Nors parodoje rodomuose darbuose ir matomas fotografinės tikrovės pagrindas, bet jis tarytum nukeliamas į antrą planą. Tapybiniais potėpiais suformuota realybė perteikia išraiškingą, fotografišką „noktiurną“, kuriame šviesos ir formų žaismas leidžia siausti vaizduotei.
Belieka tik paspėlioti, kokia gi konkreti meistrystės technika čia yra panaudota, tad paprašau autorės išduoti kūrybos paslaptis.
Norėjo perteikti būseną
Ar papildomomis raiškos priemonėmis siekta fotografijai suteikti mintį, kurios ji galbūt iš pat pradžių ir neturėjo?
Fotomenininkė tikino savo kūriniais pabandžiusi išlaisvinti vidinę įtampą, kuri susidėjo iš visokių asmeninių patirčių, – ir iš santykių, ir iš susiklosčiusių situacijų.
Fotografijos kaip dokumento vaidmuo, M. Kiaušaitė samprotavo, yra galbūt mažiau įdomus, nei saviraiškos priemonės funkcija.
Išties, abstraktyvi fotografija yra patraukli savo nenuspėjamumu, bet pati jos esmė tarsi tam priešinasi, juk prigimtis nenuginčijama – atvaizduoti tikrovę. Tačiau M. Kiaušaitė čia vidinio konflikto neįžvelgia.
Svarbiausia – galutinis rezultatas
Nepaneigsi, tarpdiscipliniškumas menų srityje tampa vis labiau populiarus. M. Kiaušaitės manymu, siekis apjungti kuo daugiau medijų kūryboje nėra pats svarbiausias, ypatingą vaidmenį ji labiau linkusi suteikti galutiniam rezultatui.
„Yra autorių, kurie koncentruojasi į techniką, jiems svarbu, koks aparatas, kokia juostelė, jeigu muzika, – koks sintezatorius, programinė įranga, ir pan. Man atrodo, kad tai svarbu tiek, kiek tu gali panaudoti. Ar jungsi skirtingas medijas, ar pasirinksi kažkokią vieną, – jeigu tu gali išsisakyti naudodamas paprastas priemones – puiku, jeigu tau reikia viso orkestro, irgi viskas liuks. Svarbiausias – galutinis rezultatas. Aklai dubliuoti tikrovę, tuos dalykus, kurie plika akimi matomi – nematau prasmės, tai jau egzistuoja! Tam tikri istorijai svarbūs elementai tampa tyrinėjimų dalimi, bet tuomet jau prasideda antropologija, sociologija, estetikos nebelieka. Į tai žiūriu kaip į skirtingus būdus išreikšti skirtingus dalykus“, – tikino M. Kiaušaitė ir pridūrė nemananti, kad kažkuris būdas vertingesnis ar prastesnis.
Būdas matyti giliau
Vienas fotografų (Henryk Latos) yra pasakęs, kad „fotoaparato objektyvas, kaip ir mitinio ciklopo akis, yra visa matanti: parodo mums visą turtingą pasaulį, tampa mūsų pačių akimi, praturtina protą, moko ir stebina.“
Šiai minčiai pritarė ir M. Kiaušaitė, sakydama, kad fotoaparatas kaip priemonė leidžia matyti kitaip, susikoncentruoti į kitus dalykus, nei šiaip eitum gatve, ir tiesiog žiūrėtum sau po kojomis arba į telefoną.
„Ir pati, kai fotografuoju, būna tokių laikotarpių, dienų, mėnesių, kai sakau – aš dabar nematau, negaliu sugauti tų dalykų. O būna, kad fotografuoji, išsiryškini juostelę (mėgstu pažaisti su analogine technika) ir tu matai atvaizdą, kuris tave veža, kuris tau patinka, bet tu neprisimeni, kaip jį fotografavai. Prisiminus visas filosofines teorijas – medijos įrankiai yra mūsų kūno tęsiniai. Fenomenologiniuose tekstuose apie tai kalbama: tai yra tarsi dar vienas mano organas – trečioji akis. Būdas matyti giliau, – kalbėjo M. Kiaušaitė. – Fotoaparato kadras nubrėžia tam tikras ribas. <...> Kuo mažesnį plotą pasirenkame, tuo daugiau detalių jame atsiranda, juo daugiau gali atsirasti ir prasmių.“
Arba atsitinka, arba ne
Vilniaus fotografijos galerijoje užpraeitų metų gruodį, M. Kiaušaitės kartu su poete Dovile Zelčiūte pristatytoje parodoje „Palengva (ati)tirpsta“, susivienijo poezijos ir fotografijos „pajėgos“. Gimė fotografijų ciklas lyg pašnekesys.
Ar tai galima pavadinti bandymu atskleisti giluminę fotografijos pusę? M. Kiaušaitė sakė, kad šičia didelę darbo dalį atliko žiūrovas, – „pagaudamas“ ir papildydamas tam tikras prasmes. Šito elemento esą irgi niekada negalima užmiršti.
Skirties tarp fotografo ir fotomenininko M. Kiaušaitė nebuvo linkusi brėžti: „Su tais menų / menininkų apibrėžimais pati iki šiol painiojuosi ir maišausi, negaliu pasakyti, ar ta skirtis egzistuoja, ir kur būtų galima brėžti liniją. Man gražiausias filosofo Arvydo Šliogerio terminas – „šviesoraštininkas“. Kaip yra rašytojas, taip yra šviesoraštininkas, kuris naudoja šviesą ir ja užrašo tai, ką nusprendžia užrašyti.“
M. Kiaušaitė fotografijomis yra iliustravusi savo tėčio Vidmanto Elmiškio poezijos knygas – „9 užkimusios gerklės“ (Leidykla „Kauko laiptai“, 2011), „Ir bus atsakyta“ (Leidykla „Kauko laiptai“, 2020).
Paklausta apie ateities planus, galbūt ir vėl yra numatę ką nors kūrybiško nuveikti kartu su tėčiu, M. Kiaušaitė sakė, kad kol kas bendrų projektų nėra numatyta. „Bet iš anksto ir specialiai – nieko nedarydavome: arba atsitinka, arba ne“, – paliko intrigą M. Kiaušaitė.
M. Kiaušaitė gimė 1992-aisiais Kaune. 2015 m. baigė Vytauto Didžiojo universitetą, Humanitarinių mokslų fakultetą, filosofijos bakalaurė (baigiamasis darbas „Laikas ir fotografija“).
2015–2021 m. – Lietuvos rašytojų sąjungos Kauno skyriaus referentė, nuo 2017 m. – žurnalo „Nemunas“ kalbos redaktorė-stilistė, laisvai samdoma redaktorė.
Nuo 2013 m. Lietuvos fotomenininkų sąjungos narė, tais pačiais metais suteiktas menininko statusas.
Nuo 2020 m. kovo – Lietuvos fotomenininkų sąjungos valdybos ir Meno tarybos narė. Įvairių fotografijos ir videokonkursų komisijų narė, edukacinių projektų dalyvė, fotografijos vadovėlio „Kūrybinė fotografija. Portreto raida. Autorių teisės“ bendraautorė (su Tatjana Kuzmina, Jonas Kuzminu; Kaunas: Naujasis lankas, 2016).
Nuo 2009 m. dalyvauja grupinėse parodose Lietuvoje ir užsienyje, nuo 2010 m. yra surengusi kelias dešimtis personalinių parodų Kaune, Vilniuje, Anykščiuose, Kėdainiuose, Klaipėdoje ir mažesniuose Lietuvos miestuose.
Svarbiausi ciklai – „Beveidžiai, arba Intensyvios mintys“ (2011–dabar), „Iškreipta atmintis“ (2010–2012), „Odė žmogiškumui“ (2009–2013), „Keistame laike“ (2013–2016), „Palengva (ati)tirpsta“ (su poete Dovile Zelčiūte, 2020), „Žingsniai visomis kryptimis“ (2014–2020).