Skirtas išskirtinai litvakams
„Antro tokio [muziejaus] šalyje nėra, vargu, ar bus kitas toks, o mes, savo istoriniame naratyve, (ypač jaunoji karta, kuri užaugo jau po 90-ųjų arba vėlyvajam sovietmetyje) brendome vis tik Holokausto šešėlyje. Žydų kultūra bet kuriame istorijos vadovėlyje pristatoma per tragediją, per Holokaustą. Užtat šis muziejus – pasakoja visiškai kitą istoriją. Pateikia tai, ko nėra vadovėliuose, – tai kultūra, tradicijos, religija, raštas, žaidimai, papročiai, žymūs žmonės, kuriais galime ir turime didžiuotis Lietuvoje ir už jos ribų. Muziejus – ne tik erdvė, kurioje atėję lankytojai kažką sužinos naujo, tikimės ir manome, kad čia bus daug vyksmo, daug įdomių pokalbių, diskusijų, peržiūrų, perklausų“, – apie įsiliejimą į bendrą kultūros erdvę kalbėjo S. Strelcovas.
Kad atmintis būtų susijusi ne tik su tragedija
LŽKTM l. e. p. vedėjas dr. Aivaras Poška, kalbėdamas apie muziejaus išskirtinumą sakė, kad jis aprėps svarbiausius kultūrinius / istorinius pjūvius.
Muziejaus bendra koncepcija, svarstė A. Poška, galbūt skiriasi nuo kitų tuo, kad dauguma dažnai kalba apie Holokaustą, apie liūdną Lietuvos žydų baigtį, didžiulius nuostolius, bet šioje erdvėje – norima pristatyti tai, kaip vyko gyvenimas, nežvelgiant vien iš liūdno taško.
„Kad atmintis būtų susijusi ne tik su tragedija, kad pagaliau įsisąmonintume, kad Lietuvos žydai įvairiais rakursais prisidėjo tiek prie Lietuvos valstybės raidos, tiek prie viso kultūrinio potencialo“, – sakė jis.
Šiek tiek giliau
„Atsispiriame ne tk nuo istorinių asmenybių, bet ir kalbėsime apie šiandien visuomenėje veikiančius [kūrėjus]. Dar viena istorinių temų – kokią sąveiką / įtaką viena kitai darė kalbos – hebrajų, jidiš, esperanto ir lietuvių. <...> Kviesime lankytojus susipažinti ne tik su populiariais, visuomenėje žinomais aspektais, bet ir pamatyti šiek tiek giliau“, – pažindino su planais D. Čypaitė-Gilė.
R. Chvolesas – tai ir tam tikra simbolinė figūra
Samuelio Bako muziejaus vedėja, kuratorė Ieva Šadzevičienė pasakojo, kad kuriant naująjį muziejų teko ne vienerius metus bendrauti su R. Chvoleso sūnumis – Milijum ir Alexandre`u Chwolesais, kurie muziejui padovanojo garsaus dailininko kolekciją, palikimą.
S. Bako muziejuje buvo organizuotos ne viena paroda R. Chvoleso tema, gilinantis į jo kūrybą, gyvenimą. Išryškėjo linja – žydų emigracijos pokariu, tų, kurie nepritapo sovietiniu laikotarpiu.
R. Chvolesas buvo vienas pirmųjų, kuris pokario Vilniuje stengėsi fiksuoti tai, kas yra išlikę. Ne tik piešė iš natūros, vaikščiodamas su kilnojamu molbertu, bet ir fotografavo sugriautas sinagogas. Dailininkas Vilniuje gyveno pokario laikotarpiu, iki 1959-ųjų.
Nebuvo priimtinas sovietinei dailės kritikai
R. Chvolesas žavėjosi prancūziškuoju ekspresionizmu, stiliumi, kuris nebuvo priimtinas sovietinei dailės kritikai. Tačiau buvo vienas paskutiniųjų, kuris pasitraukė į Vakarus, – iš pradžių į Varšuvą, kur buvo susibūrusi žydų inteligentijos grupelė, nemažai išeivių iš Vilniaus krašto.
Skirtingų patyrimų erdvė
Architektų biuro „Processoffice“ vyriausiasis architektas Vytautas Biekša pripažino, – projektas vyko ilgai.
Pasakojimas, anot V. Biekšos, gali turėti visokių formų – kolaboracijų su šiuolaikiniu menu, kitais muziejais, eksponatais, kurie nėra tiesioginis litvakų paveldas, bet turi ryšį.
Ne tik autentiški eksponatai
Kaip skelbiama pranešime žiniasklaidai, muziejuje didelis dėmesys bus skiriamas ir kitiems Lietuvoje gimusiems, gyvenusiems ar su ja susijusiems pasaulinio garso litvakams. Tarp jų – Nobelio premijos laureatai Aaronas Klugas ir Bernardas Lownas, menininkai Markas Antokolskis, Jacques`as Lipchitzas, Neemija Arbitblatas, Holivudo žvaigždės Ruth Roman, Alas Jolsonas, Laurence`as Harvey`us.
Pirmajame ekspozicijos aukšte atskleidžiami reikšmingi įvykiai ir reiškiniai, formavę Lietuvos žydų kultūrą, tapatybę ir kasdienį gyvenimą: pristatomas istorinis kontekstas, judaizmo religija, gyvenimas štetle, žydų kalbos ir kiti bendruomenės gyvenimą lėmę aspektai.
Pastate veikė žydų gimnazija
Istorizmo architektūros pastatas (architektas Tadeuszas Maria Rostworowskis) buvo reikšmingas Vilniaus žydų gyvenimo centras. 1915 metais gydytojas Josifas Epšteinas įsteigė žydų gimnaziją dėstomąja hebrajų kalba, nuo 1916-ųjų mokyklai išnuomotos patalpos Pylimo g. 4.
Steigėjui mirus per šiltinės epidemiją, gimnazija pavadinta jo vardu. XX amžiaus 3-iajame dešimtmetyje gimnaziją pradėjo globoti organizacija „Tarbut“ (hebr. k. „kultūra“), mokykla pavadinta „Tarbut“.