Pasak Nacionalinės premijos laureatės O. Narbutaitės, kompozicija „Was There a Butterfly?“ labai palanki interpretacijoms. Orkestro ir dirigento valia ji gali skambėti labai skirtingai, mainytis kaip chameleonas.
„Dėl dinaminių akcentų, nuo to, ką labiau paryškinsi, o ką – pritildysi, ji gali įgyti ir rupią, ir švelnesnę išraišką. Tikrai įdomu, kokią interpretaciją pateiks V. Kaliūnas ir Lietuvos kamerinis orkestras“, – sakė O. Narbutaitė.
Vasario 9-ąją Valdovų rūmuose rengiamas koncertas „Orkestro ir fagoto metamorfozės“. Scenoje susitiks prancūzų fagotininkas Guilhaume‘as Santana, dirigentas V. Kaliūnas ir Lietuvos kamerinis orkestras. Vakaro programoje skambės koncertai fagotui ir orkestrui.
Sieja nepaprastas ryšys
Laikas ir naujos aplinkybės, anot kompozitorės, galbūt nepaliečia kūrinio – juk natos tos pačios. Tačiau jo suvokimą – pakeičia tikrai. „Kartais net ir į gerąją pusę, – nusijuokė O. Narbutaitė. – Regis, muzika turėtų pasenti, tačiau anaiptol – ji tik naujai atsiskleidžia, kitaip priimama. Daug ką lemia ir atlikėjai. Nuo jų pastangų, santykio su kūriniu priklauso, kaip jis skambės.“
Kompozicija „Was There a Butterfly?“ buvo sukurta 2013 metais. Pasaulinė jos premjera nuskambėjo kitą pavasarį Suomijoje. Griežė tarptautinio masto kolektyvas – Ostrobotnijos kamerinis orkestras (Ostrobothnian Chamber Orchestra).
Jo nuopelnu kompozicija ir atsirado. 2012 metais buvo minimas kolektyvo keturiasdešimtmetis. Ta proga suomiai pasiūlė keliems kompozitoriams parašyti orkestrui po kūrinį. Tada užsakymo sulaukusi O. Narbutaitė intensyviai darbavosi prie pirmos ir kol kas vienintelės savo operos „Kornetas“ (2012). Net atsisakė kitų kūrybinių sumanymų.
Tačiau į suomių pageidavimą tiesiog negalėjusi neatsižvelgti. „Ostrobotnijos orkestrą, jo vadovą, įkūrėją J. Kangasą ir mane sieja nepaprastas ryšys. Esu jiems be galo dėkinga. Tas kolektyvas man atvėrė daug durų, per jį mano muzika išėjo į pasaulį“, – pabrėžė kompozitorė. Suomiai kiek anksčiau buvo atlikę jos „Opus Lugubre“ (1991), išleido kūrinį kompaktinėje plokštelėje. Taip pat orkestras griežė O. Narbutaitės „Melodiją Alyvų sode“ (2000).
„Was There a Butterfly?“ – antrasis kompozitorės opusas, parašytas specialiai orkestrui iš Ostrobotnijos. 1996 metais jam dedikavusi kompoziciją „Sinfonia col triangolo“. Kūrinys skambėjo per Kaustineno XX kamerinės muzikos savaitę, taip pat buvo įrašytas į orkestro kompaktinę plokštelę.
„Žodžiu, pasiūlymo negalėjau atsisakyti. Vis dėlto supratau, kad 2012-aisiais jo įgyvendinti nespėsiu. Paprašiau kiek pavėlinti datą, suomiai sutiko. Po metų kompozicija „Was There a Butterfly?“ buvo baigta. J. Kangasas, susipažinęs su kūriniu, pasakė: „Tikrai vertėjo palaukti“, – pasakodama kūrinio radimosi aplinkybes šypsojosi O. Narbutaitė.
Psichės šešėliai
Pradinė muzikinė idėja ir darbinis kūrinio pavadinimas buvo „Ostinato“. „Ostinato, kaip muzikos fragmentų pasikartojimas, tarsi nuolatinis sugrįžimas į tą pačią vietovę, prisiminimą, sapną – tamsoką, gramzdinantį“, – pasakojo kūrinio autorė.
Drugelis į pavadinimą „atskrido“ kiek vėliau, tačiau neatsitiktinai. „Visą rašymo laiką jis įvairiais pavidalais suplasnodavo pasąmonės kertelėje. Kaip paslaptingas dvelksmas, kaip deivės Psichės šešėlis“, – teigė O. Narbutaitė.
Senojoje graikų kalboje žodžiu „psyche“ įvardijama ir siela (dvasia), ir kvėpavimas, ir drugelis. Drugelis taip pat yra metamorfozės simbolis, akimirką trunkančio išsiskleidimo idėja.
Lietuvoje kūrinį „Was There a Butterfly?“ pirmą kartą atliko Šv. Kristoforo kamerinis orkestras per 2014 metų „Gaidos“ festivalį. Dirigavo minėtasis J. Kangasas. Kompozicija pasirodė ir 2017 metais išleistoje Ostrobotnijos kamerinio orkestro kompaktinėje plokštelėje „Dedicated To“. Kartu su trijų suomių kompozitorių ir latvio Pėterio Vasko opusais.
Tiek premjera, tiek įrašas susilaukė itin palankių vertinimų. Suomių žiniasklaidoje jis apibūdintas kaip „sapniška laiko skulptūra“. Kritikų dėmesį atkreipė „statiška, užvaldanti, absoliučiai kerinti“ O. Narbutaitės muzika, jos „paslaptingas poetiškas žvilgesys“. Vieno kritiko teigimu, „išraiškingas, abstraktus ir paslaptingas“ O. Narbutaitės kūrinys laikytinas styginių instrumentų galimybių pavyzdžiu.
Autoritetinga lietuvių muzikologė Gražina Daunoravičienė viešai atsiduso: „Dieve, tokia branda, begalinė garso estetika, individuali koncepcija, meistriškas kompozitorės darbas!“
Vis dažniau matomas Lietuvoje
„Was There a Butterfly?“ atsiradimą vasario 9-osios koncerto programoje lėmė paprasti asmeniniai ryšiai. O. Narbutaitė apie savo kūrinį prasitarė Lietuvos kamerinio orkestro smuikininkei Daliai Suraučiūtei-Gotoveckienei. Esą, kompoziciją yra groję ir latviai, ir estai, o Lietuvoje ji susilaukė gerokai mažiau dėmesio.
„Dalia susidomėjo, paprašė atsiųsti įrašą, natas ir orkestre juo pasidalino. Taip viskas ir įvyko, – juokėsi O. Narbutaitė. – Jei nebūčiau prabilusi, jo programoje nė nebūtų. Pasirodo, reikia netylėti. Nes kartais, būna, griaužiesi, kad niekas negroja, o žmonės paprasčiausiai nežino, jų nepasiekia informacija.“
Koncerto „Orkestro ir fagoto metamorfozės“ dirigentas V. Kaliūnas Lietuvos scenoje matomas vis dažniau. Praeityje jis studijavo obojaus ir dirigavimo specialybes. Galiausia pasirinko antrąją. Tačiau ir pučiamųjų specifikos išmanymas dirigentui šiandien labai praverčia.
Talentingasis V. Kaliūnas – Kauno miesto simfoninio orkestro dirigentas, buvęs Sarluiso (Vokietija) apskrities simfoninio orkestro meno vadovas, dirbęs su orkestrais „Berlyner Sinfonietta“, Sarbriukeno „Collegium Instrumentale“, „Thüringen Philharmonie Gotha“, „Jenaer Philharmonie“, Bulgarijos „Pazardjik Symphony Orchestra“.
Jis koncertuoja su ARD konkursų jaunaisiais laureatais ir solistais. Tarp jų buvo ir fagotininkas G. Santana. Tulūzoje gimęs solistas su Lietuvos kameriniu orkestru atliks Josepho Haydno ir Henri Tomasi kūrinius, kuriuos įrašęs vėliau ketina išleisti savo naują kompaktinę plokštelę.