Viena ryškiausių dabarties lietuvių smuikininkių Dalia Kuznecovaitė yra žinoma ir kaip įtaigi solistė, ir kaip Vilniaus kvarteto primarijus. Ją Lietuvos melomanai žino jau nuo tada, kai ji buvo M. Rostropovičiaus fondo stipendininkė. Vėliau Dalia meistriškumo sėmėsi Kelno, Rostoko, Paryžiaus aukštosiose muzikos mokyklose pas tokius garsius smuikininkus, kaip Zacharas Bronas, Petru Muntean, Borisas Garlitsky. Dalia yra tarptautinių konkursų „Kloster Schöntal“ Vokietijoje (2007) ir Henryko Szeryngo Meksikoje (2008) laimėtoja, Johanneso Brahmso konkurso ir „Mozarteum“ akademijos (Austrija) konkurso laureatė. Dalia Kuznecovaitė kaip solistė koncertavo su Vokietijos radijo ir Šiaurės Vokietijos filharmonijos orkestrais, Kalgario simfoniniu orkestru (Kanada), Kataro filharmonijos simfoniniu orkestru, Ščecino simfoniniu orkestru (Lenkija), Meksikos valstybiniu ir Monterrey simfoniniais orkestrais (Meksika), Kijevo filharmonijos simfoniniu orkestru (Ukraina), Lietuvos nacionaliniu ir Valstybiniu simfoniniais orkestrais, Lietuvos ir Šv. Kristoforo kameriniais orkestrais bei kitais kolektyvais.

Su smuikininke Dalia Kuznecovaite spalio 29 d. koncertui Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras rengia Jungtinėje Karalystėje kuriančios lietuvių kompozitorės Rūtos Vitkauskaitės Koncerto smuikui ir orkestrui pasaulinę premjerą. R. Vitkauskaitės kūriniai išsiskiria publikai itin patraukliu ekscentriškumu, nes yra nutolę nuo nuobodaus akademizmo. Pasak muzikologės Astos Pakarklytės, jie panašūs į gamtinius gaivalus, „tarsi neorganizuotus ir chaotiškus darinius, kurie reiškiasi kaip vitališka, labai dinamiška ir sunkiai nuspėjama sistema, visada generuojanti aktyvią emociją“.

Jungtinėje Karalystėje gyvenanti menininkė yra ne tik muzikos kūrėja, bet ir smuikininkė. Rūta Vitkauskaitė pasakoja: „Parašyti Koncertą smuikui buvo mano viso gyvenimo svajonė. Pati esu smuikininkė. Kai mokiausi mokykloje, „pergrojau“ visą standartinį klasikinį smuiko repertuarą. Šios muzikos garsai, daugelį metų kasdien valandų valandas praleidus su jais, įsigėrė į mano kūną ir sielą. Smuikas mane lydėjo ir vėliau, jau pradėjus kompozitorės kelionę. Nors klasikinio repertuaro nebegroju, tačiau iki šiol atlieku savo pačios muziką ir improvizuoju. Mano brangusis smuikelis, kurį paveldėjau iš savo tėvo, lydėjo mane per visą mano gyvenimą – keliavo per Lietuvą, vėliau į Jeruzalę, kur kurį laiką studijavau, galiausiai kartu išvykome į Angliją, kur studijuodama Londono Karališkojoje akademijoje kartu dirbau ir instrumentų muziejuje bei kasdien buvau apsupta pačių brangiausių Stradivarijaus ir Gvarnerio smuikų...“

Visi šie įvairūs kompozitorės gyvenimo įvykiai kartu su iškiliųjų klasikų (Sibelijaus, Mendelssohno ir kt.) Koncertų smuikui garsais, kaip ir jos pačios muzikine kalba, pasak Rūtos Vitkauskaitės, sukūrė jos Smuiko koncertą. Autorė ypatingai džiaugiasi, kad jos opuso pasaulinę premjerą rengia Dalia Kuznecovaitė, kuri yra ne tik ypatingo talento muzikė, bet ir Rūtos smuiko mokytojos, Gintvilės Vitėnaitės duktė. D. Kuznecovaitė ypač atsakingai ruošiasi premjerai ir nors ji yra grojusi visus svarbiausius koncertus smuikui, tačiau šįsyk iššūkis yra ypatingas, nes rengiama premjera, kai atlikėjas mato natas, bet dar nežino, kaip galiausiai skambės visuma.

„Pamenu, kai gavusi natas, be jokių „midi“ ar orkestro partijos įrašo, pergrojau kadenciją, kuria prasideda visas kūrinys. Man atrodė kad aš iškart ją pagavau – ji labai atliepė mano vidų: ten esantys indiški motyvai, temperamentingi charakteriai man yra labai artimi. Ypatingas jausmas yra „atrakinti“ šį Koncertą ir būti pirmąja, kuri šią muziką atlieka“, – savo įspūdžiais ir išgyvenimais rengiant premjerą dalinasi smuikininkė. „O kartu tai yra ir atsakomybė, bet labai gera, kadangi galiu paklausti kompozitorės apie visus muzikinius aspektus.“

Ugninga pirmoji R. Vitkauskaitės Koncerto smuikui dalis, anot D. Kuznecovaitės, puikiai atliepia jos vidų. Pažintis su antrąja kūrinio dalimi buvo ypatinga: „Labai gerai pamenu, kai iš Rūtos gavau elektroninį takelį, kuris vėliau tapo antros dalies pagrindu. Pamenu, kai pirmą kartą klausiau to įrašo – buvo ankstyvas rytas, gal 4 valanda, aš skridau lėktuvu, buvo vasara. Pro langą mačiau lėktuvus, žvaigždes, ir mane tiesiog labai užbūrė ta muzika. Mano pirmasis vaizdinys buvo galaktika, visiškai kitas pasaulis. Ir dabar, kuomet groju šią dalį, mane apima tokia meditacija: dar niekada nėra buvę, kad atliekant kokį kitą kūrinį mane apimtų toks jausmas.“

Pirmoji ir antroji dalys kontrastingos. Smuikininkė sako: „Viena dalis – ugninga, antroji – mąsli, ieškanti gilumos, meditacijos, klausimų. Labai laukiau pabaigto viso koncerto: trečiosios dalies ir dviejų Intermezzo. Trečioji dalis – virtuoziška, joje yra ir lyrikos, bet ir išnaudojamos visos stryko technikos. Čia nemažai užduočių ir galvai, ir rankoms“, – apibendrina Dalia Kuznecovaitė.

Spalio 29-ąją publikos laukia išskirtinis vakaras Filharmonijoje: Dalia Kuznecovaitė grieš Rūtos Vitkauskaitės Koncerto smuikui pasaulinę premjerą, o pasaulinė violončelės žvaigždė Nicolas Altstaedt – garsiojo Esa-Pekka Saloneno Koncerto violončelei ir orkestrui premjerą Lietuvoje. Nacionaliniam simfoniniam orkestrui diriguos Modestas Pitrėnas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją