Kartą metuose kino kūrėjo retrospektyvą pristatantis „Skalvijos“ kino centras jau anksčiau rodė Jono Meko, Wong Kar-wai`aus, Michelangelo Antonionio ir kitų garsių pasaulio režisierių darbus. Šiemet dėmesys skiriamas radikaliam ir intelektualiam italų kino kūrėjui Pasoliniui, kūryboje originaliai apjungusiam dokumentiškumą, literatūros tradicijas ir meno istoriją. Filmų programoje bus parodyti tiek ankstyvieji, tiek žinomiausi darbai.
Per dešimt dienų žiūrovų laukia dešimt režisieriaus juostų ir dokumentinis filmas „Pasolinio balsas“ (2006), kurio autorius – į Lietuvą atvyksiantis kūrėjo giminaitis M. Cerami. Pažintį su Pasoliniu pradedantiems žiūrovams jo filmus pristatys poetė ir filosofė Aušra Kaziliūnaitė, politikos filosofas Egidijus Mardosas ir M. Cerami.
Pasolinis gimė Bolonijoje karininko ir pradinių klasių mokytojos šeimoje. Čia jis baigė filologijos studijas ir pradėjo rašyti eiles, įstojo į komunistų partiją. Laužydamas nusistovėjusias literatūros tradicijas, jis pradėjo rašyti friulų tarme. Eilėraščių rašymas tarmiškai buvo suprantamas kaip literatūrinis ir politinis pasipriešinimas – Musolinio valdymo metais buvo uždraustas bet koks ne bendrinės kalbos vartojimas. Taip pat pats Pasolinis save tapatino su šnektą vartojančiais valstiečiais.
Net ir vėliau kurdamas filmus, paprastų žmonių vaidmenis skirdavo neprofesionaliems aktoriams, nes, pasak režisieriaus, viduriniosios klasės aktorius negali apsimesti valstiečiu ar gamyklos darbininku.
Vėliau režisieriaus kūryboje sekė ideologiniai filmai, tarp kurių – „Evangelija pagal Matą“ (1964). Anot režisieriaus, šią evangeliją jis skaitė marksisto akimis ir pagrindiniam Jėzaus vaidmeniui pasirinko ekonomikos studentą. Pasolinis buvo prieštaravimų kupina asmenybė. Save jis laikė „kataliku marksistu“, buvo atvirai homoseksualus ir, kaip teigiama, už tai pašalintas iš komunistų partijos.
Pats Pasolinis tikriausiai net nenutuokė, kad paskutiniu jo filmu taps „Salo, arba 120 Sodomos dienų“ (1975). Tais pačiais metais jis buvo kraupiai nužudytas, o jo mirties priežastis iki šiol nėra žinoma. Šis kūrinys – vienas prieštaringiausių kino istorijoje, ilgai uždraustas rodyti daugelyje šalių. Filmo veiksmas vyksta šiaurės Italijoje paskutinėmis Musolinio valdymo dienomis: keturi fašistai įkalina būrelį vaikinų ir merginų atokioje viloje, užsiima iškrypėliškomis orgijomis ir vykdo žiaurius kankinimus.
Pasolinis šiuo filmu kritikavo vartotojiškumą ir kūno suprekinimą. „Vartotojiškumas kaip nacizmas manipuliuoja ir niekina kūną“, – sakė režisierius.
Pasolinio mirtis sukrėtė visą pasaulį ir Italijoje buvo lyginama su Johno F. Kenedžio nužudymu. Jo kūryba vėliau įkvėpė daugybę kino kūrėjų: Rainerį Wernerį Fassbinderį, Dereką Jarmaną, Abel Ferrarą ir kitus. Savo kino aikštelėje jis užaugino kino italų kino provokatorių Bernardo Bertolucci.
Be filmų retrospektyvos Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentams vyks M. Cerami kūrybinės dirbtuvės, o Lietuvos muzikos, teatro ir kino muziejuje bus atidaryta fotografo Roberto Villos paroda, įamžinusio Pasolinio juostos „Arabiškos naktys“ filmavimus Artimuosiuose Rytuose.