Ką tarpusavyje kalbėtųsi Sutkus su Žvirgždu?
„Perkurtos jungtys – pokalbiai prie stalo apie fotografiją – ką galbūt būtų galėję susitikę autoriai tarpusavyje pasikalbėti. Per tuos daiktus, per medžiagas, atsirado vos ne rekolekcijos–rekonekcijos (reconnection – pakartotinis prisijungimas, – aut. past.). Per mane, kaip per mediumą, tie kažkada kažkam priklausę daiktai susijungė į fotografinius vaizdus ir dabar pasakoja senas bei naujas istorijas. Apie kai kurias medžiagas / kadrus galiu daug papasakoti, nes žinau, kokiu būdu kas atkeliavo. Kai kurie dalykai pas mane atsirado tiesiog atsitiktinai. Ten, toje parodoje, visi jie ir „šnekėsis“ – vienokiais ar kitokiais būdais“, – sakė G. Kavoliūnas, kurio personalinė paroda „Rekonekcijos“ Vilniaus fotografijos galerijoje () atidaryta rugsėjo 28 d.
Šios ilgos ir sudėtingos istorijos priešaušris, G. Kavoliūnas svarstė, turbūt prasidėjo dar studijų metais, kai žinių sėmėsi Aukštesniojoje technologijų mokykloje.
Net ir rašydamas diplominį darbą G. Kavoliūnas bandė padaryti dagerotipiją. Tai vienas pirmųjų fotografavimo, vaizdo fiksavimo poliruotoje, sidabru padengtoje plokštelėje, būdas. „Aišku, tuokart man nieko nesigavo, nes ir žinių trūko, ir įdirbio, visko... Apsigyniau diplominį – nepadaręs nė vienos nuotraukos, bet atlikau didelį teorinį darbą: surinkau medžiagą, susisteminau, parašiau, ko nereiktų daryti, norint išgauti dagerotipiją“, – pasakojo pašnekovas.
Iš netikėtų atsitiktinumų, naujų jungčių
Susidomėjimas, anot kūrėjo, niekur nedingo ir vėliau. „Sekė cianotipijos procesas, pabandymas, išmėginimas ir t.t. Visada gyvendavau šalia laboratorijos – ar pats turėjau, ar dirbau... Tai vienas ar kitas – buvę dėstytojai ar fotomenininkai, su kuriais bendraudavau atiduodavo užsilikusių priemonių – pasenusio fotopopieriaus, chemijos. Paklausdavo, gal tau reikia, nes užsiimi, eksperimentuoji. Tvarkosi kokį sandėliuką, kažką randa, išmesti gaila, paskambina man. Sulaukiu netgi visai nepažįstamų žmonių skambučių... Turiu visokių keistų daiktų, nežinia, ar panaudojamų, prikaupęs“, – sakė G. Kavoliūnas.
„Netyčinės“ aplinkybės atvedė į fotografiją
Viename savo interviu G. Kavoliūnas yra sakęs, kad jis nuotraukas gali išgauti bent dešimčia skirtingų būdų. Išgirdęs klausimą, ar yra šalyje panašių gebėjimų turinčių specialistų, G. Kavoliūnas šyptelėjo: „Oi, šičia aš dar tik pradinukas... Amerikos mokslininkai priskaičiuoja apie 150 skirtingų fotocheminių būdų, išgaunamų vaizdo variantų. Taip, pavadinimų žinau gerokai daugiau, bet komfortabiliai jaučiuosi su maždaug dešimčia procesų – kitus tik studijuoju, bandausi. Nesu pats pačiausias, kuris viską moka, bet, kaip sakoma, mokinuosi truputį.“
Fotografijos menas, G. Kavoliūnas svarstė, jo gyvenime atsirado taip pat netyčia. „Matyt, kaip ir viskas mano gyvenime. Mano mama fotografavo, bet kai ūgtelėjau, ji jau buvo savo fotoaparatą padovanojusi pusbroliui, o šis pačią pirmą dieną jį išardė, nes norėjo suprasti, kaip jis veikia, kol galiausiai liko tik sauja detalių... Vėliau vyresnysis brolis nusipirko Zenitą, bet fotoaparatas greit sugedo. Visgi pirmąjį ryškinimą, kaip viskas vyksta, pamačiau. Namie su užklotais uždangstytais langais... Ir mama, ir brolis, ir pusbrolis iš kaimynystės – visi smagiai leidome laiką“, – prisiminė jis.
Iš pradžių G. Kavoliūnas studijavo Telšiuose, medžio meninio apdorojimo specialybę – visai nesusijusią su fotografija.
Paklaustas, ką manantis apie šiuolaikinę fotografiją, G. Kavoliūnas sakė, kad kiekviena sritis ir žanras, turi savo paskirtį ir vietą. „Kai reikia, pats irgi fotografuoju skaitmeniniu fotoaparatu. Kaip mėgstu pajuokauti – Lietuvoje garantuotai visi esate matę mano nuotraukų, tik nežinote, kad jos mano darytos. Daug metų fotografuodavau prekybos tinklų produktus savaitiniams katalogams, tik inkognito“, – nusijuokė jis.
Jo manymu, net ir neseniai atsiradusios šiuolaikinės technologijos dar keisis. „Ir dirbtinis intelektas į meninę kūrybą ateina – pagal užduotą tekstą gali sukurti reikiamą vaizdą – progresas eina. Bet kaip klasikinė muzika nemirė, taip ir fotografija turės savo nišą. Tie senieji procesai kaip raiškos būdai irgi bus naudojami, kaip ir patys moderniausi – hologramos, 3D, papildyta virtuali realybė... Kiekvienas ras savo vietą.
G. Kavoliūno paroda paroda „Rekonekcijos“ Vilniaus fotografijos galerijoje (Stiklių g. 4 / Didžioji g. 19, Vilnius) veiks iki spalio 22 d.