Jonas Mekas gimė per 1922-ųjų Kalėdas ir savo kūryba paliko stiprų įspaudą Vakarų pasaulio mene, ypač JAV bei Lietuvoje. Simboliškai užbaigiant Jono Meko 100-metį ir pasitinkant naująjį su šio menininko palikimu, festivalis „Keep Singing“ pakvies į keturias dienas truksiančią laisvo meno šventę. Nuo improvizacinės muzikos iki eksperimentinio kino filmų – programa žada visą spektrą pojūčių ir pašėlusių akimirkų.
Festivalis gruodžio 13 d., trečiadienį, prasidės nuo Sebastian Meko kuruojamos parodos „Žvėris / The Beast“ atidarymo. Jono Meko vizualiųjų menų centre eksponuojama erdvinė judančio vaizdo skulptūra yra sudaryta iš skirtingų asmeninėje ir kultūrinėje atmintyje įsirašiusių vaizdinių. Ji pristato Jonui Mekui svarbius meno ir gyvenimo įvykius.
Toliau festivalis „Keep Singing“ gruodžio 14–16 dienomis tęsis Lietuvos nacionalinio muziejaus Signatarų namuose. Štralio salėje (įėjimas pro kavinę „Escedar“) su Jono Meko draugais iš Niujorko – Kenny Wollesen, Jonathon Haffner, Daliumi Naujokaičiu-Naujo – bei visu būriu kitų muzikantų bursis improvizacinės, eksperimentinės ir elektroninės muzikos gerbėjai. Per tris dienas publikos laukia net dvylika pasirodymų, ant scenos lips beveik 50 atlikėjų.
Festivalio dalyviai taip pat galės pamatyti režisierės Emilijos Noreikaitės eksperimentinius trumpo metro filmus „Behind the Shield of Achiless“ (2022) ir „I have a dream of planet healing our wounds“ (2020). Bus rodomi ir Jono Meko filmai „The Sixties Quartet“ (1990–1999) bei „Zefiro Torna, arba vaizdai iš Jurgio Mačiūno gyvenimo“ (1992).
Festivalio meno vadovai Dalius Naujokaitis-Naujo ir Mindaugas Vadoklis sako, kad festivalyje „Keep Singing“ netrūks garsiškai įvairios muzikos, o scenoje pasirodys ir seni J. Meko draugai, ir talentingi lietuvių muzikantai bei kiti menininkai.
„Į festivalį atvyksta vienas išradingiausių Amerikos muzikantų būgnininkas Kenny Wollesen, nuostabus saksofonistas Jonathon Haffner ir bosistas Aaron Keane. Jie buvo Jono draugai ir su juo dažnai muzikuodavo. Taip pat prisijungs daug metų Niujorke gyvenęs Jono draugas menininkas ir muzikantas Eugenijus Varkalis. Pakvietėme tokius talentingus ir gana skirtingus muzikantus iš Vilniaus ir kitų šalių kaip Monikazę, Gintę Preisaitę, Aurelijų Užameckį, Paulių Vašką, Adą Gecevičių, Flavia Huarachi ir daug kitų. O Meko poeziją skaitys jo draugas Ričardas Šileika. Taip pat bus rodomi trumpi, bet labai gilūs ir įtaigūs Emilijos Noreikaites filmai bei Jono Meko „Zefiro Torna“ apie Jurgio Mačiūno gyvenimą“, – atskleidžia festivalio meno vadovai.
Kaip prisimena Dalius Naujokaitis-Naujo, jie su Jonu Meku Niujorke dažnai muzikuodavo. „Jonas tam tikru momentu uždainuodavo „grokite toliau“ ar „nenustokite dainuoti“ ir mes tęsdavome. Jis mėgdavo būti tarp draugų ir muzikuoti su draugais, dainuoti kartu. Šiame festivalyje jokiu būdu nekartosime, ką darydavome Niujorke anksčiau, bet grosim naują, savo muziką. Mekas visada mėgdavo kažką personalinio ir savito“, – pasakoja muzikantas.
Lietuvos nacionalinio muziejaus Signatarų namų vadovė Dalia Strimaitytė pažymi, kad Jono Meko įkvėpto festivalio programa ir istorinė aplinka, kurioje vyks renginiai, puikiai susilieja į vientisą dermę.
„Signatarų namai – modernios Lietuvos valstybingumo simbolis, kviečiantis pažinti ne tik Vasario 16-osios aktą pasirašiusių asmenybių palikimą, bet ir visų prie Lietuvos laisvės, valstybės kūrimo ir jos garsinimo prisidėjusių asmenų. Jonas Mekas, savo kūryba garsindamas Lietuvą pasaulyje, paliko reikšmingą indėlį̨ mūsų kultūroje“, – dėmesį atkreipia D. Strimaitytė.
Jonas Mekas sakydavo: „Nesustokime dainuoti. Ne viskas mus supančiame pasaulyje yra gražu, todėl turime dainuoti“. Kaip primena Signatarų namų vadovė, ši kultinė avangardinio kino kūrėjo frazė, kvietusi visus bendrai kurti, dalintis laisve ir mėgautis ja kiekvieną akimirką: „Festivalis vyksta organiškoje istorinėje aplinkoje – Štralio renginių salėje, kuri XX a. I pusėje dominavo kaip kūrybinių ieškojimų, intelektualių sambūrių, meninių pasirodymų vieta. Džiaugiamės šiuo festivaliu galėdami pratęsti tradiciją ir atverti erdvę unikaliai kultūrinei patirčiai.“