Nuėję į šešėlį
Anot R. Žukienės, ilgą laiką šis laikotarpis visumoje buvo mažai ištyrinėtas, o kai kurios asmenybės – lyg nuėjusios į šešėlį, užmirštos, neištyrinėtos.
„Tos asmenybės, kurių nepastebėjo Vilniaus dailės kritikai ir istorikai – paliktos antrame plane. Dabar pati gyvenu Kaune, todėl ir kilo ši idėja. Kauno meninis gyvenimas visada buvo labai įdomus ir specifinis – dėl daugybės priežasčių“, – sakė ji.
Viena jų – dailės studijų Kaune pertvarka. 1940-aisiais buvo uždaryta Kauno meno mokykla. Ankstyvuoju sovietmečiu – iki 1951-ųjų veikė Kauno taikomosios dailės institutas. 1959-aisiais Z. Varnauskas sugeba atkurti vakarines dailės studijas, kaip Vilniaus dailės instituto filialą. Tai, anot R. Žukienės, didžiulis nuopelnas.
Nenorėjo tarnauti ideologijai
Greta visos šios veiklos, R. Žukienė tęsė, menininkas organizuodavo savo parodas, tiesa, labai retai.
To priežastį dailės istorikė ir kritikė siejo su bendra sociokultūrine aplinka, ideologijos reikalavimais dailininkams.
Dauguma bijojo ir prasižioti
Z. Varnauskas neretai pavadinamas legendiniu Kauno dailininku, tačiau kaip jam tai pavyko, jei neorganizuodavo savo darbų parodymų?
„Tai nulėmė pozicija pačiame meno lauke. Kaip sakiau, 1947-aisiais Z. Varnauskas baigė institutą, gavo tekstilininko diplomą (pirmasis Lietuvoje), ir iš karto tapo dėstytoju Kauno buvusios meno mokyklos pastate. Tapęs dėstytoju moksleiviams drąsiai pasakojo apie Kauno meno mokyklą, apie garsiuosius dailininkus, kurie jau palikę Lietuvą – Viktorą Petravičių, Adomą Galdiką, Vytautą Kazimierą Jonyną. Tai mūsų prieškarinio meno žiedas, kuris staiga išgaruoja – 1944-aisiais jiems tenka pasitraukti iš Kauno, ilgą laiką net nebuvo žinoma, kur jie yra – Vokietijoje, Prancūzijoje, Amerikoje... Aišku, pasakojo ne visiems iš eilės – tik tiems moksleiviams, kuriais pasitiki. Jisai pasakodavo, sugebėdavo pristatyti tuos darbo būdus ir metodus, kuriais kūrė minėti menininkai. Turėjo jų darbų dovanotų, galėjo parodyti originalus – visa ši informacija buvo slepiama nuo žmonių, o dauguma tuo metu bijojo ir prasižioti“, – apie cenzūrą sovietmečiu kalbėjo R. Žukienė.
R. Žukienės pastebėjimu, Z. Varnauskas – lietuvių nacionalinės dailės mokyklos tęsėjas: „Tuo jis irgi yra legendinis. Tuo metu daug kas buvo išdraskyta, neliko tų ryškių asmenybių, kaip ir sakiau, jis buvo vienas iš tų, kurie liko. Daug kas pasidavė ideologizavimui, stojimui į Komunistų partiją. Z. Varnauskas niekada nebuvo partijos narys, sugebėjo gudriai ir taktiškai veikti.“
Laikinoji sostinė ištrinama iš atminties
Menotyrininkai vienbalsiai sutinka, kad prieškario Kauno meno mokyklos menininkai, vadinamieji arsininkai („Ars“, lietuvių dailininkų grupuotė, veikusi 1932–1935 Kaune), padėjo lietuviškos dailės pagrindus.
„Bet praeina karas, daugybė išvykusių dailininkų. <...> Garsus tekstilininkas Juozas Balčikonis, monumentaliosios tapybos dailininkė Sofija Veiverytė – jie išvažiavo į Vilnių, tapo oficialiais dailininkais. Nesakau, kad jų kūryba ideologizuota, bet jų karjerai buvimas Vilniuje padeda. Kauno dailininkai tampa primiršti, tokie... patys sau. Vėlgi, kai keli klausimą, kaip su mūsų nacionaline mokykla, meno tradicija, tampa aišku, kad socializmas prievartavo menininkus. Kaune to buvo daug mažiau“, – konstatavo dailės istorikė.
Lietuviškasis Andy Warholas
Z. Varnausko kūryboje vyravo tematikos ir žanro pastovumas. Vakarų pasaulyje, R. Žukienės pastebėjimu, kartojimo principas būdingas pop art'o stiliui, kuris būdingas amerikiečių menininkui Andy Warholui.
„Šičia gyvendamas Z. Varnauskas tikriausiai nieko nežinojo apie tokį dailininką, tiesiog intuityviai kūrė. Kai kurie darbai – subtilių koloritų, tačiau temos kartojasi. Keista sąšauka su tuo pasauliu, kurio jis visiškai negalėjo matyti. A. Varnausko natiurmortas – atliktas prancūzų prieškarinės modernistinės mokyklos tradicija, kaip Anri Matiso, kurį jis mėgo. Yra išlikusi Z. Varnausko biblioteka, pagal joje gulinčias knygas menotyrininkai gali padaryti tam tikras išvadas, kuo domėjosi menininkas“, – sakė pašnekovė.