Išskirtinis talentas
Menotyrininkė Rima Valinčiūtė-Varnė pažymėjo, kad L. Truikys – išskirtinė figūra Lietuvos tapyboje ir scenografijoje, bažnytinėje dailėje, o jo talentas – išskirtinis: „Tai, kad yra atrasti jo kūriniai – didelė vertė! Leidžia, galų gale, atkurti visumą, kuri buvo sukurta pagal L. Truikio projektą, vadovaujant tuo metu vyskupui Teofiliui Matulioniui.“
1938–1940-aisiais Kauno šv. Mikalojaus (benediktinių) bažnyčioje, tęsė pasakojimą menotyrininkė, nuspręsta įrengti nuolatinę adoraciją, tuo tikslu perstatyta / renovuota visa presbiterija.
„Vietoje trijų barokinių altorių buvo įrengtas modernus interjeras iš trijų sudėtinių dalių: Didžiojo altoriaus, vitražų, kurie ir šiuo metu yra išlikę, ir pano. Už jų – trys gotikiniai langai, pagal L. Truikio parengtą projektą – sukurtais vitražais su angelais. Ta trūkstama dalis, kurios ilgą laiką trūko, yra būtent ant sienų kabėję pano – paveikslai, tapyti aliejumi ant drobės, vaizduojantys dvylika apaštalų“, – sakė pašnekovė.
Kadangi sovietmečiu daug kas sunaikinta, natūralu, kad Kauno seserys benediktinės net neturėjo vilties, kad šie paveikslai išlikę.
„Net L. Truikys nežinojo, kad pano yra išlikę. Jis gyveno iki 1987-ųjų, bet kaip restauratorė Teresė Blažiūnienė mini (kadangi bendravo su juo ilgus dešimtmečius), jo žodžiais tariant, kad juos „sunaikino juoda ranka“. Kad mes juos suradome – toks stebuklas! Jie tvarkingai padėti, suvynioti palėpėje. Kiek kas yra toje palėpėje lankęsis – niekas anksčiau jų nepastebėjo... Toks jausmas, kad jie patys panoro dabar būti rasti. Kitais metais L.Truikio 120-osios metinės, seserų benediktinių įsikūrimo Kaune keturių šimtų metų jubiliejus – didelė dovana būtų šiai bažnyčiai – modernios presbiterijos atkūrimas“, – atkreipė dėmesį R. Valinčiūtė-Varnė.
Bažnyčios atsinaujinimo sąjūdis buvo ypač aktyvus
Su pastebėjimu, kad ne visose gotikinėse bažnyčiose gali pamatyti modernių sprendimų, R. Valinčiūtė-Varnė sutiko, sakydama, kad tai iš tiesų gan retas reiškinys.
Šio vieno, trūkstamo trečiojo segmento sugrįžimas į bažnyčią, R. Valinčiūtė-Varnė įsitikinusi, jai suteiks dar daugiau vertės ir sakralumo. Tačiau, anot jos, šis radinys svarbus ne tik tikinčiųjų bendruomenei, bet ir visam kultūros ir meno pasauliui.
„Kauno miestui svarbu, nes tai ne vienintelis L. Truikio kūrinys – jis gyveno Kaune, daugiausia Kauno bažnyčiose ir dirbo. L. Truikys yra svarbus ne tik Lietuvos, bet ir Europos mastu – jo braižas išskirtinis, savitas, atpažįstamas. Tai labai svarbus įvykis kultūriniame gyvenime. L. Truikys darniai „įsipiešė“ į modernios bažnytinės dailės kraštovaizdį, kaip ryški, savita figūra“, – reziumavo ji.
Dėl nepalankių laikymo sąlygų drobėse yra nutrupėjimų, įplyšimų
Menotyros mokslų dr., sesuo Kotryna Indrė Šurkutė bandė atkurti, kokiais laikais šie paveikslai galėjo būti paslėpti palėpėje.
Apibūdindama atrastų paveikslų būklę, sesuo pastebėjo, kad dėl nepalankių laikymo sąlygų drobėse yra nutrupėjimų, įplyšimų: „Irgi stebuklas, kad nėra tokia baisi būklė, kokia, atrodytų, turėtų būti tokioje vietoje, kur žiemą – minusinė temperatūra, o vasarą – žymiai aukštesnė negu lauke. Turėtų būti sunykę, supuvę, bet būklė – pakenčiama, pelėsio nesijaučia. Nebuvo įvynioti, tiesiog susukti, susikaupė dulkių, apnašų.“
Iš restauratorių Kauno seserys benediktinės išgirdo apytikslę sumą, kurios reiktų restauracijai – tai 15 tūkst. eurų.
„Mūsų bažnytėlė maža, jeigu būtų didelė parapija... mes net ne parapija, o vienuolyno bažnyčia. Taip, bendruomenė yra, bet nepalyginsi su tūkstantinėmis parapijomis ar katedromis. Renkame lėšas, jaučiame didelį susidomėjimą – atsiliepia, žada paremti. Kol kas turime paaukota virš penkių šimtų eurų, džiaugiamės žmonių dėmesiu, bet yra lūkestis... kad restauratoriai galėtų susipirkti medžiagas, tiesiog dirbti. Dabar bus užsakinėjami porėmiai – pats brangiausias materialus daiktas, kurio reikia šiems paveikslams atgaivinti“, – restauravimo rūpesčiais dalijosi K. I. Šurkutė.
Nukreipta į Jėzaus Kristaus garbinimą Švč. Sakramente
Kauno seserų benediktinių vienuolyno priorės sesers Paulinos Aleksandros Vanagaitės manymu,
tai, kad bažnyčioje buvo ruošiamasi įsteigti Švč. Sakramento adoraciją – turbūt tai pagrindinis momentas, kodėl L. Truikys sukūrė būtent tokius atvaizdus – arkangelus vitražuose ir apaštalus aplink altorių.
Dar vienas išraiškingas sutapimas – šiemet minimos T. Matulionio 150 gimimo metinės. Koks T. Matulionio kelias į Kauno šv. Mikalojaus (benediktinių) bažnyčią?
Paveikslų laukia ilgas kelias
Kai T. Matulionis galutinai apsistojo Kaune, jisai buvo paskirtas į Kauno šv. Mikalojaus (benediktinių) bažnyčią – bažnyčios ir vienuolyno kapelionu.
„T. Matulionis buvo vyriausias Lietuvos kariuomenės kapelionas, padėjo arkivyskupui Juozapui Skvireckui vyskupijoje, pasiūlė realizuoti idėją, viską suorganizavo, o bažnyčiai kaip tik tuo metu reikėjo remonto. To meto supratimu ir užsidegimu, jis surado menininką L. Truikį, kurio kūryboje – pats darbymetis, – sakė P. A. Vanagaitė. – <...> T. Matulionis buvo pamaldus, skleidė pamaldumą Švč. Jėzaus Širdžiai. Jam tai buvo labai svarbu. Tai ir jo asmeninis pamaldumas, ir apaštalavimo dvasia, Dievo žodžio ir pamaldumo skleidimas kitiems“, – apie adoracijos atsiradimą pasakojo sesuo P. A. Vanagaitė.
Po bažnyčios remonto paveikslus planuojama grąžinti į jų vietą presbiterijoje, tačiau, anot sesers P. A. Vanagaitės, dabar visas dėmesys skirtas jų atgaivinimui.
Tai nėra tradiciniai, mums žinomi bažnytiniai paveikslai
Restauratorė Teresė Blažiūnienė sutiko su sesers P. A. Vanagaitės teiginiu, kad paveikslų laukia sudėtingas kelias, bet į restauravimo darbų komandą, pažymėjo ji, jau jungiasi daug žmonių. Tarp jų – Lietuvos nacionalinio muziejaus Restauravimo centro vadovė, molbertinės tapybos ekspertė Vita Blažiūnienė.
Anot jos, L. Truikio „Apaštalų“ išpildymas – nepaprastai įdomus: „Vaizduodamas apaštalus L. Truikys visiškai nesirėmė kanonais. Jis pateikė visus dvylika apaštalų, kurie atvaizduojami su truikiškos mėlynos ir baltos spalvos rūbais, rankose neša stilizuotas karūnas. Apaštalai nevaizduojami su jiems įprasta atributika, nėra knygos, angelo ar jaučio. Išskirtinė scena, išskirtinis apaštalų vaizdavimas; Man atrodo, kad to nėra sakralinėje dailėje, tai bus visiškai naujas parodytas žodis. Džiugu, kad atsirado.“
Paprašyta prognozuoti, kiek laiko užtruks paveikslų restauravimas, T. Blažiūnienė vylėsi, kad pavyks darbus užbaigti iki 120-ųjų L. Truikio gimimo metinių, kurios bus 2024-aisiais, spalio 10 d.
„Jeigu nebus didelių trukdžių, techniška ir žmogiškąja prasme. Kaip L. Truikys sakytų, – jei Visagalis leis“, – optimistine gaida pokalbį užbaigė restauratorė.