Nuo šiol į premjeras Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras (LNOBT) rekomenduoja rengtis pagal black tie aprangos kodą. Tokiu sprendimu džiaugiasi ne tik protokolo bei stiliaus ekspertai, bet ir teatro bendruomenė – anot jų, tai puiki proga žiūrovams prisidėti kuriant šventę ir pirmiausiai ją padaryti sau patiems, teigiama pranešime žiniasklaidai.
Svarbiausia – skirti laiko
Tradiciškai black tie aprangos kodas yra laikomas proginiu, bet mažiau formaliu, lyginant su aukščiausio formalumo white tie. Teatre tai reikštų smokingą arba puošnų švarką su tamsiomis kelnėmis džentelmenui ir ilgą vienspalvę suknelę, tamsų kelnių kostiumą arba ilgą sijoną su puošnia palaidine damai.
Privalomi šių tualetų atributai vyrams – peteliškė, liemenė ir klasikiniai, pageidautina – lakuotos odos arba aksomo batai, moterims – bateliai aukštesniu kulniuku ir nedidelė, rankoje telpanti delninė.
Protokolo specialistai ragina laikytis santūrumo ir vengti perdėtos ekstravagancijos, o stilistai, nors ir palieka erdvės eksperimentams, rekomenduoja rinktis minimalistinius siluetus ir vienspalvius, tamsesnius, nečežančius audinius, derinį papildant kukliu, bet išskirtiniu aksesuaru ar papuošalu.
LNOBT generalinis direktorius, operos dainininkas Jonas Sakalauskas sako, jog svarbiausia norėti pasipuošti, skirti tam laiko, o tikslus protokolo niuansų laikymasis – jau asmeninis reikalas.
„Ir toliau premjerose laukiame visų be išimties – ir labiau, ir mažiau pasipuošusių. Visgi nuo šiol prašysime atkreipti dėmesį į aprangą, rinktis šventiškus, premjeros progą ir nuotaiką atitinkančius drabužius“, – sprendimą aiškina J. Sakalauskas.
Pasak LNOBT vadovo, griežtai privalomas aksesuaras teatre ir toliau lieka vienas – tai apsauginė veido kaukė, o dėl black tie aprangos kodo rekomendacijos atsako prašymu: „Veidų kontrolės posto prie teatro durų tikrai nestatysime. Tiesiog pasipuoškime visi, neateikime tiesiai iš darbų. Lai artėjanti „Traviatos“ premjera būna tas pirmas kartas, kai visi drauge, ne tik artistai scenoje, pasistengsime vakarą paversti ypatingu.“
Nereikia bijoti aprangos kodo
Mados tendencijų analitikė, apžvalgininkė ir dėstytoja Marija Palaikytė tokį LNOBT sprendimą labai sveikina ir neabejoja, kad puošni žiūrovų apranga dar labiau suvienys bendram šventiniam įvykiui.
„Apranga yra pagarbos ženklas: pagarbos renginiui, institucijai, organizatoriams, kitiems svečiams ir galiausiai – pačiam sau, – teigia ji. – Mes kurį laiką buvome primiršę nacionalinės reikšmės teatro ir pačių šio teatro rūmų simbolinį statusą. Dangstėmės įvairiausiomis aprangos laisvėmis, kurios tarsi ištrynė ribas tarp paprasto laisvalaikio ir apsilankymo teatre. Kvietimas pasipuošti neatima jokios laisvės. Tai kvietimas, o kartu išskirtinė galimybė tapti ypatingo įvykio dalimi.“
M. Palaikytė prisipažįsta romantizuojanti apsilankymo teatre tradicijas – jaudulį besiruošiant, pagarbą atvykus ir galimybę švęsti meno šventę kartu. Ji tikisi, kad ši iniciatyva taps paskata ir kitų, ne tik premjerinių LNOBT spektaklių lankytojams atkreipti dėmesį į savo aprangą.
„Nereikia bijoti aprangos kodo ir renginio formalumo. Juk viskam yra savas laikas: yra laikas darbui ir tam tinkamai aprangai, yra laikas vakariniams renginiams. Iš tiesų, tai net ir ne premjeriniai, bet tiesiog vakare vykstantys renginiai pagal etiketą prašosi apgalvotos aprangos“, – tikina protokolo žinovė.
Pasak jos, šventinė apranga neturėtų gąsdinti savo įpareigojimu – šiais laikais ir black tie aprangos kodas tampa liberalesnis, leidžia įvairesnes interpretacijas, o kartu ir stilistinį individualumą.
„Svarbiausia į premjerą tiesiog pasipuošti – tai būtina. Ši taisyklė galioja visiems be išimties, o ypatingas dėmesys renginiui parodomas tada, kai kartu į teatrą vykstantys žmonės apgalvoja bendrą, tarpusavyje derantį poros įvaizdį“, – sako M. Palaikytė.
Išėjimas į teatrą – tarsi ritualas
Siekiu teatre kurti naują tradiciją džiaugiasi ir LNOBT baleto trupės vedančioji solistė Kristina Gudžiūnaitė: „Premjera yra didelė šventė, o šventėms juk puošiamės, tiesa? Todėl manau, kad šis sprendimas yra puikus – lyg padėka tiems, kurie visais laikais į premjeras ateina pasipuošę, ir kaip priminimas tiems, kurie iki šiol to nedarė.“
Anot teatro primabalerinos, pastaraisiais metais itin pagreitėjęs žmonių gyvenimo tempas sąlygojo tai, kad į teatrą vis dažniau einama po darbo, tarp kitų reikalų ir pareigų, per daug šio įvykio nesureikšminant.
„Mano galva, išėjimas į teatrą, ypač į premjerinius spektaklius, vis dėlto galėtų būti tarsi ritualas, kai skiriama laiko sustoti, gerai nusiteikti, neskubant pagalvoti apie aprangą“, – įsitikinusi „Auksinių scenos kryžių“ apdovanojimų laureatė.
K. Gudžiūnaitė neslėpė, kad ir artistams, ir kitam teatro personalui labai malonu matyti pasipuošusius, gėlėmis nešinus žiūrovus, kurie renkasi į premjerą, – juos ir pati prieš spektaklius dažnai stebi pro teatro langus.
„O kai būnu scenoje, žiūrovų nematau. Pamatome juos tik sugrįžę nusilenkti, ir širdis džiaugiasi matant laimingus, šventiškai pasipuošusius žmones. Tai bendra šventė – ir mums, ir jums, tad kurkime ją kartu!“ – kviečia artistė.
Linki, kad naujovė prigytų
Žinoma stilistė, dizainerė, teatro kostiumų dailininkė Olga Filatova-Kontrimienė sutinka, kad nuorodos į aprangos kodą biliete ar kvietime paisyti reikia ir ragina šį neišvengiamą procesą paversti malonumu, o ne prievole.
„Šiais kultūrai nelengvais, pandemijos paženklintais laikais teatro kalendorius yra neprognozuojamas – deja, premjeros nusikelia, spektakliai atšaukiami. Todėl kiekviena premjera tampa ypatingu įvykiu, peržengiančiu visas kasdienybės ribas, – sako kostiumus Rimo Tumino, Anželikos Cholinos ir kitų statytojų spektakliams kurianti menininkė. – Tai kam iš savęs atimti ir taip retas progas pasirodyti viešumoje, dėvint vakarinę suknelę ar puošnų kostiumą?“
O. Filatova-Kontrimienė pripažįsta – jai visada malonu teatro salėje matyti perlų vėriniais ir kailio manto pasipuošusias pagyvenusias damas, lydimas solidžių džentelmenų su smokingais. „Tai yra tie žmonės, kurie sukuria atmosferą ir daro tai daugybę metų“, – sako ji.
Vis dėlto ir griežtas aprangos kodas leidžia saikingas variacijas ir interpretacijas. Ekspertės teigimu, reikėtų nepamiršti, kad black tie – tai visų pirma smokingas arba suknelė iki žemės, tad drąsūs eksperimentai čia vargiai įmanomi.
„Prisiminkime, kad teatre esame žiūrovai, ne eksponatai, kuriuos visi privalo pastebėti, todėl pirmiausiai reikėtų laikytis santūrumo, nesistengti išsiskirti, vengti pernelyg madingų daiktų, pretenzingų derinių, nuogumo, – sako ji. – Damoms siūlau nesirinkti margų audinių, floristinių motyvų – labiau tiks viena spalva. Vyrams taip pat nebūtina persistengti. Juodas kostiumas, balti marškiniai, švari avalynė – tokio komplekto visiškai pakanka, o cilindrą, žabo ir lazdą geriau palikti namie“.
Patogumas – dar vienas svarbus kriterijus renkantis garderobą į premjerą. O. Filatova-Kontrimienė primena, kad spektakliai trunka dvi tris valandas, kurias praleidžiame kėdėse, tad damoms dėvėti korsetus gali nebūti labai komfortiška.
Be to, patogu turėtų būti ne tik patiems, bet ir šalia esantiems, todėl vakarui teatre reiktų rinktis ramesnius kvepalų aromatus ir saikingą jų kiekį.
Pati stilistė į teatrą dažniausiai renkasi kelnių kostiumą, tačiau jei kvietime nurodytas black tie aprangos kodas – vilkėtų uždarą suknelę iki žemės.
„Linkiu, kad toks aprangos kodas teatre prigytų. Pažiūrėkime į muzikinius apdovanojimus – ėmė reikalauti black tie, ir visi įprato taip puoštis, netgi tuo mėgautis. Todėl tikiu, kad pavyks ir teatrui“, – reziumavo O. Filatova-Kontrimienė.
Premjeroje – ypatingi kostiumai
LNOBT primena, kad lapkričio 17 d. vyksianti „Traviatos“ premjera dedikuota šio spektaklio 100-mečiui Lietuvoje – būtent nuo jo 1920 m. gruodžio 31 d. kelią pradėjo mūsų šalies profesionalioji opera, o kartu ir Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras.
Taigi šis veikalas pagrįstai laikomas „nacionaline lietuvių opera“. Visą XX amžių, iki pat 2002 m., su „Traviatos“ veikėjais Violeta ir Alfredu buvo tradiciškai sutinkami Naujieji metai. Kurį laiką ši tradicija buvo dingusi, bet 2021 m. gruodžio 31-ąją Naujuosius vėl planuojama pasitikti skambant „Traviatai“ – įspūdingam tarptautiniam šios operos pastatymui po LNOBT stogu.
Premjerinis trečiadienio spektaklis bus 797-asis „Traviatos“ spektaklis Lietuvos operos scenoje. Jo režisierius Fabio Ceresa iš Italijos taip komentuoja spektaklio prabangą ir mastą: „Pirmiausia spektaklyje ieškau nuostabos efekto, kurį patiriame matydami gražias scenas, išpuoselėtus kostiumus. Svarbu susitelkti į dramaturgijos idėjas ir spektaklio esmę, bet estetinis grožis tik sustiprina meno vertę, akį traukiantis vaizdas perteikia tikrąją operos magiją. Mano spektaklių kostiumai persmelkti prabangos, istorijos ir fantazijos – tai padeda kurti šią magiją. Tas pat pasakytina ir apie scenas – jos prabangios, keliančios nuostabos, estetinio pasigėrėjimo jausmą. Man tai labai svarbu. Tai neatsiejama operos dalis, kurią, mano supratimu, svarbu išsaugoti ir perteikti.“