Kaišiadoriečiai neturėjo maldos namų
„Kaišiadoriečiai sugalvojo statyti bažnyčią, o sugalvojo dėl to, kad tuo laiku (įvykiai klostosi apie 1906-uosius metus) Kaišiadoryse katalikai neturėjo jokių maldos namų, neturėjo savos parapijos. Aplinkinės artimiausios parapijos – Žiežmariuose, Žasliuose, maždaug už dešimties kilometrų. Paradoksas, kad žydai savo sinagogą turėjo nuo 19 a. antros pusės, stačiatikių cerkvės statyba ėjo į pabaigą. Išėjo taip, kad didžiausias čia gyvenančių gyventojų skaičius neturi maldos namų“, – Kaišiadorių katedros atsiradimo aplinkybes nupasakojo A. Balčiūnas.
Sukūrus parapijos komitetą prasidėjo projekto parengimo darbai. „1907-ieji, mažai tepraėję laiko po spaudos draudimo panaikinimo. Carinė valdžia tuo metu buvo įvedusi tam tikrus apribojimus krikščioniškiems maldos namams statyti. Pavyzdžiui, parengus projektą būtinai reikėjo nurodyti sąmatą, turėti surinkus pusę joje nurodytos sumos – tik tada išduodavo statybos leidimą. Kol nesurenki – apie leidimą nėra jokios kalbos. Tai buvo griežtas reikalavimas, bet kaišiadoriškiams pavyko tai padaryti“, – apie prasidėjusius projekto derinimo darbus pasakojo A. Balčiūnas.
Kaišiadorys tapo vyskupijos centru
Ir šiandien dažnas gido vis paklausia, kodėl šventoriaus apatinė dalis geltonos spalvos plytų, o pati katedra – iš raudonų.
„Iš pradžių vienokias statybines medžiagas pasirinko, vėliau – kitokias. Statybos tęsėsi. Bet čia įsijungia didžioji politika, kadangi, kaip žinia, 1920-aisiais lenkai užima Vilniaus kraštą. Dalis buvusios Vilniaus arkivyskupijos bažnyčių, kurios tebėra Lietuvos respublikos teritorijoje, lieka be bažnytinio administravimo. Tada iškyla klausimas, kas jas turėtų tvarkyti, kaip administraciškai susisteminti? Na, ir viskas baigėsi tuo, kad 1926-aisiais popiežius Pijus XI savo sprendimu patvirtina Lietuvos bažnytinės provincijos sukūrimą ir tą bažnytinę provinciją padalija į septynias vyskupijas, Kaišiadoryse įkuria vyskupiją“, – apie Kaišiadorių tapimą vyskupijos centru pasakojo pašnekovas.
Tuomet, A. Balčiūnas tęsė, iškyla klausimas, ką daryti su bažnyčia, nes vyskupijos centre turi būti katedra.
Katedros buvimas, A. Balčiūno pastebėjimu, nulėmė Kaišiadorių gyvenimą: „Kadangi Kaišiadorys tapo vyskupijos centru, savaime suprantama, miesto reikšmingumas padidėjo, juo labiau, kad Kaišiadorys tarpukariu buvo Trakų apskrities centru. Trakai buvo užimti lenkų, todėl Trakų apskrities centras buvo Kaišiadoryse. Tarpukaryje tapome stipriu administraciniu centru.“
Pirmasis Kaišiadorių vyskupas J. Kukta į savo pareigas paskirtas (bažnytiniu terminu – ingresuotas) Žaslių bažnyčioje.
Nuverstų senųjų šventoriaus vartų fragmentas išsisaugojo, nes buvo užkastas
Kaišiadorių katedros šventoriaus vartai ir tvora pastatyti 20 a. 4-ajame dešimtmetyje naudojant gelžbetonio liejimo technologiją. Vartai ir tvora nugriauti 1966-aisiais Kaišiadorių vykdomojo komiteto sprendimu.
Po karo – persekiojama ir kunigija
Po karo, A. Balčiūnas pastebėjo, buvo persekiojama visa kunigija: „Buvo reikalaujama, kad ir vyskupas būtų valdžios interesų skelbėjas, kad darytų įtaką kunigams, kad jie būtų lojalūs tam režimui, kad kuo mažiau žmonėmis rūpintųsi, kad teiktų informaciją apie pokario rezistenciją – visokių reikalavimų. T. Matulionis visada aiškindavo, kad yra Dievo tarnas, žmonių tarnas, jam rūpi dvasinis pasaulis, į visus kitus dalykus – nesikiša. Sovietiniu laikotarpiu, ar ankstesniu, ar vėlesniu, jis nuolatos buvo ištikimas savo idėjai, dėl to ir yra kankinys, ne veltui už savo gyvenimą palaimintojo vardą užsitarnavęs.“
Kas arčiausiai nosies – nepamatai
Kaišiadorių katedros šventoriuje pastatytas paminklas kardinolui Vincentui Sladkevičiui.
1991-aisiais V. Sladkevičiui buvo patikėta saugoti Lietuvos Nepriklausomos valstybės atstatymo aktą.
„Įtemptu laiku, kai buvo sprendžiamas klausimas, kur galima saugoti 1990-ųjų Kovo 11-osios aktą, buvo kreiptasi į V. Sladkevičių, jisai saugojo. Mūsų vyresnioji karta prisimena V. Sladkevičiaus tapimą kardinolu, kaip jis grįžo iš Romos, kaip buvo sutiktas Kaune... Katedros grąžinimo metu V. Sladkevičius laikė mišias tikintiesiems. Vienas iš tų žmonių, kurie Atgimimo laikotarpiu buvo dvasiniais tautos lyderiais“, – įsitikinęs A. Balčiūnas.
Paklaustas, ar Kaišiadorys nesijaučia esantys Kauno šešėlyje, A. Balčiūnas sakė, kad šis klausimas – vietoje ir laiku.
„Tikrai, kai kalbiesi su turistais, kurie atvyksta iš Vilniaus ar Kauno, jie pasakoja, kad lėkdami autostrada ar traukiniu mato rodyklę su užrašu „Kaišiadorys“, bet pravažiuoja. Kai atvažiuoji, pabūni, tada supranti, kad Kaišiadoryse yra ką pamatyti. Greičiausiai, iš dalies kaltas greitas mūsų gyvenimo tempas. Nesame visos Lietuvos tinkamai pažinę, kita vertus, kas arčiausiai nosies – nepamatai. Kaišiadoriškiai sako, kad Kaišiadorys – centras, o Vilnius ir Kaunas – priemiesčiai, nes ten jie keliauja į darbus ar mokslus, o grįžta į miegamąjį rajoną. Turime tokį pajuokavimą. Natūralu, kad pralekia pro Kaišiadoris, bet paskutiniaisiais metais pradeda matyti, tai džiugina. Laukiame svečių, keliautojų ir turistų, esam pasiruošę visus ir pavedžioti, ir pavežioti, organizuojame žygius, į kuriuos atvyksta lankytojai iš įvairių Lietuvos vietų“, – sakė A. Balčiūnas.