Tačiau, anot aktoriaus, nepavyks išmokti jų valdyti, jei nejunti balanso: „Troškimai yra ir varomoji jėga, kartais – ir gebėjimas dirbti, siekti savo tikslų. Tai tavo motoriukas. Nežinau, ar daug klaidų pridariau bandydamas rasti tą balansą... tikriausiai pridariau. Paprasčiausiai reikia nekenkti kitiems. Pagalvoti ne tik apie save, bet ir apie kitus, „pastatyti“ save į kitų vietą, nuspręsti, kas tau svarbu, kas ne. Kas vertinga, o kas – ne. Kartais tie mūsų norai būna vaikiški ir paviršutiniški. Netgi sakyčiau, infantilūs. Su visomis tomis technologijomis žmonija apskritai infantilėja. Ne vienas rašytojas apie tai rašo – tampame paviršutiniški. Jeigu palygintume, ką žmonės vertino iki Pirmojo pasaulinio karo – jie siekė išradimų, sukurti kažką didelio – vardan visų, vardan ateities. O vėliau... kažkaip mūsų kryptis pakrypo į vartotojiškumą, į asmeninį komfortą“, – konstatavo D. Meškauskas.
Darius Meškauskas

Darius Meškauskas
„Pastaruoju metu pasidarė sunku skaityti grožinę literatūrą, nes viską nuspėju į priekį. Yra tam tikros žmogaus elgesio schemos, reta knyga išmuša iš vėžių, sutrikdo ir nustebina. Įsivaizduoju, kad rašytojui knygos rašymas irgi yra akistatos su savimi, būdas. Jis kažkuriame savo virtualiame pasaulyje irgi modeliuoja situacijas, fiziškai, kaip ir aktorius ar kitas kūrėjas pajunta akistatos su savimi, pažinimo savęs aktą“
Kas būtų, jeigu būtų

Komfortas, sukrečiamai palygino D. Meškauskas, tapo vos ne Dievu. „Tikime į Dievą tada, kai mums tai patogu... Labai daug dalykų susiję su ego, o jis toks, sakyčiau, virtualus reiškinys – viskas mūsų galvoje. Kai susiduri su kitokia arba ekstremalia situacija – tau atsiveria akys, kažką supranti apie save, apie pasaulį. Tai yra normalu, nepaliaujama grandinė, mūsų kelias“, – kalbėjo pašnekovas.

Tikriausiai, teatro ir aktoriaus užduotis, tęsė jis, yra paversti žodžius, literatūrą situacijomis ir veiksmais, kurie padeda žiūrovui suvokti save, atverti akis. „Staiga, žvelgiant į sceną tau kažkas tampa akivaizdu ir labai paprasta, suprantama, atpažįstama. Atpažinimo džiaugsmas – tokia užduotis, ko gero. Iš esmės, visi žmonės turi teorišką žinojimą, bet teatre vyksta situacijų modeliavimas, tu tai pajunti, tad viskas tampa akivaizdu“, – aiškino D. Meškauskas.

Tačiau aktorius sutiko su mintimi, kad kiekvienam žmogui reikalingas savas receptas. „Kiekvienas iš mūsų tai išgyvena asmeniškai, vienam charakteriui reikia vienokio vaisto, kitam – kitokio. Kitas galbūt „anemiškas“, jam reikia supurtyti save. Kitas gyvena vien adrenalinu, jam reikia nurimti – mes skirtingi.“

O kokios emocijos verda pas patį aktorių, juk vaidmenų kūrėjas turi išgyventi ne vien tik savo emocijas, bet ir primestas įkūnijamo herojaus?

„Didelė mano gyvenimo dalis praeina teatro virtualiame pasaulyje – gyvenu daug personažų gyvenimų, turiu galimybę patikrinti fiziškai, kas būtų, jeigu būtų. Daugelis žmonių to negali, nepatiria to. Todėl kažkokia išmintis laipsniškai ateina. Pastebėjau, kad dėl šios profesijos lyg ir labiau suprantu žmones. Tai man leidžia jų neteisti, nepykti ant jų“, – teigiamas aktorystės puses įvardino D. Meškauskas.

Tačiau yra ir minusas – visos situacijos tampa nuspėjamos. „Pastaruoju metu pasidarė sunku skaityti grožinę literatūrą, nes viską nuspėju į priekį. Yra tam tikros žmogaus elgesio schemos, reta knyga išmuša iš vėžių, sutrikdo ir nustebina. Įsivaizduoju, kad rašytojui knygos rašymas irgi yra akistatos su savimi būdas. Jis kažkuriame savo virtualiame pasaulyje irgi modeliuoja situacijas, fiziškai, kaip ir aktorius ar kitas kūrėjas pajunta akistatos su savimi, pažinimo savęs aktą“, – palygino pašnekovas.

Tai, anot D. Meškausko, padeda suprasti, kur nukreipta energija. „Ji turėtų būti nukreipta į kitus. Kai bandai suprasti kitą, tu tuo metu pamiršti savo ego, tampi labiau empatiškas. Ko labai trūksta – tai empatijos. Mūsų egocentrizmai varo į kažkokius spazmus, spąstus, kurie po to mus pačius kankina. Krikščionis tai daro per artimojo meilę, budistai per ego atsisakymą. Visos religijos – tik būdai sutramdyti savo ego“, – sakė jis.

Darius Meškauskas
Darius Meškauskas
„Kai bandai suprasti kitą, tu tuo metu pamiršti savo ego, tampi labiau empatiškas. Ko labai trūksta – tai empatijos. Mūsų egocentrizmai varo į kažkokius spazmus, spąstus, kurie po to mus pačius kankina. Krikščionis tai daro per artimojo meilę, budistai per ego atsisakymą. Visos religijos tik būdai sutramdyti savo ego“

Pamirštame, kad esame laikini

Brandžios asmenybės vienas pagrindinių kriterijų, anot D. Meškausko, – kritinis mąstymas – savo atžvilgiu ir kitų.

„Reikia dažniau prisiminti, kad mes gyvename – tik kol kas. Mes neamžini. Monsinjoras Kazimieras Vasiliauskas kažkada viename savo interviu yra pasakęs, kad jeigu kiekvieną dieną pagalvoji apie mirtį – tai tu jau pasimeldei. Mes pamirštame, kad esame laikini. Manau, kad [šis suvokimas] stipriai mus suturėtų mūsų sprendimuose“, – neabejojo aktorius.

Sukrečiančios patirtys – ir pandemija, ir karas, D. Meškausko manymu, kiek panašios į chirurginę operaciją, – kai jau gresia nepataisomi dalykai, reikia ryžtis intervencijai.

„Kitos išeities nėra, kad išliktume – privalome ją daryti. Kaip chirurgo viena pagrindinių nuostatų – „nepakenk“, taip pat ir mūsų tautoje turėtų būti. Su savo pykčiais, radikalizmu greitai galime tapti tokiais pat, kaip mūsų priešai. Turime neužsikrėsti fašizmu, ksenofobija ir panašiais dalykais“, – grėsmę įvardino jis.

To mechanizmas, anot aktoriaus, paprastas. „Viena tauta pavadinama, tarkim, nacistais. Tada žudyti tampa lengva. Tai nebe asmeniška. Nors prieš kokius metus tu bendravai su tos tautos atstovu, kaip žmogus jis tau buvo simpatiškas ir geras, su savo įsitikinimais, su viskuo. Bet kai tik pradedame priklijuoti tas etiketes mes nuasmeniname žmones, taip tampama radikalais. Šį liūną reikia kontroliuoti, o tam reikalingas kritinis mąstymas“, – dar kartą pabrėžė D. Meškauskas.

Kultūra turi savo užduotį ir karo / nelaimių akivaizdoje. Ji, pasak D. Meškausko, turi pasakoti apie žmogų, atskleisti žmogiškąsias bėdas, prigimties nuklydimus.

„Kam realiai tai išgyventi, jei gali suvokti tai virtualiai teatre arba kine. Tokia ir yra paskirtis – žmonėse didinti empatijos kiekį. Tam ir yra toks žanras kaip tragedija. Neretai pasakoma: aplink baisybės, atėjau į teatrą pailsėti. Žmogus, kuris sako, kad atėjo į teatrą pailsėti, rūpinasi tuo jau minėtu komfortu. Tačiau toks žanras kaip tragedija – žiūrovui padeda apsivalyti. Jisai tarytum įgauna skiepą nuo visų blogybių, tam tai ir rodoma“, – aiškino aktorius.
Darius Meškauskas

Tačiau specialistų jau yra pastebėta – kuo sudėtingesnė padėtis, tuo mažiau einama į teatrą... „Pagal statistiką, bent kartą per gyvenimą į teatrą nueina kokie aštuoni procentai žmonių, o pastoviai lanko dar mažiau, kokie trys procentai. Neturi įpročio, poreikio, nepažįsta, neina, jiems nereikia – randa kitur savo atsakymus. Kažkada jaunystėje man nepatiko džiazas, kol nenuėjau į Ganelino trio koncertą ir patyriau ten katarsį. Kol nesusipažįsti, negali sakyti patinka ar nepatinka. Žmogus, kuris niekada nebuvo teatre arba nuėjo ne į tą spektaklį, kuris jo nepalietė, ir po to sako, kad teatras nepatinka – apvogia ir skriaudžia save“, – kalbėjo D. Meškauskas.

Jis pridūrė, kad teatras „įvyksta“ ne scenoje ir ne žiūrovų salėje, o tarp žiūrovų salės ir scenos: „Būtent tame tarpe šie energetiniai mainai įvyksta, tas kibirkščiavimas ir įtampos. O kiekvienas suvokia tiek, kiek yra pasiruošęs. Kaip Volteras yra pasakęs: „Kiekvienas ima atgailauti pagal savo sugedimo laipsnį“. Man patinka susitikimas, bendravimas su publika. Štai ką mes darome, ir man tai patinka. Patinka manipuliuoti žiūrovo sąmone, na, manipuliuoti gal ne tas žodis, bet veikti, vesti paskui save, įvilioti į spąstus, vėliau kažką atskleisti.“

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)