„Šis apdovanojimas laikomas globaliausiu, konkurse dalyvauja visos žinomiausios pasaulio įmonės – tiek Ferrari, tiek Yamaha. Iš visų didžiausių korporacijų siunčia produktus, juos vertina pasaulinė komisija. Šiais metais dalyvavo virš keturių tūkstančių dalyvių, iš kurių tik trys šimtai gavo įvertinimą. Figūruoti tarp tų trijų šimtų – didelis malonumas. Tai jau antrasis pelnytas apdovanojimas, prieš dvejus metus buvau įvertintas už elektrinės gitaros koncepciją. Instrumentų dizaino srityje retai apdovanojami kūrėjai“, – sakė jis.
Su teiginiu, kad jis esąs neeilinės profesijos atstovas, R. Gražys sutiko ir pažymėjo, kad apjungia muziką ir dizainą į vienį. „Kokia tai profesija? Esu produkto dizaineris, kuriu įvairius daiktus. Muzika – vidinis mano arkliukas, ilgus metus ypač žavėjo gitaros, tad šiandien vystau savo prekinį ženklą „Lava Drops“ pavadinimu – kuriu inovatyvius muzikinius instrumentus“, – apie savo veiklą pasakojo kūrėjas.
Instrumentai, kurie muzikantus įkvepia jais kurti
Pašnekovas pasakojo nuo dvylikos metų grojęs gitara, tačiau prisipažino, kad muzikos mokykloje nesimokė – sėmėsi žinių pas profesionalius gitaristus. „Tiesiog tuo metu buvo užvaldžiusi didelė aistra – norėjau išmokti valdyti instrumentą. Pasirinkau pramoninio industrinio dizaino studijas, nes iš pat pradžių žinojau, kad tai yra mano kelias, noriu kurti kažką naujo, inovatyvaus. Jau studijų metu, ir vėliau po magistro studijų Vilniaus dailės akademijoje, Karališkojoje Danijos meno akademijoje teko sukurti visą liniją instrumentų – jau kokie septinti metai tai darau“, – kalbėjo R. Gražys.
Lietuviškasis Stradivari
Instrumentas kaip sielos atspindys – tokiu požiūriu vadovaujasi kūrėjas. „Būtent per dizainą, dizaino metodus galima to pasiekti. Su muzikantais pakalbame, kokią muziką kuria, kas yra svarbu – šis pokalbis nuveda į medžiagas, spalvas, garso tembrų parinkimą ir sukūrimą. Tai ne tik dizainas, bet ir garso kūrimas. Būtent tokiu keliu, tik sužinojus, ką žmogus jaučia, ką mąsto, kuo gyvena, kas jį inspiruoja, ką jaučia – instrumentas tampa sielos atspindžiu“, – aiškino R. Gražys.
Anot kūrėjo, tam pasiekti yra visa įvairi paletė medžiagų, technologijų: „Šiuo metu dirbu su aliuminiu, kuris suteikia rezonanso muzikai. Kombinuojame aliuminį kartu su kietmedžiu arba kita ekskliuzyvine mediena. Galima pasiūlyti ir meteorito inkrustacijas, juodojo gintaro lydinio, daug skirtingų medžiagų ir metodų.“
Besiklausydama R. Gražio nusprendžiu, kad kalbinu lietuviškąjį Stradivari, – ir tuoj pasidalinu į galvą šovusia įžvalga – komplimentu. „Drąsus pasakymas, tiesiog kitaip mąstau, – šypsodamasis atsakė R. Gražys. – Mano idėja prieiti prie instrumento per kitą prizmę, žinoma, be jokių kompromisų – visų pirma, tai turi būti geras instrumentas. Mano tikslas sukurti įrankį, kuris tarnautų ilgai, kokybiškai ir patikimai. Iš kitos pusės, kaip minėjau, einama ne kiek semantine, kiek į inovatyviąją pusę. Bandymas suteikti instrumentui gyvybės, kad legenda tęstųsi kartu su instrumentu, kuriuo muzikantas groja.“
Neturėjo kito pasirinkimo
Į klausimą, ar buvo išskirtinių prašymų, tapusių tikru iššūkiu, R. Gražys atsakė, jų sulaukiantis dažnai: „Kiekvienas instrumentas gali būti atkartojamas, bet kiekvienas žmogus pamatęs jau sukurtą modelį nori atkartoti jį pagal save. Kadangi „Lava Drops“ dizainas gan aiškus – yra keletas skirtingų pavidalų, bet juos vienija lašo forma, kuri suteikia ergonomiškumo ir patogumo. Dažnai muzikantai užsimano inkrustacijų iš deimantų ar tikro meteorito iš kosmoso, kitų dalykų, kurie turi įtakos garsui. Kriauklės, įvairiausi akmenys daro įtaką skambesiui, sąlyginai derinant skirtingas formas, elektroniką – galima išgauti įdomius garsus. Sukurti instrumentą iš juodojo gintaro lydinio – mano ambicija. Teko šiuos kūrinius pristatyti didžiausiose parodose – Amerikoje, Dubajuje, Kinijoje. Šių instrumentų įsigyja ne tik profesionalūs muzikantai, bet ir meno, dizaino mylėtojai.“