Vis dar sunku susitarti
Sostinės Odminių gatvėje ant dešimtuoju numeriu pažymėto namo esanti memorialinė lenta monsinjorui Alfonsui Svarinskui jau nuo pat jos atsiradimo 2015-aisiais kelia aistras. Pastebima, kad atvaizduotas A. Svarinskas visiškai nepanašus į save, o užrašas – neįskaitomas. Vilniuje, Pilies g. 10 įrengta atminimo lenta estrados dainininkui Antanui Šabaniauskui – taip pat sulaukia nemažai kritikos. Ir tai tik keli greiti pavyzdžiai. Kone kiekvienas bandymas sukurti įamžinimo ženklus sukelia daug kalbų, neigiamų reakcijų, ką tai sako?
Vilniaus miesto muziejaus direktorė, menotyrininkė Rasa Antanavičiūtė į tai žvelgė pozityviai – jeigu ginčai kyla, vadinasi, kažkam rūpi.
Anot jos, nėra blogas dalykas, kad gyvendami demokratinėje visuomenėje turime progą išreikšti nuomonę.
„Galbūt diskutuojant kada nors gims universalus sprendimas, kuris nebekels erzelio. Kodėl tie ginčai kyla, kodėl nepavyksta susitarti? Yra keletas stovyklų – skelbiant konkursus dažnai išsiskiria komisijos, profesionalų, užsakovų, visuomenės nuomonės. Profesionalams dažnai norisi įamžinimo ženkluose matyti tam tikrus naujus meninius pareiškimus, simbolinius ženklus, kurie gaivintų atmintį. Yra įvairių būdų – galima tradicines formas pasirinkti, kurios visiems aiškios ir suprantamos, o galima kalbėti metaforomis, užuominomis“, – apie užkoduotas žinutes kalbėjo R. Antanavičiūtė.
Užsakovams ir dideliai visuomenės daliai, anot menotyrininkės, dažniausiai rūpi, kad įamžinimo ženklai būtų kuo aiškesni, „perskaitomi“ be klaidų.
Jos manymu, čia „kalti“ tiek profesionalai, kurie tikisi originalesnių įamžinimo projektų, tiek užsakovai.
„Komisijai išrinkus nugalėtojus, jie paliekami kovoti patys už savo idėją, užsakovai tarsi „nusiplauna rankas“. Būtų gerai, kad ir komisijos nariai, ir užsakovas palaikytų konkurso laimėtoją, kartu bendromis jėgomis bandytų paaiškinti, kodėl jie išsirinko tą, o ne kitą pasiūlymą, kuo jis geras. Čia yra ilgas, nuobodus, daug kantrybės reikalaujantis darbas, kurio įprastai nepadarome iki galo“, – sakė R. Antanavičiūtė ir pridūrė, kad visuomenė taip pat galėtų įdėti šiek tiek pastangų, tolerantiškiau žiūrėti į įvairesnius atminties ženklus, nes dabar – visi panašūs, mažai skiriasi nuo to, ką turėjome sovietmečiu.
Konkursuose dalyvauja vis tie patys kūrėjai
R. Antanavičiūtė neneigė, – dabartinių įamžinimo ženklų yra įvairių, pasitaiko ir tikrai prastos kokybės.
Kad kūrinys būtų išskirtinis ir ypatingas, autorius, R. Antanavičiūtė tęsė, turi smarkiai „sirgti“ savo idėja, jausti asmeninį santykį su istorija, atmintimi – tik tada gimsta kažkas nepaprasto.
Net ir pats žodis „įamžinimas“ kalba apie amžinumą. „Paminklai statomi ilgam, iš ilgalaikių medžiagų, [manoma], kad jie tvers per amžius, saugos atminimą. Bet iš tiesų, žiūrint į atminimo ženklų istoriją, tokiose vietose kaip Vilnius, kur politinės permainos vyksta dažnai, turime mažai paminklų, kurie išliktų ilgiau kaip 40–50 metų. Politikams, kurie skaičiuoja ribotas kadencijas – paminklų statymas yra patrauklus būdas būti matomiems, palikti ženklą viešojoje erdvėje, mieste“, – pastebėjo menotyrininkė.
Lėšų švaistymas – tai, ko gero, dar viena svari priežastis, kodėl visuomenė audringai reaguoja į ne(į)tikusius atminimo ženklus. Su šiuo pasvarstymu R. Antanavičiūtė sutiko, pabrėždama, kad
ginčų kyla ne dėl paties įamžinimo fakto, bet būdo, kaip tai padaryti.
Problemą išspręstų sisteminis požiūris
Paklausta, ką daryti su neestetiškai atrodančiais atminimo ženklais, ar reikia juos saugoti kaip tam tikrą skulptūros mokyklos ir laikmetį identifikuojantį požymį, ar priešingai, nieko nelaukiant pakeisti, R. Antanavičiūtė prisiminė, kad Vilniaus miesto savivaldybė prieš kokius septynerius metus buvo ėmusis iniciatyvos kelti standartizuotas atminimo lentas.
Pasiūlymas paminklų statymą viešumoje pamiršti septyniasdešimčiai metų R. Antanavičiūtės nesutrikdė – šičia esą ir visuomenės indėlio į dramos ir nepatogios situacijos kūrimą, todėl 40 – 70 metų pertrauka, anot pašnekovės, šiek tiek atvėsintų aistras, o kūrėjams būtų lengviau ką nors įsimintino pasiūlyti.
„Manau, kad savivaldybėms svarbu laikytis tam tikros nuoseklios politikos. Geriausiai būtų siekti įvairovės, kad miesto erdvėse būtų įvairios stilistikos, įvairių formų įamžinimo ženklų“, – sakė menotyrininkė.
Įvairovės, pasak jos, vis dar turime nedaug, – vyrauja tradiciniai figūratyviniai, portretiniai paminklai, o alternatyvūs, modernesni, sudėtingesni ženklai, jų yra vis dar labai mažai.
Kiekvieną kartą dviratis išradinėjamas iš naujo
Tarpdisciplininio meno kūrėja, rašytoja, kuratorė Paulina Pukytė pažymėjo, kad ir ji, ir kiti kuratoriai, meno istorikai bei kritikai yra rengę įvairių renginių, parodų, konferencijų, viešų pokalbių paminklinimo klausimais, kvietę specialistų iš kitų šalių su platesne patirtimi, klausdami, kaip spręsti visuomenės lūkesčių ir meninės kokybės santykio problemą paminklų kontekste.
Ji pateikė naujausią pavyzdį: spaudimas statyti dvimetrinį realistinį bronzinį paminklą verslininkui Bronislovui Lubiui Plungės istoriniame Oginskių parke – prie įėjimo, tarsi jis būtų to parko šeimininkas.
„Yra giminės, yra įtakingi draugai, gal kažkokie politiniai ar ekonominiai interesai, yra pinigai. Ir to, pasirodo, užtenka. Kompetencija, meninė kokybė, įtaka kultūriniam paveldui, paminklo perduodamas pranešimas tada jau nebesvarbu. Dar viena labai bloga praktika – paminklų ir skulptūrų „dovanojimas“ viešosioms erdvėms. Ji turėtų būti uždrausta. Privatus finansavimas – gerai, bet jau padaryto kokio nors vieno verslininko skoniui tinkamo objekto įpiršimas neturėtų būti priimtinas“, – atkreipė dėmesį ji.
Pataikauti žiūrovui – nėra gera praktika
Kita problema, pasak P. Pukytės, pasenusi, iš imperinių laikų užsilikusi tradicija, kad paminklas – tai „monumentalioji dailė“ ir būtinai realistinis kieno nors atvaizdas.
„Reikėtų įtraukti į paminklų kūrimą ir šiuolaikinio, konceptualaus meno atstovus. Nes dabar yra taisyklės, kad statyti paminklą gali tik jau bent kartą statęs. Tad, kai vienas koks skulptorius įsisuka, pagavęs labiausiai „popsinį“ stilių, tai ir varo tas pats visur tą patį. O pataikauti žiūrovui tikrai nėra gera praktika, ar tai būtų viešoji miesto erdvė, ar viešoji sfera apskritai“, – tęsė P. Pukytė.
Menas, P. Pukytė įsitikinusi, kuriamas žiūrovui, bet ne žiūrovui patenkinti, palinksminti, ar pamaloninti, ne parodyti, ką jis ir taip jau žino, o kelti svarbius klausimus, pasakyti svarbius dalykus, paskatinti žiūrovą pamąstyti, patirti kažką nauja, vizualia kalba paliesti jo protą ir jausmus kitaip, nei jis tikėjosi.
„Mene nereikia siekti kompromiso ir tikėtis įtikti visiems, nes tai sukuria labai vidutinišką, nuobodų, prėską rezultatą“, – mano ji.