Tiesa, įspūdžių įvairove, estetine pagava, meno istorijomis ir intelektualiniu užtaisu persmelktame Vilniaus aukciono rinkinyje didžiausią intrigą žada išskirtinis kūrinys – reta 1931 m. dailininko Antano Žmuidzinavičiaus (1876–1966) stilizuota siužetinė kompozicija „Paežery. Atostogoms baigiantis“.
„Jau 75–ąjį kartą meno rinkoje ciklą suka nusistovėjęs aukciono mechanizmas ir, nors turėtume priprasti prie šios rutinos, turime konstatuoti faktą, kad prie rutinos, kuri susijusi su menu, priprasti tiesiog neįmanoma. Tokia yra meno kūrinių galia. Jie intriguoja, jie kvestionuoja, jie pasiglemžia dėmesį, jie tampa diskusijų tema ir apmąstymų objektu, jie dirba nematomą darbą ir daro mums poveikį savo buvimu. Šį kartą aukciono rinkinį sudaro vienuolika skirtingų rubrikų, kurių kiekviena kviečia patyrinėti ne vieną įdomų kūrinį,“ – sako Vilniaus aukciono namų vadovė, menotyrininkė dr. Simona Skaisgirė, pridurdama, kad akylesnis meno žinovas pastebės ir visas rubrikas vienijančią siurrealizmo dvasią.
Būtent siurrealizmo stilistikai Lietuvos dailėje ir skirta pirmoji Vilniaus aukciono rubrika. Joje naratyvais ir literatūriškumu itin išsiskiria Naglio Karvelio (1960–2014) tapyba ir Mariaus Liugailos (1953–2013) juvelyrinė grafika. Be jų lietuviškojo siurrealizmo scenoje reikšmingus vaidmenis atliks ir kitų autorių – Šarūno Saukos, Nojaus Petrausko, Alfredos Venslovaitės-Gintalienės – kūriniai.
Panašių elementų rasis ir kitose aukciono rubrikose: „In focus: Algis Skačkauskas“ tai primins šiurkštūs, netašytai gaivališki ir emocingi kūriniai, „Lietuvos grafika“ stebins Stasio Eidrigevičiaus ekslibrisais, Jūratės Rekevičiūtės kūryba, siurrealizmo ribas peržengiančiais Laisvydės Šalčiūtės linoraižiniais, „Vakarų Europos dailė ir grafika“ viską apibendrins siurrealizmo tėvo Salvadoro Dali (1904–1989) ofortu „Pegasus“ (1963–1965).
LXXV Vilniaus aukciono rinkinio rubrikos „Lietuvos dailė“ ir „Išeivijos dailė“ įprastai pristatys daugelio jau pamėgtus autorių vardus. Tai – Adomas Galdikas (1893–1969), Kazys Šimonis (1887–1978), Jonas Vaitys (1903–1963), Jonas Mackonis-Mackevičius (1922–2002), Kazė Zimblytė (1933–1999), Leonardas Tuleikis (1939–2014), Petras Kiaulėnas (1909–1955), Pranas Lapė (1921–2010), Viktoras Petravičius (1906–1989), Pranas Gailius (1928–2015), Vytautas Kasiulis (1918–1995) ir kt.
Nors visi kūriniai itin saviti, tarp jų itin išsiskiria A. Žmuidzinavičiaus darbas „Paežery. Atostogoms baigiantis“, kuris pagal autoriaus kūrinių registrą yra priklausęs Lietuvos ūkio banko Kretingos, Klaipėdos ir Vilniaus skyrių kūrėjui ir vadovui Petrui Končiui (1882–1950). 1937 m. darbas buvo eksponuotas apžvalginėje dailininko darbų parodoje Klaipėdoje.
Savitą istoriją atsineša ir K. Šimonio piešinių albumas „Peišymas“ (1910), kuriame sukauptos dvi dešimtys raidžių monogramų, šventųjų, mitologinių personažų atvaizdų, alegorijų, peizažų motyvų. Čia galima įžvelgti secesinę, simbolistinę stilistiką bei rasti daugelio vėlesnės dailininko kūrybos leitmotyvų pirmavaizdžius.
Daug žada ir dar viena rubrika „In focus: Povilas Puzinas“, pristatanti šį išeivijos dailininką kaip puikų figūrinių kompozicijų, peizažų, natiurmortų meistrą.
Pasak S. Skaisgirės, šis aukcionas turėtų sudominti vertingų kolekcinių lotų medžiotojus. „Tiems, kurie renka autografus, pasiūlysime atskirą rubriką su aštuonių istorinių asmenybių parašais ir dedikacijomis. Ieškantiems interjero detalių su istorija atversime rubriką „In focus“, kurioje sutelktos kompozitoriaus Juozo Naujalio šeimos kolekcinės vertybės, atkeliavusios būtent iš jo artimųjų rato. Bukinistams ir fotografijos mėgėjams tikrai verta atidžiai peržiūrėti rubriką „Varia Lituanica“, o dizaino kolekcionieriams stabtelėti prie rubrikos „Kombinato „Dailė“ kūriniai“, – pasakoja Vilniaus aukciono namų vadovė.
Susipažinti ir iš arčiau apžiūrėti visą Vilniaus aukciono vertybių kolekciją bus galima nuo 2022 m. gruodžio 7 d. Samuelio Bako muziejuje (Naugarduko g. 10, Vilnius) įrengtoje ekspozicijoje. O jos pabaigą vainikuos 2022 m. gruodžio 9 d. 18 val. vyksiantis LXXV Vilniaus aukcionas.