NDG dar 2014-aisiais, centriniame vestibiulyje, pirmą kartą Lietuvoje pristatė A. Kasubos skulptūrinę tampraus audinio ir neono šviesų aplinką „Spektro užuomina“ (1975 metų projektas NDG). Projektas buvo įgyvendintas bendradarbiaujant su menininke, kuri mokė NDG architektą Aleksandrą Kavaliauską, kaip dera dirbti su sintetiniu tampriuoju audiniu.
Įdomus profesinis nuotykis
Visi pirmojo, 2014 m. projekto įgyvendinimo darbai vyko menininkei prižiūrint, A. Kavaliauskui drauge su UAB „Stupa“ konstruktorėm ir siuvėjom vadovaujamom Laurynos Stravinskaitės-Gečienės, siuvant aplinką pagal A. Kasubos padengtus lekalus.
Kuratorės ir menininkės bendradarbiavimas išgyveno skirtingus etapus – nuo pirmo susitikimo, 2014-ųjų metų projekto vystymo bei įgyvendinimo užsimezgusi pažintis, anot E. Lubytės, tęsėsi iki pat menininkės gyvenimo pabaigos, 2019-ųjų kovo 5 d.
„Tai įdomus profesinis nuotykis, kuris atvėrė visiškai naujus, iki tol nepažintus, susijusius su XX a. antrosios pusės Niujorko meno scena, menininkės kūrybos kontekstus“, – pasidžiaugė E. Lubytė ir pridūrė, kad tokio vientiso ir spalvingo kūrybinio palikimo Lietuvos modernizmo istorijoje nėra daug. Tai atveria naujas galimybes ne tik tyrėjams, bet ir menininkams, kultūrinei bendruomenei.
Už Atlanto gyvenusi menininkė iki šiol geriau buvo žinoma kaip skulptoriaus Vytauto Kašubos žmona. Paklausta, kodėl Lietuvoje buvo tiek mažai informacijos apie pačią A. Kasubą, įsikūrusią Niujorke, E. Lubytė sakė, kad galbūt todėl, kad po sutuoktinio mirties ji visų pirma rūpinosi šiojo palikimo sugrąžinimu. Tik 2012-aisiais ji pati inicijavo, o tuometinis Lietuvos dailės muziejus perleido lietuvių kalba pačios menininkės sudarytą knygą „Aleksandros Kasubos darbai“ [Aleksandra Kasuba Works].
„Galbūt todėl, kad anksčiau Lietuvos tyrėjams buvo sudėtingiau suprasti jos kūrybos kontekstą, dėl to, kad trūko instrumentų, juk mūsų vietos lauko patirtys ir gyvenimo terpė visiškai kita. Norint įvertinti kūrybos ieškojimus, reikia turėti daugiau laiko ir galimybių pažinti menininkės kūrybą įtakojusią aplinką“, – samprotavo parodos kuratorė.
Įminė vizionieriškos kūrybos paslaptį – įtaigūs darbai nesensta
A. Kasuba augo mediciną studijavusios grafaitės Aleksandros Zubovaitės-Fledžinsikienės ir pažangaus ūkininko Jono Fledžinsko šeimoje, Ginkūnų dvare (Šiaulių r.). Būsima menininkė gavo klasikinį išsilavinimą – formavo savo santykį su pasauliu nuo vaikystės mokantis užsienio kalbų, muzikos, griežiant violončele šeimos kvartete.
„Tikėtina, kad būtent vaikystėje išugdytos tam tikros kosmopolitinės vertybės jai padėjo rasti savo vietą tokiame margame ir dinamiškame XX a. antrosios pusės Niujorko meno gyvenime“, – įsitikinusi kuratorė.
E. Lubytė prisipažino, kad kai 1996-aisiais teko rengti pirmąją lietuvių išeivijos dailei skirtą publikaciją apie A. Kasubą – buvo neaišku, į kurį meno istorijos stalčiuką šiuos kūrybinius ieškojimus padėti.
Gyvenimas be stačių kampų
A. Kasuba, anot E. Lubytės, tarpdisciplininė menininkė. „Jos kūrybiniai ieškojimai navigavo tarp architektūros, dizaino ir dailės. Viena pagrindinių jos vizionieriškų idėjų – gyvenimas erdvėje be stačių kampų, kurią plėtojo nuo 1969 m. pradėtų vykdyti tampriųjų audinių aplinkų statymo (pirmoji jų, sukurta parodai „Komtempliatyvi aplinka“, Niujorko Šiuolaikinių amatų muziejuje, 1969-1970, natūraliu masteliu atkartota parodoje, architektai A. Kavaliauskas ir Rokas Kličiauskas) iki gyvenamojo namo Naujosios Meksikos dykumoje, kuriame išgyveno dvylika metų. Karjerą pradėjusi nuo tradicinių žanrų – figūratyvo, peizažo, žengia į abstrakciją, vėliau imasi vizionieriškų svajonių įgyvendinimo – pasistato namą ir gyvena jame. Ar gali nutikti kas nors nuostabesnio menininko gyvenime?“, – retoriškai klausė pašnekovė.
NDG parodos pagrindą sudaro muziejui menininkės padovanotų kūrinių ir 8 tūkst. skaitmeninių vaizdų kolekcija, kurią prasmingai papildo Amerikos meno archyve, Smithsonian institute (JAV) saugomi A. Kašubos darbai ant popieriaus bei Šiaulių Aušros muziejaus rinkiniuose esantys grafų Zubovų ir Fledžinskų šeimos dokumentai ir daiktai. Taip pat eksponuojami du specialiai šiai parodai sukurti darbai: Vytenio Jankūno skaidrių projekcija – menininkės darbų viešosiose JAV erdvėse dokumentacija – ir komandos „Weekend Warriors Studio“ kompiuterinis žaidimas pagal A. Kasubos autorinę knygą „Įrengimai sielai“ (Utility for the Soul, 1970-1975).