„Sukurti tokį spektaklį kaip „Respublika“ pandemijos metu atrodė beprotiška mintis – rekonstrukcijai uždarytas teatras leidžia didžiulės apimties, itin techniškai sudėtingą spektaklį ne teatro erdvėje – Vilniaus kino klasteryje, o masė žiūrovų įleidžiami tik su kaukėmis, nors šešias valandas trunkančio spektaklio metu veikia ir sauna, ir galima laisvai judėti po erdvę su nusipirktu gėrimu. Visgi ta vizija išsipildė ir lygiai po ketverių metų „Respublika“ tęsia gastroles po pagrindines Europos teatro scenas ir tapo Łukaszo Twarkowskio vizitine kortele, atvedusia jį į garsiausių nūdienos Europos kūrėjų gretas, o LNDT vardą įrašė tarp svarbiausių prodiuserių, kurie ne tik kviečiasi didžiausias teatro pasaulio žvaigždes, bet ir patys padeda joms užgimti“, – sako LNDT generalinis direktorius Martynas Budraitis.

Kvietimas į festivalį – įvertinimo rodiklis

Gegužės 23, 24 ir 25 dienomis „Respublika“ buvo rodoma tarptautiniame scenos menų festivalyje „Kunstenfestivaldesarts“. Šiemet veiklos 30-metį minėjęs festivalis yra skirtas šiuolaikiniam teatrui, šokiui, performansui ir vaizduojamajam menui ir vyksta maždaug trisdešimtyje vietų Briuselyje – teatruose, kultūros centruose, muziejuose ir viešosiose erdvėse.

„Kunstenfestivaldesarts“ (KFDA) – tai vienas svarbiausių Europos teatro festivalių, vykstantis kasmet Belgijos sostinėje. Festivalio programa yra kuruojama meno vadovų Danielio Blanga Gubbay ir Drieso Douibi, kurie skiria itin daug dėmesio aktualiems šiuolaikiniams kūriniams iš viso pasaulio atvežti. Tarptautiškumas svarbus ir profesinei auditorijai – į šį festivalį atvyksta daugybė scenos meno programų sudarytojų iš Belgijos, visos Europos bei kitų žemynų, todėl pasirodyti KFDA programoje – reiškia papulti į vieną svarbiausių pasaulio scenų, kuri tampa tramplynu į kitus didelius festivalius ir žemynus. Tai savotiškas kokybės ženklas, unikalaus kūrinio ir jo kūrėjų pastangų įvertinimo rodiklis“, – sako LNDT Meno vadybos skyriaus vadovė Kristina Savickienė.

„Respublika“ buvo rodoma garsioje postindustrinėje teatro erdvėje ir talpino dvigubai daugiau žiūrovų nei rodymuose Vilniuje, kur jų būdavo apie 300. Tai buvo didžiausias šių metų festivalio spektaklis.

„Neįtikėtinas jausmas pasirodyti festivalyje Briuselyje, to norėjome jau seniai. „Kunstenfestivaldesarts“ pristato hibridinių formų performatyvius menus, o ne klasikinį teatrą, todėl „Respublika“ čia labai tiko. Labai skyrėsi ir žiūrovai – „Kunstenfestivaldesarts“ auditorija yra įpratusi prie tokių pasirodymų ir žino, kaip juose dalyvauti, priėmimas buvo labai šiltas“, – pasakoja spektaklio režisierius Łukasz Twarkowski.

„Respublika“ Atėnuose

Didelis žiūrovų susidomėjimas

Gastroles Briuselyje organizavo 4 institucijos: „Kunstenfestivaldesarts“, Nacionalinis Valonijos-Briuselio teatras (Théâtre National Wallonie-Bruxelles), Lježo teatras (Théâtre de Liège) ir Les Halles de Schaerbeek, todėl kad turas pasiteisintų, reikėjo bent 600 žiūrovų – dvigubai daugiau nei Vilniuje. „Labai bijojome tai daryti, nuogąstavome, kad žiūrovams gali būti nepatogu ir jie skųsis dėl erdvės trūkumo. Bet jau per pirmą pasirodymą susiformavo laukiančiųjų eilės, žmonės labai norėjo patekti į „Respubliką“, rašė ir man asmeniškai. Todėl pridėjome papildomų bilietų, galiausiai paskutiniame rodyme dalyvavo 900 žmonių. Supratau, kad buvo klaida riboti žmonių skaičių, galvoti, kad kiekvienas turi patekti į visas erdves. Iš tiesų energija, kuri kyla iš tokios didelės auditorijos, absoliučiai nepalyginama su tuo, kas buvo anksčiau“, – prisipažįsta spektaklio režisierius.

„Respublika“ yra 6 valandų trukmės patyriminis spektaklis, kur kiekvienas žiūrovas gali pasijusti bendruomenės dalimi. Neįpareigojančios struktūros teatrinis renginys suteikia progą pabūti uždaroje komunoje, kur galima dalytis istorijomis, maistu ir net pirtimi, jis kelia klausimus apie grėsmingus ateities scenarijus ir galimybes nuo to pabėgti.

„Respublikoje“ vaidina Nelė Savičenko, Airida Gintautaitė, Rasa Samuolytė, Jan Dravnel, Rytis Saladžius, Valentin Novopolskij, Vainius Sodeika, Augustė Pociūtė, Gediminas Rimeika, Ula Liagaitė, Martynas Nedzinskas, Diana Anevičiūtė, Algirdas Dainavičius, Komi Togbonou.

Graikijos karštis ir rodymai po atviru dangumi

Atėnuose „Respublika“ sulaukė dar daugiau žiūrovų – birželio 13, 14, 15 dienomis spektakliai vyko po atviru dangumi, „Malakasa Terra Vibe“ erdvėje, kur praeityje buvo rengiami nelegalūs reivo vakarėliai, o dabar roko festivaliai sutraukia tūkstančius žiūrovų.

„Respublikos“ gastrolės Atėnuose buvo didžiausios ir vienos įsimintiniausių per visą spektaklio gyvavimo laiką. Kad jos įvyktų daug pastangų ir resursų skyrė menų centras „Onassis Stegi“.

Režisierius Łukasz Twarkowski Atėnuose yra puikiai žinomas – čia jau rodytas Rygoje jo sukurtas spektaklis „Rohtko“, kuris graikams pristatytas net kelis kartus, todėl ir bilietai į „Respubliką“ buvo išpirkti labai greitai.

Spektaklis sulaukė rekordinio kiekio žiūrovų – kiekvieną rodymą stebėjo virš tūkstančio žiūrovų, o trečiąjį – 1600 žmonių. Pasiruošimas rodymams Atėnuose truko net dvejus metus, tuo laikotarpiu buvo suorganizuoti keturi techniniai vizitai vietos išsirinkimui ir visoms detalėms aptarti. Montuoti dekoracijas LNDT technikai išvyko likus trims savaitėms iki rodymo, nes reikėjo viską adaptuoti atvirai erdvei, buvo didinamos dekoracijos, statomi nauji pastatai, keičiamos šviesos – spektaklis tarsi buvo kuriamas iš naujo. Dekoracijos, šviesos ir ekranai buvo montuojami plyname lauke, o Graikijoje tuo metu buvo itin karšta – kai kurie darbai šalyje dienos metu buvo atšaukti, todėl kai termometrų stulpeliai pasiekė 40 laipsnių ribą – pasiruošimą teko perkelti į naktines pamainas. Vakarais keturias dienas repetavo ir aktoriai, kad pritaikytų veiksmą naujai erdvei.

Dėl graikiško karščio teko keisti ir „Respublikos“ meniu – spektaklio metu Martyno Nedzinsko ir komandos verdama tradicinė grybų sriuba buvo pakeista į šaltibarščius.

Vienas laimingiausių momentų

„Kalbant apie patirtį Atėnuose vis dar negaliu rasti tinkamų žodžių. Ir žinau, kad aš toks ne vienintelis. Tai buvo didžiausios svajonės išsipildymas – grįžome prie pirminės idėjos surengti šį spektaklį lauke, nes iš pradžių ir Lietuvoje planavome daryti rodymus po atviru dangumi Paulavos respublikos griuvėsiuose, Šalčininkų rajone. Pastatų, kuriuose vyksta veiksmas, atkūrimas suteikė jausmą, kad grįžome prie šaknų.

Iš tiesų sukūrėme mažą festivalį. Po trečio rodymo reivą pratęsė britų didžėjus Richie Hawtin ir didžėjė iš Palestinos Sama Abdulhadi, jie grojo iki 8 val. ryto. Buvo be galo graži tarptautinė publika, daugiau nei 5000 žmonių susitikę viename ritme ir drauge stebintys kylančią saulę, apsupti Graikijos kalnų. Tai buvo vienas laimingiausių momentų. Tikriausiai visiems „Respublikos“ nariams tai buvo vienos iš svajonių išsipildymas“, – neišdildomais įspūdžiais dalijosi Łukasz Twarkowski.

Išskirtines LNDT spektaklio gastroles fiksavo kino kūrėjai – aktorius ir visą „Respublikos“ komandą su kameromis sekiojo dokumentinio filmo operatoriai, kurie ne tik filmavo procesą, bet ir kalbino komandos narius.

„Svarbiausia, kad per pasirodymus ir Briuselyje, ir Atėnuose, pajutome, jog šis spektaklis tampa vis aktualesnis ir aktualesnis – tai, ką numatėme, pildosi. Spektaklyje kalbama apie žmones, kurie ateityje matys kaip absurdas ir chaosas valdo pasaulį ir galvos, kad reivas yra vienintelė išeitis. Labai aiškiai pajutome, kad viskas pildosi ir tai nėra lengvas jausmas“, – teigia Łukasz Twarkowski.

84 -asis Lietuvos nacionalinio dramos teatro sezonas baigiasi, laukia jau paskutinės užsienio gastrolės – liepos 6, 7 dienomis Estijoje, Rakverėje festivalyje „Baltoscandal“ bus parodytas Lauros Kutkaitės režisuotas spektaklis „Sirenų tyla“. 85-asis LNDT sezonas prasidės rugsėjo 13 d. nauju Łukaszo Twarkowskio darbu LNDT Didžiojoje salėje „Quanta“.