Jau kovo 11 d. Vilniuje, „COZY by Siemens arena“ ir vėliau kituose Lietuvos miestuose žiūrovai susipažins su naujadaru, kurį interpretuoja muzikos profesionalai: spektaklio „Mažvydas“ kompozitorius Jonas Jurkūnas, dirigentas, valstybinio ansamblio „Lietuva“ orkestro vadovas dr. Egidijus Kaveckas ir mecosopranas Jovita Vaškevičiūtė bei sopranas Joana Gedmintaitė.

Opera – ne operoje

Kaip skelbiama pranešime spaudai, Mažvydo žmoną Benigną įkūnijanti J. Vaškevičiūtė nepabūgo novatoriškos operos žanro. Priešingai – šiais laikais koliažinė opera gali būti „ant bangos“, net jeigu pagrindinį Mažvydo vaidmenį atlieka kito stiliaus aktoriai, tokie kaip V. Bagdonas.

„Manęs tai neišgąsdino nė kiek, nes esu dainavusi pop dainas, džiazą ir miuzikluose. Šį spektaklį priimu labiau ne kaip operą, o kaip pasakojimą apie Mažvydo asmenybę, į pagalbą pasitelkiant muziką. Operą išgirstu tik savo ir Joanos dainavime, kai dainuojame operiniais balsais.

Aišku, dar yra kiti, operos apibrėžti rėmai, bet vis tiek šis pastatymas labiau panašus į žanrų samplaiką. Muzikos žinovas, pamatęs afišoje užrašą „koliažinė opera“ ir gerbiamo V. Bagdono veidą, iškart pagalvos: kaip čia taip? Dabar jau visokių tų miksų ir sujungimų yra, tokia ta pasaulinė tendencija“, – sako J. Vaškevičiūtė.

Jai antrina to paties žanro atlikėja, pakaitomis Benigną įkūnijanti J. Gedmintaitė, kuri neabejoja operos solistų lankstumu bei džiaugiasi galėdama čia būti.

„Esame pripratę, jog negalima sėdėti vienoje vietoje, tenka prisitaikyti ir laviruoti tarp stilių. Iš kitos pusės koliažas – naujas terminas, nėra nuo ko kopijuoti ar kur pasiklausyti. Privalai pats muzikine prasme išjausti savo vaidmenį, o dar mano atveju teko impulsyvi, griežta moteris, kurių aš paprastai neįkūniju kitose operose. Muzika sinkopuota, tai jau užduoda savo ritmą, o dar pats vaidybinis suderinimas... Bet vaidmuo vertas pastangų“, – teigia LRT muzikinio projekto „Triumfo arka“ dalyvė.

„Pagal siužetą Benigna, kaip moteris, labiausiai valdinga, o priešais pastatoma Marija, pirmoji Mažvydo mylimoji, labai švelni ir dora. Šiam vaidmeniui stebuklingai tinka Monikos Marijos balsas ir jos švelnus tembras. Mudvi atsiduriame skirtingose stovyklose ir tai atspindi personažo charakterį“, – asmeniniais atradimais dalinasi J. Vaškevičiūtė.

Jovita Vaškevičiūtė ir Joana Gedmintaitė

Koliažas išlaisvina nuo klišių

Muzikinio spektaklio „Mažvydas“ kompozitorius J. Jurkūnas atvirauja – pati pradžia intrigavo ir gąsdino, bet galiausiai suteikė daug kūrybinės laisvės.

„Iš pradžių išsigandau šio apibrėžimo, vėliau apsidžiaugiau. Jis išlaisvina nuo klišių, tuo pačiu leidžia jomis laisvai žaisti. Įsitraukiau į leitmotyvų ir citatų kūrybinę žaismę. Sąmoningai cituoju H. Berliozą ir L. Van Bethoveną, M. Nymaną ir populiariosios muzikos harmonines progresijas“, – pasakoja kompozitorius, pelnęs Lietuvos kompozitorių sąjungos apdovanojimą, kuriantis kino filmams, spektakliams, populiariosios ir elektroninės muzikos gerbėjams.

Kompozitorius pasakoja, kad kurti pagal Just. Marcinkevičiaus dramą ir Arno Ališausko sukurtą libretą buvo išties nelengva.

„Ilgus mėnesius diskutavome, kalbėjomės su režisieriumi Kęstučiu Jakštu, su A. Ališausku. Rašiau muziką atskirai nuo teksto, eskizavau, nenorėjau per jėgą spausti žodžių į melodiją. Taip pat kurdamas muziką galvojau apie Mažvydą kaip apie stiprią ir nepasiduodančią asmenybę, gebančią siekti tikslo, turinčią humoro jausmą, kenčiančią, svajojančią, todėl spektaklio nuotaika įvairi“.

Kai kuriuos išbandymus atskleidžia ir projekto sumanytojo – valstybinio ansamblio „Lietuva“ orkestro vadovas E. Kaveckas.

„Iššūkis turbūt ir yra tai, jog dar nepatikrinta. Esame sudėtingame, bet labai maloniame kūrybiniame procese. Viena didžiausių naujienų mums, kad ansamblio istorijoje pirmą kartą turime projektą su simfoniniu orkestru, formuojame visai kitą sudėtį, o man, kaip dirigentui, tiesiog padaugėja eilučių, kurias reikia sužiūrėti (šypsosi). O šiaip labai smagu, muzika įvairiaspalvė ir atspindinti kompozitoriaus Jono charakterį. Joje daug tokių muzikinių šposų“.

Mantas Jankavičius

Gana šokiruojantis pavadinimas

Tikrąją koliažinės operos reikšmę apibūdina muzikinio spektaklio „Mažvydas“ režisierius Kęstutis Jakštas.

„Žanriškai pasirinktas gana šokiruojantis pavadinimas – koliažinė opera. Tai naujas darinys, kuriame klasikinės operos komponavimo pagrindu jungiama įvairių žanrų ir stilių muzika. Pirmosios koliažo apraiškos atsirado dar antrame amžiuje, o žodis „koliažas“ kilo iš prancūziško žodžio „coller“ bei reiškia tapybos ir grafikos techniką, kai prie pagrindo lipdomos įvairiausios medžiagos.

Panašiai ir su muzika: mes pajudėjome link šio sprendimo su galimybe padaryti sintezę nuo antikinės dramos iki šiuolaikinio skambesio, apjungti rečitatyvines operos formas, orkestrą, chorą, šokėjus ir priešingų stilių solistus. Jokie žanrai nebus specialiai atskirti vienas nuo kito“.

Nepaisant tarpusavio skirtumų, „Mažvydo“ atlikėjai vertina vienas kito atsineštas patirtis bei sugebėjimus.

„Esu nepaprastai nustebinta savo kolegų profesionalumu ir rimtu požiūriu į darbą. Puikiai žinau Joaną, mes esame to paties operos žanro atstovės, bet žaviuosi ir kitais atlikėjais. Dėl V. Bagdono apskritai jaučiu pasididžiavimą, o jaunieji kolegos, sakyčiau, taip pat nepaprastai talentingi.

Prisipažinsiu, tikrai nebuvau ta, kuri bėgdavo į visų koncertus, bet po šito bendro projekto aš mielai aplankysiu kiekvieną iš jų“, – kūrybine grupe žavisi operistė J. Vaškevičiūtė.

„Labai gerbiu „Lietuvos“ ansamblį – jie yra patys tikriausi savo srities profesionalai ir puikiai susitvarko su šiuolaikinėmis komplikuotomis partitūromis. Iš anksto žinojau tik viena – lengva nebus. Pasirinkome sunkiausią kelią, t.y. neprogramuoti muzikos kompiuteriu, o visą ją atlikti gyvai“, – apie „Mažvydo“ projekto sumanytojus kalba kompozitorius J. Jurkūnas.

Muzikiniame spektaklyje „Mažvydas“ pagrindinius vaidmenis atlieka būrys žinomų veidų: Martyną Mažvydą – V. Bagdonas ir vėliau jį keisiantis Giedrius Arbačiauskas, Mažvydo mylimąją Mariją – dainininkė Monika Marija, sūnų Kasparą – Mantas Jankavičius ir ateityje pasirodysiantis Rokas Spalinskas, o Mažvydo žmonos Benignos vaidmenį pakaitomis atlieka jau minėtosios operos žvaigždės J. Vaškevičiūtė ir J. Gedmintaitė. Kitus koliažinės operos veikėjus įkūnija valstybinio dainų ir šokių ansamblio „Lietuva“ atlikėjai.

V. Bagdonas repeticijose

Po Nepriklausomybės atkūrimo 30-mečiui skirtos premjeros Vilniuje koliažinė opera „Mažvydas“ bus rodoma Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje, Marijampolėje, Alytuje, Mažeikiuose ir Palangoje. 2020 m. rudenį programa bus tęsiama ir kituose Lietuvos miestuose.

Projektą globoja J.E. Prezidentas Valdas Adamkus.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)