Instaliaciją „NDG. Neįmanoma architektūra“ įgyvendinę architektūros studijos „Office de Architectura“ architektai – Jautra Bernotaitė, Andrius Ropolas ir Paulius Vaitiekūnas – nė kiek neabejoja: architekto darbas yra manevravimas tarp daugybės nepavaldžių aplinkybių, įstatymų ir reglamentų.
Nyksta galimybės sukurti kažką unikalaus
Architektas A. Ropolas sakė, kad pagrindinė šios instaliacijos žinutė – parodyti, kiek daug biurokratijos yra architektūros profesijoje: „Ribojimai, reglamentai, įstatymai ir t.t. Yra manoma, kad architekto profesija – kūrybinė. Net patys architektai vengia apie tai kalbėti, – profesija virsta gan technine ir biurokratine. Tačiau ji ideologizuojama, dažnai parodoma gražiau, nei yra iš tiesų.“
A. Ropolas atviras, – šioje parodoje iškelta negražioji, įstatymais reglamentuota architekto profesijos pusė.
„Daug visokių sudėtingų niuansų – reikia laviruoti. Nėra taip, kad jie [reglamentai, įstatymai] blogi – dalis gal ir geri, padeda / didina saugumą, standartizuoja dalykus, bet kartu su tuo nyksta galimybės padaryti kažką unikalaus, išskirtinio. Bet kurie sprendimai, kažkiek nukrypstantys nuo normos, – iš esmės, dažnai draudžiami. <...> Su šita paroda / instaliacija norėjome atkreipti dėmesį, kad nėra viskas taip paprasta ir laisva, yra daugybė apribojimų“, – pastebėjo architektas.
Architektė Jautra Bernotaitė sutiko su kolegos nuomone, – reglamentai standartizuoja architektūrą, sprendinius.
„Pratęsčiau mintį, kad ne tik riboja architekto kūrybinę laisvę, kartu atsiranda saugikliai, ribojimai. Žmonės tampa mažiau sąmoningi, mažiau budrūs, tuos ribojimus vėl padidiname. Ne visi reglamentai / įstatymai blogi, bet kai kurie – perlenkia lazdą.Taip, ši paroda – mūsų žvilgsnis į NDG, į pastatą, kuris tapo pavyzdžiu, nagrinėjamu per šiandienos techninius reglamentus ir atitikimus, ir ar mes šiandien galime pastatyti kažką panašaus. Taip, čia tokia virtuvė, kuri mažiau matoma, bet ji egzistuoja. Architekto kasdienybė – manevruoti tarp tų visų ribojimų, reglamentų, kūrybiškumo“, – sakė ji.
Mažėja kūrybinės kalbos
Instaliacijos žymose – nėra daug paaiškinimų, jie užrašyti architektūriškai biurokratine kalba, veik citatos iš reglamentų, įstatymų.
Įstatymai kinta, kartais – kas pusmetį, nuolat skelbiamos įstatymų redakcijos, vyksta atnaujinimai. Todėl, anot A. Ropolo, jeigu ir neseniai darei panašų projektą, turi vėl nuodugniai susipažinti su įvestomis naujovėmis.
Prasilenkia su dabar egzistuojančiais reglamentais
Apskritai, NDG pastato architektūra instaliaciją kūrusiems architektams patinka. A. Ropolas nemano, kad ten yra daug tobulintino, bet vieną kitą elementą, anot jo, galima būtų ir labiau pritaikyti – keičiasi ir visuomenės poreikiai.
Architektas P. Vaitiekūnas sutiko su kolega – pasirinktas kelias panaudojant raudoną juostą parodyti, kas šiuo metu prasilenkia su egzistuojančiais reglamentais, tačiau tai labiau bandymas – maksimaliai abstrahuoti.
NDG pagrindinis pastatas suprojektuotas 1968 m., pastatytas 1980 m. – gan šiuolaikiškas ir modernus. Jo autoriai – architektai Gediminas Baravykas ir Vytautas Vielius. Kalbant apie rekonstrukcijas, ar jos atneša daug pokyčių į pastato gyvenimą, kas kiek laiko turėtų vykti, ar tobulinant būtina laikytis įstatymo raidės?
Nuolatinis balansavimas
Dvilypė situacija – architektas turi sukurti kažką kūrybiško, stengtis neįsprausti savęs į rėmus, kartu ir puikiai išmanyti skaičius, įstatyminę bazę. A. Ropolas patvirtina: turi būti 50 proc. teisininku ir 50 proc. laisvu kūrėju, kuris savęs neriboja.
Verčia pergalvoti architektūros vertybes
Parodoje taip pat galima pamatyti architekto Dariaus Čiutos projektuotą objektą „Aukščiausias vėliavos stiebas“. Punktyrinės linijos atveda upės link, kur iš betoninės vėliavos stiebo bazės leidžiasi 330 metrų ilgio plieno lynas. A. Ropolas įžvelgė panašią projektų konotaciją.
P. Vaitiekūnas sutiko su pastebėjimu, kad resursų saugojimo tema šiandien aktuali, – ne tik architektūroje, bet ir kiekvienoje srityje: „Kalbant apie finansinę architektūros išraišką, finansinę pusę – logiška stengtis būti optimaliu savo sprendimuose. Bet vėlgi, tas optimalumas galbūt mus sustabdo nuo kažkokių gerų, ilgaamžių medžiagų pasirinkimo, kurios pratęstų pastato tiek ilgaamžiškumo, tiek jo estetinę reikšmę ir t.t.“
Su architektūros stilių kaita, modernizmo pradžia, industrine revoliucija, tęsė P. Vaitiekūnas, atsisakyta pastatų dekoravimo – vardan dekoravimo.
„Pastatas tapo funkcine mašina – gyventi. Visų dekorų, kvarbatkėlių – nebeliko. Kalbant apie pastato estetikos pasirinkimą – viskas prasideda nuo aplinkos, kurioje jis projektuojamas. Gamtinė aplinka, miesto senamiestis, industrinė teritorija, be abejo, kontekstas formuoja architektūrinę estetiką“, – kalbėjo architektas.
Paklausta, ar ateityje neišvengiamas suvienodėjimas, J. Bernotaitė sakė, kad tai, be abejo, vyksta, bet ateityje laukia daugiau rekonstrukcijų, konversijų – ne vien naujos statybos: „Pastatai bus pritaikyti naujai funkcijai, prikelti naujam gyvenimui. Tai ir tvarumas – ne naujomis statybomis užsiiminėti, bet pritaikyti jau esamą infrastruktūrą.“