Šioje meno erdvėje šiemet tai pati pirmoji paroda. Kaip sakė V. Jankienė, – puiki proga pažymėti penktąjį „AP galerijos“ gimtadienį.

Nuo pirmojo karantino, paskelbto 2020-aisiais praėjo lygiai vieneri metai. „Praėjusių metų kovo mėnesio 16 d. supratome ir pajutome, ką reiškia žodis „karantinas“. Tuo metu atsirado ir Karštosios koronaviruso linijos numeris 1808, kuris šiandien atsikartoja parodos pavadinime. Būtent šie skaičiukai paskatino autorių nedelsiant veikti“, – parodos atidaryme kalbėjo V. Jankienė.
Mažeikiai

Pramuštgalviškiausios idėjos tampa drąsiais parodų ciklais

Fotografą A. Repšį, pasakojo ji, pažįstanti kone penkiolika metų – suvedė aviacija, dronai: „Pati organizavau bent dešimt tarptautinių aviacinės fotografijos konkursų – čia mūsų keliai susipynė. Pažintis įdomi, galėjau matyti kaip Andriaus pačios pramuštgalviškiausios idėjos tapdavo drąsiais parodų ciklais.“

V. Jankienė paminėjo keletą A. Repšio fotografinių ir video ciklų: nuo viešbučio „Grand Hotel Kempinski“ stogo fotografas beveik dvi savaites nepertraukiamai fiksavo Vilniaus Kalėdų eglės statybas ir atrinkęs daugiau nei 20 tūkst. kadrų sujungė juos į įspūdingą vaizdo klipą. Taip pat, anot jos, nepamirštama praėjusių metų paroda „Keturi kvadratiniai metrai laisvės“. Šiose nuotraukose A. Repšys užfiksavo kalėjimus, jų kartografiją, kalinių aplinką ir kasdienybę. Iš oro parodyti vaizdai stebino rakursais, temos šviežumu.

„Autorius nestokoja išradingumo, realizuoja visas šaunančias galvon idėjas, tai įrodo begalinį autoriaus ambicingumą. A. Repšys fiksuoja ne tik urbanistinius peizažus, jį galima sutikti ir gamtoje, pievose, kažkur užklimpstantį – tai tikras fotografo gyvenimas“, – sakė V. Jankienė.

Ji pridūrė, kad parodos autorius yra žinomas už savo kūrybą žurnalistikos, aviacijos, gamtos, socialinių temų srityse. Fotografo kūryba visuomenei pristatyta daugiau nei 70 parodų, įamžinta įvairiose knygose ir albumuose, jis yra pelnęs net dvidešimt vietinių ir tarptautinių apdovanojimų bei nominacijų.

Kalbama apie baimę, sąstingį, vienišumą, ištuštėjusią civilizaciją

„Parodoje eksponuojamuose darbuose atsiskleidžia karantino laikotarpis. Karantinas pakeitė kiekvieno žmogaus gyvenimą, ne tik mūsų šalyje, bet ir pasaulyje – sprendžiame daugybę iššūkių ir problemų, kurios yra naujos. Per keturiolika dienų fotografas aplankė keturiolika miestų. Iš paukščio skrydžio įamžintos visiškai ištuštėjusios didžiųjų miestų aikštės, kuriose įprastai šurmuliuodavo daug žmonių, kurios anksčiau būdavo pilnos veiksmo. Kalbama apie baimę, sąstingį, vienišumą, ištuštėjusią civilizaciją. Miestai dailūs, bet tušti. Tam tikra prasme, – užkoduotas ir tam tikras vidinis konfliktas“, – tyrinėjančiu žvilgsniu apžvelgė darbus galerininkė.
Ukmergė

1808 – tai ir Karštosios koronaviruso linijos numeris, ir paros laikas, kai A. Repšys, keliaudamas po skirtingus Lietuvos miestus fiksavo centrines aikštes.

„Šiose fotografijose nugali meninis autoriaus žvilgsnis. Pagrindinė idėja apjungia laiką, kuriuo metu fotografuotas kiekvienas miestas, ir žinutę apie naują, svarbų visiems Karštosios linijos numerį.
Darbuose atsispindi trapumo, laikinumo ir nežinomybės sinergija. Be galo įdomu stebėti po metų – paroda tęs gyvenimą, keliaus po Lietuvos miestus, su laiku įgaus vis kitų spalvų, dermių ir prasmių“, – įsitikinusi V. Jankienė.

Paklaustas, kaip gimė tokia spontaniška idėja, A. Repšys sakė vos išgirdęs naujieną apie karantiną supratęs, kad laukia blogi laikai.

„<...> Užsidaryti namuose sudėtinga. Suvokiau – jei daryt, tai iš karto. Pradėjus nuo trečios ar ketvirtos dienos – nebebus nuoseklios sekos. Užsibrėžiau kiekvieną miestą fotografuoti tuo pačiu metu, juk negali sulygint judėjimo ryte, per pietus, ar vakare. Simboliškai pasirinkau Karštosios linijos numerį, tai kartu ir piko valanda. Įprastai tokiu metu pro centrines miesto aikštes daug žmonių po darbų važiuoja namo. Tuo metu gatvėse žmonių beveik nebuvo, automobilių taip pat labai nedaug“, – karantino pradžią prisiminė fotografas.

Kuo didesnis miestas, tuo labiau atsispindėjo ištuštėjimas

Miestų eilė, į kuriuos fotografas nusprendė vykti susidėliojo tarsi savaime. Pradėjęs nuo sostinės pasirinko kitus didesniuosius miestus.

Pagūglinus išsirikiavo miestai pagal dydį. Pamaniau, kuo didesnis miestas, tuo labiau turėtų matytis ištuštėjimas. Nesuprantu, kokiu būdu tame sąraše atsirado Ignalina“, – nusistebėjo fotografas.

Nors pradėjo atranką pagal miestų dydį, bet tai nebuvo pagrindinis viską nulemiantis sprendimas.

„Yra tekę gyventi Panevėžyje, atsirinkau daugmaž ir pagal patogumą. Važiuojant į Alytų – pastebėjau, kad Vikipedijos sudarytame sąraše nėra Marijampolės. Beveik visuose šiuose miestuose yra tekę pabuvoti kalėdiniu laikotarpiu, fotografuojant eglutes. Todėl ir aikštes pasirinkau tas, kur įprastai stovi centrinė Kalėdų eglė. Išeitų, pati savivaldybė pripažįsta aikštę kaip traukos centrą“, – aiškino savo pasirinkimą A. Repšys.

Praėjus metams, anot fotografo, nedaug kas tepasikeitė – vis dar esame karantine.

„Skirtumas tas, kad praėjusiais metais 18. 08 „skridau“ virš Katedros aikštės, o šiais metais tuo pačiu metu atidarau parodą. Visos pandemijos baigiasi – baigsis ir šita. Po penkių ar dešimties metų žvelgiant į nuotraukas bus galima prisiminti kaip anuomet miestuose buvo tuščia ir niūru. Tarsi priminimas – gražus ir linksmas gyvenimas gali baigtis staiga, užleisdamas vietą liūdnesniems laikams“, – darė išvadą fotomenininkas.

Personalinė Andriaus Repšio paroda „Projektas 1808. Karantinas“ veiks kovo 16 – balandžio 11 dienomis sostinės „AP galerijoje“ ( Polocko g. 10 ).

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)