XX–XXI a. muzika ir dirigentas Benjaminas Haemhoutsas šiame LKO koncerte susitinka neatsitiktinai. B. Haemhoutsas jau 15 metų yra Belgijos orkestro „Casco Phil“ meno vadovas, jis itin daug dėmesio skiria šiuolaikinei muzikai. Būdamas „Antverpeno pavasario“ festivalio meno vadovu, į jį kviečia novatoriškus klasikinės ir šiuolaikinės muzikos atlikėjus, ansamblius, šokio trupes, orkestrus, Belgijos popmuzikos ir roko atlikėjus. „Mano tikslas – kurti naujas koncepcijas, tyrinėjančias muzikos, teatro, šokio, elektronikos ir poezijos derinį, paverčiant pasirodymus visapusiška ir nuostabia patirtimi“, – sako B. Haemhoutsas.
Koncertą pradės Onutės Narbutaitės kūrinys „Otro río“ , jį kompozitorei užsakė Ostrobotnijos kamerinis orkestras savo 50-mečio proga. Su šiuo kolektyvu kompozitorę sieja daugiametis kūrybinis ryšys. „Otro río“ yra jau trečias kūrinys, kurį rašiau Ostrobotnijos kameriniam orkestrui (ankstesni – „Sinfonia col triangolo“, 1996, ir „Was there a butterfly?“, 2013). Šis orkestras yra fantastiškas. Jie reziduoja mažame Suomijos mieste Kokkola, kuriame yra tik apie 50 tūkstančių gyventojų. Tačiau tai geriausias kamerinis orkestras šalyje, grojęs didžiausiose pasaulio scenose“, – kūrinį užsakiusį orkestrą apibūdino O. Narbutaitė.
Nacionalinėje filharmonijoje „Otro río“ skambės pirmą kartą. „Apibrėžti šią muziką įvardinant labai sunku. Talpi ir gilią konotacijų istoriją turinti „upės“ metafora savaip siejasi su kitu mano opusu – „krantas upė simfonija“ (2007). Dabar yra kitas mano laikas, kitas pasaulio laikas, tai ir „kita upė“, – sako O. Narbutaitė. Kūrinio premjerą Suomijoje lydėjo ypatinga atmosfera, kompozitorė prisimena: „Viename epizode muzika rizikingai priartėja prie beveik tylos, o tai priima ne kiekviena publika. Tą vakarą salėje sėdėjo ir politikų, miesto valdžios atstovų – tokių žmonių, kurie paprastai į koncertus nevaikšto... Vienas kostelėjimas, kitas. Po to ilgam stojo visiška tyla, visa pilna salė atidžiai klausėsi. Reakcija buvo stipri.“
Programą tęs bene dažniausiai atliekamo latvių kompozitoriaus Pēterio Vasko Koncertas altui ir styginių orkestrui (2016). Jo solistė – altininkė Kristina Anusevičiūtė, kuriai šiemet įteikta Jaunojo muzikos atlikėjo premija už profesinį meistriškumą, svarų indėlį į muzikos meną, aktyvią koncertinę veiklą, Lietuvos vardo garsinimą. K. Anusevičiūtė yra Valstybinio Vilniaus kvarteto narė, įvairių festivalių dalyvė, veda meistriškumo pamokas.
Koncerto antroje dalyje skambės vienas iškiliausių XX a. prancūzų muzikos klasiko Olivier Messiaeno kūrinių – kantata „Trys mažosios liturgijos apie dieviškąją esatį“, sukurta 1943–1944 metais. Nepaisant sakralinių tekstų, tai nėra liturginis kūrinys, jis pirmiausia skirtas atlikti koncertų salėse, nors kompozitorius teigė, kad atskiros kantatos dalys gali būti atliekamos per mišias. Pagrindinė kūrinio idėja atspindi dieviškąjį buvimą: Dievas yra visur esantis.
O. Messiaeno kantata parašyta moterų chorui, fortepijonui, Martenot bangoms, mušamiesiems ir styginių orkestrui. Su B. Haemhoutso diriguojamu LKO kūrinį atliks choro „Vilnius“ moterų grupė, ansamblis „Giunter percussion“, Vaiva Eidukaitytė-Storastienė (fortepijonas), Jonė Punytė (čelesta) ir Motiejus Bazaras (Martenot bangos).
Koncertas „Narbutaitė, Vaskas, Messiaenas. LKO, choras „Vilnius“, Kristina Anusevičiūtė, Benjamin Haemhouts“ vyks kovo 20 d., trečiadienį, 19 val. Filharmonijos Didžiojoje salėje.