Atvers kitus mąstymo klodus

Kaip ir daug ką, taip ir tokio pobūdžio spektaklį, B. Letukaitė prisipažino organizuojanti pirmą kartą Lietuvoje.

„Šiame spektaklyje niekas negali būti apsirengusiu stebėtoju. Jeigu yra technikas, garsistas – jie irgi nuogi. Visada galvojau, kad Lietuvoje tokio projekto negaliu daryti, negaliu čia atvežti. Choreografę seniai pažįstu, įvairiuose pasaulio festivaliuose susitinkame, jai sakiau, kad čia neatsiras nė vieno norinčio dalyvauti. Mane pačią nustebino, kad visi bilietai iššluoti, yra ribotas žiūrovų skaičius. Pasipiktinimo skambučiai užvertė mus, kodėl yra tik viena galimybė pamatyti šį spektaklį, kodėl negalime gauti bilietų – pasirodo, taip“, – stebėjosi B. Letukaitė.

Paklausta, kodėl nutiko toks pokytis, ar publika „užaugo“ iki tokio nuogo atvirumo, B. Letukaitė tikino nežinanti, galbūt susirinksią tie, kurie propaguoja nudizmą, pagaliau bus gavę progą ne tik namuose ar pliaže būti nuogais.
Birutė Letukaitė (Remio Ščerbausko nuotr.)

„Susisiekėme su Poznanės festivalio organizatoriais, kur šis spektaklis irgi vyko, jie atsiuntė atsiliepimus. Tai esą buvusi nepaprasta patirtis, atvėrė visiškai kitus mąstymo klodus. Tai buvimas natūroje, visiškas nesivaržymas, čia neateinama vienas į kitą pasižiūrėti, bet pajausti laisvę. Tiesiog turi priimti kitoniškumą, kūną, nesusikoncentruoti į atrodymą, gražus esi ar ne – būti kaip ta gėle, augančia lauke.Tai yra perlipimo per save ribos“, – sakė „Aura“ meno vadovė.

Kiek panašus, bet skirtingas atvejis, anot B. Letukaitės, kai viename festivalyje, į Kauno kamerinį teatrą buvo atvykę prancūzų kūrėjai.

„Žiūrovai sėdėjo aplink sceną, o pora – vyras ir moteris pradėję spektaklį apsirengę, po truputį nusirenginėjo. Žiūrovai buvo apsirengę, sėdėjau tarp jų ir mačiau, kaip keitėsi reakcijos. Iš pradžių visi nežinojo, kur akis dėti, muistėsi sėdėdami savo vietose – juk šalia nuogi kūnai! Bet kadangi artistai buvo vidutinio amžiaus, su randais ant kūno, jų santykis rimtas, buvo įdomu stebėti, kaip keitėsi publika, kaip jie atsipalaidavo, kaip jie į pabaigą to spektaklio šiltėjo... O iš pradžių atrodė, kad neištvers tos gėdos, kurią jie jautė už svetimą nuogą kūną. Papuolus į tokią situaciją – kažkas su tavimi iš tikrųjų įvyksta. Galbūt ir čia panašiai bus?“, – svarstė pašnekovė.
Spektaklis „Letmec_natur“ (Arva Laszl / L1danceFest 2021 nuotr.)

Projektas sukėlė rezonansą

B. Letukaitė pasakojo, kad atėjusieji pirkti bilietų į M. Ladjánszki spektaklį „Letmec_natur“ ne iškart suprato, kad ne tik artistai bus nuogi scenoje.

„Tokių spektaklių būta daug, bet šičia, aiškiname, nė vienas spektaklio dalyvis nebus apsirengęs. Tai sužinoję niekaip negalėjo suprasti, kaip čia taip! Lenkijoje vykusiame spektaklyje kūrėjai nenaudojo teatrinio apšvietimo, tiesiog įjungė šviesą, nes technikai nesutiko dirbti nuogi. O Kauno dramos teatre lyg atsirado vienas technikas, kuris sutiko“, – su kūrybinio proceso iššūkiais pažindino B. Letukaitė.

„Aura“ meno vadovė pasidžiaugė, kad projektas sukėlė rezonansą, kad atsirado norinčiųjų dalyvauti. „Gaila, kad nuvylėme tuos, kurie nepateks, bet tai nėra atrakcija! Paprašėme vieno vertimų biuro išversti renginio anotaciją, ir štai – vertimo paradoksas. Skaitau – šokių vakarėliai nuogaliams, o Viešpatie! Ne, neatidarysime nudistų festivalio, bendruomenės tegu organizuojasi. Čiagi kitoks projektas“, – pažymėjo ji.

Tačiau kaip į jį reaguos kritikai? „O kaip jie gali reaguoti? Jeigu jie nori įeiti – irgi turi būti nuogi, kitaip jo nepamatys“, – šypsodamasi sakė B. Letukaitė.
Spektaklis „Letmec_natur“ (Arva Laszl / L1danceFest 2021 nuotr.)

Įveiklins kūnus

Lietuviškas teatras turi nusistovėjusią tvarką – tai šventovė, o gyvas veiksmas, pokalbis su žiūrovu dar tik pradeda skintis kelią į ją.

B. Letukaitė atkreipė dėmesį, kad tie, kurie ateis į spektaklį „Letmec_natur“ – dalyvaus veiksme: „Jie bus kviečiami į sceną, teko matyti spektaklio repeticiją, tik artistai buvo apsirengę – jie statė improvizuotą piramidę iš kūnų. Tai darys patys žiūrovai, šis spektaklis interaktyvus. Žiūrovai bus ne tik nuogi, bet jie įveiklins savo kūnus.“

M. Ladjánszki Budapešte ir Vienoje studijavo klasikinį baletą, darbą su gimnastikos prietaisais, džiazo bei šiuolaikinį šokį.

1996 m. buvo viena iš šiuolaikinio šokio teatro „KOMPmÁNIA“ trupės įkūrėjų, joje dirbo ir kaip atlikėja, ir kaip bendraautorė. 2001-aisiais prisijungė prie „L1“ asociacijos ir nuo tada eina jos meno vadovės pavaduotojos pareigas.

Būdama laisvai samdoma choreografė ir šokėja Budapešte, M. Ladjánszki nuolat ieško galimybių pristatyti savo kūrybą šiuolaikinio šokio srityje tiems, kurie yra atviri ir domisi jos darbais bei nuostatomis apie žmogaus kūną.

Mártos įkvėpimas kyla tiesiogiai iš paties kūno, o vidines mintis ji paverčia matomais informacijos gabalėliais. M. Ladjánszki tvirtai tiki, kad visi esame skirtingi (ne tik fiziškai), ir tai daro mūsų gyvenimą turtingesnį. Štai kodėl ji švenčia kūną kiekviename savo kūrinyje.

„Aura 32“ programoje – pasaulinės šokio žvaigždės, tokios kaip šiuolaikinio šokio trupė „Kibbutz“ (Izraelis), „Akram Khan“ šokio trupė (Dž. Britanija), choreografų Jasmin Vardimon (Dž. Britanija), Ben J. Riepe (Vokietija) ir kitų darbai.

Į Kauno scenas sugrįžęs ilgamete tradicija tapęs Tarptautinis šokio festivalis „Aura“ vyks spalio 12 – 16 d.

Daugiau informacijos ČIA.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (8)