Jaunųjų kuratorių programa yra viena iš tarptautinio kino edukacijos projekto „Moving Cinema“ dalių. Dvi kuratorių komandos iš Lietuvos ir Portugalijos parengė po vieną dvigubą seansą.
Kovo 11-ąją simboliškai bus pristatyta lietuvių sudaryta programa. Italų režisieriaus Ermanno Olmi „Postas“ (Il Posto, 1961) pasakoja apie du jaunuolius Domeneco ir Antoinettą, kurie meta mokslus tam, kad galėtų padėti išlaikyti savo šeimas. Tipiškai itališkoje scenoje – geriant kartu kavą – užgimsta nepaneigiama simpatija, tačiau jų santykiai komplikuojasi tada, kai abu gauna darbus skirtinguose departamentuose.
Jeano Pierre’o ir Luco Dardenne’ų „Pažade“ (La promesse, 1996) 15-metis Igoris svajoja būti mechaniku, tačiau laisvu nuo darbo metu turi padėti tėvui, gabenančiam nelegalius imigrantus į Belgiją. Sunkiai susižeidęs vienas iš imigrantų prieš mirtį paprašo Igorio pasirūpinti jo žmona. Igoris pažada. Tačiau Igorio tėvas nenori pasakyti mirusiojo žmonai apie nelaimingą atsitikimą, todėl jaunuolis sprendžia dilemą: paklusti tėvui ar ištesėti duotą pažadą?
„Patys filmai pirmiausia patraukė dėmesį tuo, kad buvo įdomūs atskirai (su mėgstamais filmais visada lengviau dirbti). „Pažadas“ sužavėjo paveikumu: labai įsijauti į istoriją, o po filmo jautiesi kaip „sudaužytas“, tikrai sukelia stiprius išgyvenimus. Tuo tarpu „Postas“ visai kitoks – ramus, minimalistinis, tačiau tuo ir sužavi – nuoširdumu, estetika. Šie filmai papildo vienas kitą tematikos prasme: abu pasakoja apie jaunuolius, susidūrusius su suaugusiųjų pasauliu, o skirtinga kino kalba plečia kino suvokimo, pajautimo ribas“, – apie filmų pasirinkimą mintimis dalijasi jaunoji kuratorė Milda Valiulytė.
Jaunųjų kuratorių iš Portugalijos dviguba peržiūra bus parodyta kovo 12 dieną. Joje – legendinio prancūzų „Naujosios bangos“ atstovo François Truffaut drama „400 smūgių“ (400 Coups, 1959). Šis filmas laimėjo geriausio filmo apdovanojimą Kanų kino festivalyje, nepaisant to, kad tai buvo pirmasis režisieriaus filmas. Siužetas sukasi aplink 14-metį Antoine’ą, su motina ir patėviu gyvenantį Paryžiuje. Jaunuolis, apleistas šeimos, dažnai bėga iš namų, leidžia dienas kino teatre, ieško pasaulio, kuris jį suprastų. Tačiau šios paieškos dažnai veda į ne tokį gražų suaugusiųjų pasaulį.
Kito prancūzo Nicolas Philibert’o „Būti ir turėti“ (Être et avoir, 2002) – vienintelis dokumentinis filmas jaunųjų kuratorių programoje, pasakojantis apie provincijos miestelio mokytoją, kuris, nepaisydamas negandų, vaikus moko ne tik „privalomosios“ mokyklinės programos, bet ir gyvenimo grožio bei skausmo.
Jaunųjų kuratorių komanda, kuri sudarė dvigubų kino peržiūrų lietuviškąją programą, pirmą kartą kartu pradėjo dirbti „Skalvijos“ organizuojamoje kino akademijoje — jaunųjų kuratorių kursuose. Po metus trukusių studijų jaunosios kuratorės Julija Šilytė, Milda Valiulytė, Elzė Mažeikaitė, Ugnė Balsytė ir Aušra Umbrasaitė nusprendė ir toliau norinčios dirbti kartu ir gilintis į kiną, todėl padedamos „Meno avilio“ dalyvauja tarptautinio projekto „Moving Cinema“ jaunųjų kuratorių programoje.
„Programa sujungia keturias šalis: Lietuvą, Ispaniją, Portugaliją ir Škotiją. Trumpai tariant, keičiamės filmais, sudarinėjame kino programas. Dalyvauju todėl, kad įdomu, norisi daugiau sužinoti apie kiną, programų sudarymą ir tiesiog pamatyti kuo daugiau įvairių filmų. Manau, kad tokios programos reikalingos, nes bendram darbui sujungia panašiais dalykais besidominčius žmones, skatina domėjimąsi kinu“, – sako jaunoji kuratorė Milda Valiulytė.
Projektas „Moving Cinema“ siekia ne tik burti jaunus žmones vienoje iš dalyvaujančių šalių, tačiau taip pat ir skatinti bendradarbiauti skirtingų šalių jaunuolius, todėl renginyje bus rodoma ir portugalų jaunimo sudaryta dviguba filmų peržiūra.
Portugaliją kaip bendradarbiavimo partnerę pasirinko pačios jaunosios kuratorės. Portugalija jaunųjų kuratorių akiratyje atsiduria ne pirmą kartą — „Skalvijos“ kino centre taip pat buvo parodytas legendinio portugalų kino režisieriaus Pedro Costos pirmasis filmas „Kraujas“ (O Sangue, 1989). Šis seansas atsidūrė „Skalvijos“ repertuare jaunųjų kuratorių iniciatyva.
Filmų programos, kurias sukuria jauni žmonės kitiems jauniems žmonėms yra įvairiapusiškai vertingos. Visų pirma, mokomasi dirbti komandoje su kitais programų sudarytojais, giliai suvokti filmų pasirinkimo logiką ir būti atsakingiems už vienos programos sudarymą. Filmų programos sudarymo procese mokomasi atidaus žvilgsnio į kino meną apskritai, plačių žinių apie juostų kūrėjus, gebėjimo suvokti ryšius tarp atskirų filmų, režisierių ir idėjų. Jaunieji kuratoriai mokosi kaip geriau supažindinti žiūrovus su filmu: klausiama kokie papildomi kontekstai galėtų praturtinti filmo peržiūrą ir suvokimą. Šių procesų eigoje jaunieji kino kuratoriai atranda unikalų ryšį su kinu kaip meno forma, o taip pat gali dalintis savo žvilgsniais su kitais jaunais žmonėmis iš Lietuvos, Ispanijos, Portugalijos ir Škotijos, o vėliau pristatyti šio bendradarbiavimo vaisius Lietuvos žiūrovams.