Atvežė naują šokio žanrą
Danutė Nasvytytė (1916-1983), buvo vienas tų šviesulių, kurie kaip ir būrys prieškario aukso amžiaus asmenybių savo gyvenimu ir veikla nešė viską, kas geriausia į Kauno kultūros avilį, todėl ji nusipelno išskirtinio dėmesio ir pagarbos. „Jei ne D. Nasvytytė, apie šiuolaikinio šokio pradžią, greičiausiai, būtume pradėję kalbėti tik po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo 1990 metais“, – sakė festivalio meno vadovė, choreografė Birutė Letukaitė.
D. Nasvytytė degė begaline aistra išraiškos šokiui. Viešėdama Berlyne, ji kreipėsi į garsųjį išraiškos šokio choreografą Rudolfą fon Labaną, prašydama įvertinti jos gebėjimus. Gavusi puikias raštiškas rekomendacijas, ji studijavo Juttos Klamt šokio mokykloje, kuri tuo metu buvo geriausia vokiečių išraiškos šokio mokykla. 1939 m. baigusi šokio studijas Berlyne, ji nepasiliko ten, bet grįžo į laikinąją sostinę Kauną. Ji atvežė naują šokio žanrą į Lietuvą ir Kaune atidarė šokio mokyklą, kurioje šoko per du šimtus mokinių. Deja, artinantis antrajai okupacijai, D. Nasvytytė su šeima pasitraukė į Vokietiją, vėliau emigravo į Australiją.
Idėjas tęsė mokinės
Jos veiklą Lietuvoje tęsė viena iš D. Nasvytytės mokinių – Kira Daujotaitė. Ji daugiau kaip 40 metų vadovavo išraiškos šokio kolektyvui „Sonata“, kuriame 12 metų šoko Birutė Letukaitė. „Šokome prieškario estetikoje, nes sovietmečiu jokia informacija nebuvo pasiekiama. Mums atrodė, kad visas pasaulis taip šoka. Tik atsidarius sienoms, supratau, kad šokio pasaulis nuėjo toli ir turime vytis šuoliais“, – sakė B. Letukaitė.
Nepaisant valdžios nepalankumo, ilgamečio „Sonatos“ kolektyvo mėgėjų statuso, izoliacijos nuo pasaulinių šokio tendencijų, D. Nasvytytės pasodintas šokio daigas, ilgus metus puoselėtas K. Daujotaitės, augo ir galiausiai pražydo trečiojoje kartoje. B.Letukaitė įkūrtas šokio teatrą „Aura“ netrukus tapo lygiaverčiu ir konkurencingu pasaulyje tiek šokio technika, tiek estetika. Taigi, būtent D. Nasvytytė Lietuvoje įskėlė šokio kibirkštį, kuri per jos mokines šiuolaikinio šokio žanrą įlydė į profesionalaus meno kontekstą.
D. Nasvytytei atminti – spektaklis „Labirintas“
Idėja parodyti dėmesį šiai asmenybei, B.Letukaitei buvo kilusi jau seniai. Dar 2008 metais, viešėdama Australijoje, choreografė susitiko su D. Nasvytytės artimaisiais – sūnumi dailininku, kompozitoriumi Sigiu Gabrie (Sigitu Gabrijolavičiumi ) ir jo žmona menininke Elizabeth Gertsakis, kurie pasidalino prisiminimais apie D.Nasvytytę.
Pamačius S.Gabrie aštuonių paveikslų ciklą „Labirintas“, choreografei gimė idėja sugrąžinti Danutę Nasvytytę į Lietuvą per jos sūnaus darbus. „2016-ieji yra nuostabi proga įgyvendinti šią idėją, nes būtent šiais metais sueina 100 metų nuo Danutės Nasvytytės gimimo. Festivalio atidarymo vakarą žiūrovus pakviesime į spektaklio „Labirintas“ premjerą, kurioje plevens šios kūrėjos dvasia“, – sakė festivalio „Aura 26“ koordinatorė Eglė Marčiulaitytė.
Spektaklyje „Labirintas“, įkvėpta dailininko S.Gabrie paveikslų, pasitelkusi Kauno bienalės kūrybinę komandą, choreografė B.Letukaitė įkurdins šokio teatro „Aura“ šokėjus Kauno „Pienocentro“ rūmų erdvėse. Žiūrovų laukia išties neįprastas reginys: susitikimai su simbolinėmis, metaforinėmis figūromis, vaizdiniais ir personažais, įkūnytais ne tik S. Gabrie paveiksluose, bet ir choreografijoje.
Bus atidaryta ir paroda
Į Lietuvą specialiai šia proga kartu su S.Gabrie atvykusi jo žmona, E. Gertsakis rengia D. Nasvytytės gyvenimą ir veiklą pristatančią dokumentinę-meninę ekspoziciją. Paroda atspindės kūrėjos gyvenimą Lietuvoje, Vokietijoje ir Australijoje. „D. Nasvytytės veikla – neįkainojamas indėlis į Lietuvos kultūrą. Parodos tikslas – papasakoti unikalios menininkės ir novatorės istoriją – kaip kūrėjos ir visuomenininkės.
Taip pat ji atsiskleidžia ir tai, ką D. Nasvytytei teko išgyventi karo ir pokario metu, kokie iššūkiai jos laukė Australijoje“, – pasakojo parodos sudarytoja E. Gertsakis.
Fotografijose ir dokumentinėje medžiagoje užfiksuotos įvairiausios jos gyvenimo akimirkos: laimė, gimus jos sūnui Sigitui, ištraukos iš spektaklių, šokėjos. Paroda atskleis ir jos žmogiškąją prigimtį. Archyvinė medžiaga liudija, kad D. Nasvytytė buvo be galo maloni, atjaučianti ir jautri ne tik šokėjoms, bet kiekvienam sutiktam. Paroda duris atvers Kauno „Pienocentro“ rūmuose tarptautinio šokio festivalio „Aura 26“ atidarymo vakarą spalio 6 dieną.