą kartą Lietuvoje pristatyti šį vieną kūrybingiausių ir originaliausių savo kartos pianistų bei kompozitorių“, – prabrėžė A.Gustys.
Bus tęsiama tradicija populiarinti japonų džiazą – „Vilnius Jazz“ yra pristatęs jau daugiau kaip pusšimtį šios šalies solistų ir grupių. Šiemet japonams bus skirtas visas vakaras, kuriame pasirodys ir legendinis multiinstrumentininkas bei kompozitorius Otomo Yoshihide, sugrįžęs į festivalio sceną po 31-erių metų pertraukos su svarbiausiu savo gyvenimo projektu.
37-asis „Vilnius Jazz“ sulauks kūrėjų iš septynių pasaulio šalių, keturių žemynų. Du unikalios sudėties ansamblius pristatys Prancūzija, su reto kolorito projektu atvyksta viena originaliausių Niujorko alternatyviosios muzikos grupių „Elder Ones“, suburta indų kilmės vokalistės Amirthos Kidambi. Koncertuos savitų improvizuotojų – pianisto Alisterio Spence’o ir perkusininko Tony Bucko – duetas iš Australijos, su ilgamečiais partneriais iš JAV pasirodys perkusininkas V. Tarasovas. Originalios kūrybos srautą savo kūriniais papildys konkurso „Vilnius Jazz Young Power“ jaunimas.
Po pasirodymų Vilniaus senojo teatro salėje festivalis kelsis į naują naktinę sceną – ką tik duris atvėrusią gyvos muzikos erdvę prie geležinkelio stoties (Geležinkelio g. 6) „Mello“.
37-ojo tarptautinio festivalio „Vilnius Jazz“ koncertai vyks spalio 16-20 d. Vilniaus senajame teatre.