„Smagu, kad galime vėl sveikintis, dirbti, kurti ir mėgautis tos kūrybos vaisiais. Apie tai ir artėjančio Vilniaus aukciono rinkinys, kuriame jau drąsiai šalia klasikinių autorių įsitaiso ir yra plačiai pristatoma šiuolaikinė Lietuvos dailė. Neramūs laikai tik pakursto menininkų įkvėpimą ir užsidegimą netylėti, o juk kūryba – geriausias atsakas bet kokiai destrukcijai“, – sako Vilniaus aukciono namų vadovė, menotyrininkė dr. Simona Skaisgirė.
Tradiciškai nustebins aukciono rubrikos „In focus“, kurios daugeliu atveju padiktuoja laikmečio madas meno rinkoje. Šįkart fokusas krypsta į vis labiau įsitvirtinančius jaunuosius kūrėjus ir, žinoma, temą, kuri visada bus artima lietuvių tautai, ypač artėjant vasarai, – medis, sodas, pieva, miškas.
Jau kelintą kartą Vilniaus aukciono rinkinį pradeda Y kartos kūrėjai. Jei anksčiau jų tikslas buvo tik prisistatyti, šįkart jie atkeliauja su didesnėmis ambicijomis ir apima bene trečdalį aukciono kolekcijos. Tai – beveik penkios dešimtys tapybos darbų, kuriuos sukūrė Indrė Ercmonaitė, Andrius Zakarauskas, Ramūnas Grikevičius, Joana Kairienė, Monika Furmana, Tadas Tručilauskas, Evelina Paukštytė, Augustinas Bidlauskas, Simona Žilėnaitė, Rūta Povilaitytė, Petras Lincevičius, Kipras Černiauskas, Ieva Juršėnaitė, Simona Merijauskaitė, Ieva Rižė, Viktoras Paukštelis, Liudas Matijošius, Rosanda Sorakaitė, Kristina Kurilionok, Fausta Diržytė, Agnė Jonkutė, Milda Gailiūtė, Eglė Ulčickaitė, Gabrielė Aleksė ir Nojus Petrauskas.
„Apie ką jie kalba savo darbuose? Apie viską, kas žmoguje ir aplink jį: apie santykius, apie procesus, apie atsiradimo-nykimo dialektiką, apie fizinę ir metafizinę tikrovę, vidų ir išorę, sunkumą ir nesvarumą, kūną ir dvasią. Tai išsilieja visokiausiais vaizdiniais: indėnais, kanojomis, augalais, astronautais, kūno dalimis, tamsiomis ir šviesiomis spalvomis, sapniškais motyvais, drakoniškais vienaragiais, vienišais debesimis... ir daugybe kitų motyvų, – pasakoja menotyrininkė dr. S. Skaisgirė. Nauja karta – naujos taisyklės. Jomis jie vadovaujasi ir atsineša jas į aukcioną, – kas žino, gal būtent šie kūrėjai įtaką darys ir čia?“
Beje, pastarojo autoriaus drobę „Peizažas su senu medžiu“ (XX a. I p.) galima pagrįstai vadinti rubrikos pažiba. Vilniaus piešimo mokyklos auklėtinis, vienas iš Vilniaus dailininkų draugijos įkūrėjų B. Jamontas yra vienas geriausiai peizažų tapybą įvaldęs dailininkas Lietuvos dailės istorijoje. Ir dėl labai paprastų priežasčių: jis gana ilgai dirbo dailininko Ferdinando Ruščico asistentu Vilniaus universiteto Dailės fakulteto peizažinės tapybos studijoje, vėliau tapo peizažinės tapybos profesoriumi ir visą gyvenimą tapė tik peizažus. „Peizažas su senu medžiu“ – išskirtinis ir tuo, kad ant drobės yra atliktas aliejiniais dažais, kuriuos B. Jamontas rinkosi labai retai – jis dažniau tapė tempera arba guašu ant kartono.
Atradimų žada ir kitos aukciono rubrikos, kuriose puikuojasi Juozo Kazlausko (1941–2002) ir Kazio Daugėlos (1912–1999) fotografijos, taip pat tokios vertybės kaip Vilniaus miesto vaizdų (1903–1938) filokartijos rinkinys su išlikusiais unikaliais laiškų tekstais, inžinieriaus Vinco Ruškevičiaus suprojektuoti prieškariniai Vilijampolės bažnyčios brėžiniai (1930) bei 45 metų sukaktį minintis pilnas ir labai geros būklės savaitraščio „Literatūra ir menas“ komplektas (iš viso – 53 numeriai).
Susipažinti su visa LXXII Vilniaus aukciono vertybių kolekcija bus galima nuo 2022 m. birželio 8 d. Samuelio Bako muziejuje (Naugarduko g. 10, Vilnius) įrengtoje ekspozicijoje. O pasibaigus kelias dienas truksiančiai ekspozicijai, 2022 m. birželio 10 d. 18 val. vyks aukciono renginys.
Visą LXXII Vilniaus aukciono kolekciją rasite ČIA.