Daugelį Europos šalių apkeliavusi paroda priklauso privačiai kolekcijai iš Prancūzijos, kuriai atstovauja Vassili Kessaouri. Iš viso muziejams jis siūlo net 27-ias žinomų menininkų darbų parodas.

Religinė tematika

Paroda suskaidyta į tris dalis – pagal menininkus. Anot atstovų, religinės tematikos darbai iliustruoja šokiruojančius ir siurrealistinius XX amžiaus pradžios vaizdinius. Lankytojai išvys beveik šimtą originalių litografijų, medalių, skulptūrų, bareljefų.

„Paroda atskleidžia, kokią svarbą šių menininkų kūrybai turėjo religija“, – pažymėjo Lietuvos švietimo istorijos muziejaus vadovė Jolita Rudgalvienė ir pridūrė, kad šie meno kūriniai nepraranda aktualumo bei įvairiomis formomis daro įtaką šiuolaikinio žmogaus dvasinio gyvenimo procesų virsmams.

„Menininkų akimis regėti religinių šaltinių naratyvai išlieka bendri visai žmonijai – įdomūs savo unikaliu religinių problemų vizijos pažinimu ir savęs, kaip didžiųjų dvasinių tradicijų tęsėjo, supratimu“, – teigė parodos atstovai.

M. Šagalo „12 Izraelio giminių“

Įžengę į parodą „Biblical themes“ parodos lankytojai pirmiausiai išvysta litvako modernisto M. Šagalo (1887-1985) litografijų rinkinį „12 Izraelio giminių“. Šios serijos spektrą sudaro keturios pagrindinės spalvos: raudona, mėlyna, geltona ir žalia. Kiekvienas eksponatas yra simbolinė Biblijos scenų interpretacija.

Parodoje vaizduojama dvylika Izraelio giminių grupių, kurių kiekviena yra kilusi iš dvylikos patriarcho Jokūbo sūnų: Rubeno, Simeono, Levio, Judo, Dano, Neftalio, Gado, Ašero, Isacharo, Zabulono, Juozapo ir Benjamino. Jokūbui mirus, Izraelis buvo padalintas 12-kai sūnų. Remiantis Šv. Raštu, iš jų kilo Izraelio žmonės. Anot Biblijos, kiekviena giminės šaka turėjo savo vėliavą ir emblemą.

M. Šagalo litografijų rinkinys

„Teigiama, kad vėliavos fonas buvo atitinkamo brangakmenio, esančio ant vyriausiojo kunigo krūtinės, spalvos (Iš 28, 15). Giminių emblemos daugiausia pagrįstos Jokūbo palaiminimų savo sūnums tekstais (Pr 49) ir Mozės palaiminimais giminėms (Įst 33)“, – rašoma M. Šagalo darbų ekspozicijoje.

„Visą laiką, kai dirbau, jaučiau kad tėvas ir mama žiūri man per petį, o už jų – žydai, milijonai kitų žydų, išnykusių vakar ir prieš tūkstantį metų“, – apie kitą projektą – vitražų kūrimą Hadasos hebrajų universiteto Medicinos centro sinagogai yra sakęs M. Šagalas.

S. Dali „Port Ligato Madona“

Siurrealisto S. Dali (1904-1989) ekspozicijoje demonstruojami šie religinės tematikos darbai: vienas žinomiausių jo kūrinių religine tematika – skulptūra „Port Ligato Madona“, paveikslų serija „Paternoster“, skirta popiežiui Pauliui VI, medalionai iš serijos „Dvylika Izraelio giminių“, medaliai-skulptūrų rinkinys „7 sukūrimo dienos“, medaliai-skulptūros „Dešimt Dievo įsakymų“, skulptūra „Paskutinė vakarienė“, bareljefas „Raudų siena/3000 metų Jezuralei“ ir kt.

„Jei atidžiai žiūrėsite į litografijos popierių, pastebėsite auksinius krašelius. Kiekviena litografija pasirašyta S. Dali ranka. Kai kurie darbai eksponuojami su sertifikatais. Ekspozicijoje matysite bronzinę skulptūrą su brangakmeniais ant marmurinio stovo „Port Ligato Madona“. Kartu su „Šv. Jono kryžiaus Kristumi“ tai vienas populiariausių S. Dali darbų religine tematika. (…) Dar vienas kūrinys – paveikslas „Port Ligato Madona“ buvo patvirtinta popiežiaus Pijaus XII, kad jis neprieštarauja religinei raiškai. Tai kanoninis Madonos atvaizdavimas“, – teigė parodos kuratorius Vassili Kessaouri.

Lankytojai atidžiau patyrinėti kviečiami kolekciją „Paternoster“, persmelktą religinių scenų ir kitų S. Dali asmeniškai svarbių simbolių.

„Dabar su manimi prasideda nauja mistinės tapybos era“, – ekspozicijoje cituojamas S. Dali.

Dž. de Kiriko „Šv. Jono apokalipsė“

„Šv. Jono apokalipsę“ atvaizduoja italų tapytojas Džordžas de Kirikas (1888-1978). Į Šv. Jono regėjimą jis pažvelgia vaiko akimis.

„Vaiko, kuris Betliejaus naktį visiškai pasikliauja Tėvo ir Sūnaus gerumu ir švelnumu“, – pažymima šalia eksponato.

„Tame dideliame ir keistame name, kuris yra Apokalipsė (…) Kalėdų naktį vaikščioju suintriguotas ir laimingas, kaip vaikas tarp žaislų…“, – cituojamas tapytojas.

Dž. de Kiriko litografija iš serijos Šv. Jono apokalipsė.

Litografijų rinkinyje „Šv. Jono apokalipsė“ gyvena pabaisos, drakonai, slibinai, čia vaizduojamas Avinėlis, Babilonas, Prisikėlimas ir kt.

Kodėl bibline tematika žinomų dailininkų kūryboje dera susidomėti būtent dabar?

„Tai svarbu kiekvienam, net ir netikintiems Dievu. Su religine tematika svarbu susipažinti ir bendram išsilavinimui. (…) S. Dali, M. Šagalo ir Dž. de Kiriko gyvenimuose buvo svarbi religija, tad ne veltui jie daugybę kartų kūryboje naudojo religinius simbolius. Paroda skirta visiems – kiekvienas čia atras kažką individualaus“, – teigė parodos kuratorius V. Kessaouri.