„Vieniečiai mėgsta naujoves, įdomybes, tačiau dar prieš gerą dešimtmetį, kai ten gyvenau ir studijavau, publika mieliau rinkosi klasiką, ne šiuolaikinę muziką, kaip, tarkim, Vilniaus „Gaidos“ festivalio gerbėjai. Tačiau šįsyk, pasiūlę būtent šiuolaikinę savų kūrėjų programą, buvome maloniai nustebinti“, – pasakoja G. Pyšniakas. Kvartetas modernios architektūros salėje, kurioje susirinko kone puspenkto šimto klausytojų, atliko latvio Platono Buravicky, garsiojo esto Arvo Pärto, litvako Anatolijaus Šenderovo, Loretos Narvilaitės kūrinius, taip pat Silvijos Miliūnaitės specialiai šiam ansambliui skirtą opusą „Baltic Games“ („Baltiški žaidimai“).
Ypatingas dėmesys teko klaipėdietės L. Narvilaitės kūriniui „Lietus lyja toli nuo mūsų“. Tam yra ne viena priežastis: dar 2008-aisiais Vienoje, dalyvaudama tarptautiniame kultūros vadybininkų projekte, ji apsilankė garsaus austrų dailininko, architekto ir skulptoriaus Friedensreicho Hundertwasserio muziejuje. „Šis kūrėjas – tarsi Vienos vizitinė kortelė, pirmiausia apžiūrėjau kelis jo projektuotus pastatus, o iš muziejaus parsivežiau atviruką su vieno jo paveikslų – „The Rain Falls Far From Us“ („Lietus lyja toli nuo mūsų“) – reprodukcija. Taip buvo pasėtas grūdelis naujo kūrinio gimimui. Rašiau muziką, garsais išreikšdama paveikslo sukeltas emocijas“, – kūrybos procesą prisimena L. Narvilaitė.
Pirmoji kūrinio versija smuikui, violončelei, fortepijonui ir mušamiesiems buvo pristatyta Nacionalinėje filharmonijoje Vilniuje dar 2009-aisiais. Po penkiolikos metų išsipildė autorės svajonė – antrosios, šįmet sukurtos „Lietus lyja toli nuo mūsų“ versijos premjera įvyko būtent Vienoje. Naujoji versija skirta „The New Baltic Sound“ ansamblio sudėčiai – smuikui, violončelei ir dviem mušamųjų atlikėjams.
„Man labai patinka perkusiniai instrumentai, tad ši versija suskambėjo tikrai įdomiai. Emocijas dar labiau sustiprino tai, kad koncerto klausėsi Lietuvos ambasadorė Lina Rukštelienė, ambasados darbuotojas Martynas Kleinauskas. Po koncerto apsilankiau ambasadoje, kuri yra visai šalia Hundertwasserio suprojektuoto namo. Smagu, kai galiu atstovauti Lietuvai, jos muzikai ir užsienyje nešti lietuvišką garsą. Kūrinys sukurtas pagal austrų menininko paveikslą, bet jame skamba ir Mažosios Lietuvos dainos fragmentas. Esu iš Klaipėdos, tad čia – mano tapatybės ženklas, per įkvėpimo šaltinį skleidžiasi mano ryšys su pasauliu. Smalsu, kokius kūrybinius spindulius pastaroji kelionė išskleis“, – džiaugiasi kompozitorė, šįsyk su kvartetu skridusi į Vieną.
„The New Baltic Sound“ koncertas savaitės viduryje „Muth“ salėje prasidėjo neįprastu laiku – 13.30. Tokiam „Kultūros popiečių“ ciklui, kai renginiai vyksta viduryje dienos, – jau 35-eri. Jis labiau orientuotas į vyresnio amžiaus publiką, kuri gali sau leisti lankyti koncertus ir spektaklius darbo metu, tačiau Baltijos šalių kvarteto klausėsi toli gražu ne tik senjorai, buvo ir jaunų žmonių.
„Šio ciklo sumanytoja pasakojo, kad iš pradžių sulaukdavo mažai publikos, bet klausytojų skaičius pamažu augo, kol pasiekė anšlaginį. Ir išties pats nustebau, pora dienų iki koncerto patikrinęs interneto svetainę: į mūsų pasirodymą buvo likę vos penki bilietai!“, – stebisi G. Pyšniakas.
Pastarąjį kartą su gyvenimo ir scenos partnere D. Dėdinskaite „MuTh“ salėje, kurioje reziduoja legendinis Vienos berniukų choras, rodomi dramos spektakliai, pasirodo įvairių žanrų atlikėjai, jis grojo prieš šešerius metus. „Po pandemijos publika visur, ir Austrijoje, kiek vangiau rinkosi į sales. Tačiau netrukus gyvenimas atgijo“, – pasakoja violončelininkas, sušildytas Vienos publikos ovacijų.
Kompozitorė L. Narvilaitė brangina bičiulystę su „The New Baltic Sound“. „Šis baltiškas kvartetas – nuostabus, analogų dėl sudėties neturintis ansamblis. Visi jo nariai – labai mieli žmonės ir talentingi muzikai. Džiugu, kad kiekvienas iš jų anksčiau yra atlikęs ir kitų mano kūrinių, kad propaguoja Baltijos šalių muziką, o tai yra labai svarbu“, – sako ji.
Patiems muzikantams taip pat smagu groti drauge, tačiau kurti didelių koncertinių planų ir rengti dažnų pasirodymų jie negali dėl objektyvių priežasčių. „Projektas – labai įdomus, bet reikalaujantis nemažai logistinių iššūkių. Visi daug keliaujame, Guntaras gyvena Latvijoje, tad susitikti, repetuoti ir koncertuoti nėra paprasta“, – aiškina vienas kvarteto įkūrėjų G. Pyšniakas.
Vasarą ansamblis gros kitąmet trisdešimtmetį minėsiančiame Tartu festivalyje „Glasperlenspiel“, šiuolaikinės muzikos festivalyje Latvijoje.