Pasipuošti – ir dėl gražesnių nuotraukų
Mados istorikas, meno kritikas, garsus kolekcininkas Aleksandras Vasiljevas įsitikinęs, kad šiais pandemijos laikais, kai daug laiko leidžiame namuose su apribotais socialiniais ryšiais, išėjimas į Operos ir baleto teatrą daugeliui tampa neįtikėtinai džiugiu, išskirtiniu ir labai laukiamu įvykiu.
„Jau dvejus metus žmonija gyvena pagal pandemijos diktuojamas taisykles: mažiau bendraudami su pasauliu, perėjome prie patogios ir jaukios, padidinto silueto aprangos. Todėl išėjimas į renginį, o ypač į operą, yra tikrų tikriausia šventė, kai ne tik priartėjame prie didžiojo operos ir baleto meno, bet ir vėl patiriame aktyvesnį socialinį gyvenimą. Laikydamiesi visų saugumo reikalavimų ir saugodami vieni kitus, žinoma“, – teigia mados pasaulio autoritetas.
A. Vasiljevas neabejoja, kad tinkamai apsirengti ir teisingai pasirinkti savo garderobą tokiai ypatingai progai – ne tik malonumas, bet ir būtinybė.
„Pasakysiu dar daugiau – kuo kruopščiau mes ruošiamės šventei, kuo atidžiau apgalvojame savo šukuoseną, aksesuarus ir avalynę, tuo daugiau įspūdžių dovanosime sau ir kitiems, o svarbiausia – tuo geresnes nuotraukas pasidarysime teatro fojė! – sako jis. – Juk šiandien pasaulis gyvena fotoiliuzijoje! Instagram ir kiti socialiniai tinklai jau seniai tapo tomis erdvėmis, kuriose norime užfiksuoti laimingiausias savo gyvenimo akimirkas. Apsilankymas operoje, tinkamai nusiteikus ir pasipuošus, neabejotinai yra viena tokių progų.“
Kviečia nebijoti ryškių spalvų
A. Vasiljevas pripažįsta, kad apsilankymas operoje – tai dažnai nepigus, bet visada labai įsimintinas malonumas, todėl primygtinai ragina šią šventę kiekvienam patirti iki galo, be jokių išlygų, netaupant gražiausios suknelės ar brangaus smokingo.
„Kaip kas apsirengs – čia kiekvieno asmeninis reikalas, tačiau aš visada raginu elgtis kiek drąsiau, išsiskirti. Iškart patikslinu, kad tai nereiškia išsišokti. Pavyzdžiui, sportinė avalynė ar laisvalaikio kelnės, kurios puikiai tinka sporto salėje, jau prilygtų išsišokimui ir nepagarbai tiek teatrui, tiek artistams, tiek žiūrovams“, – tvirtina mados ir stiliaus ekspertas.
A. Vasiljevas sako gerai žinantis, kad Lietuvoje mėgstamos tamsesnės, kiek prigesintos, mūsų gamtos kolorito spalvos. Kita vertus, pasaulio madoje pastaraisiais metais dominuoja ryškios spalvos: rožinė, oranžinė, raudona, ryškiai žalia.
„Klausiate, kaipgi suderinti šį įgimtą jūsų kuklumą ir tendencijas, kurias mums diktuoja pasaulinė mada? Atsakau: išdrįsti peržengti šią ribą galima ir ryškios garderobo detalės pagalba – papuoškite švarką išskirtine nosinaite-fantazija, avėkite ryškios spalvos batelius, ryšėkite spalvingą skarelę, – drąsina A. Vasiljevas. – Nesibaiminkite, juk salėje visi žiūrės į sceną, o ne į jus, tačiau teatro fojė ar prie fotosienelės jūsų įvaizdis gali patraukti visų dėmesį ir įsiminti kaip gero skonio pavyzdys. Tegul tai būna šventė ir jums patiems, ir aplinkiniams, ir renginio fotografams!“
Išeitis žiemą – persiauti batelius
A. Vasiljevui antrina ir žinoma dizainerė, teatro kostiumų dailininkė, menotyros mokslų daktarė Agnė Kuzmickaitė: neturime daug progų puoštis, todėl turime naudotis jomis visomis.
„Sveikinu LNOBT, kad ėmėsi aktyviai raginti savo lankytojus pasipuošti į premjerinius ir savaitgalio spektaklius. Pati į operą puošiuosi visada, neišskirdama progų, – man tai kaskart didelė šventė!“ – sako dizainerė ir prisimena, kad dar vaikystėje kaskart atėjus į operą tėveliai peraudavo puošnesniais bateliais.
A. Kuzmickaitė neatmeta, kad vis dar daug teatro lankytojų nėra gerai susipažinę su aprangos kodais, taip pat ir su LNOBT rekomenduojamu black tie. Tačiau pagaliau atsirado puikus pretekstas aprangos kodais pasidomėti ir praplėsti savo žinias.
„Vyrai niekada neprašaus apsivilkę juodą kostiumą, o damos lai renkasi puošnią suknelę ir nebūtinai tik ilgą, tačiau prie suknelės svarbu pritaikyti avalynę. Suprantu, kad kartais ne apie viską išeina pagalvoti, bet aš visad pastebiu, kai avalynė nedera prie dailios suknelės... Jeigu nenorite žiemą ar per lietų eiti su bateliais, juos galite atsinešti į teatrą ir čia persiauti“, – siūlo garsi dizainerė, su LNOBT turinti ypatingą ryšį: čia ne tik dirbo kelių spektaklių kostiumų dailininke, bet ir prieš kelerius metus kūrė reprezentacines darbuotojų uniformas.
Į klausimą, ar einant į operą reikėtų nerimauti dėl perdėto pasipuošimo, A. Kuzmickaitė atsako vienareikšmiškai – geriau pasipuošti per daug nei per mažai.
„Taip įdomiau – juk mada ir yra žaidimas! Įdėdami pastangų į savo aprangą, pagalvodami apie įdomesnes detales, rodome pagarbą spektaklio statytojams bei šalia esantiems žiūrovams“, – sako pasauliniu mastu pripažinta dizainerė, ne kartą dalyvavusi ir Londono mados savaitėje.
Nenori nurodymų, bet priima rekomendacijas
A. Kuzmickaitė primena, kad mada ir opera visada eina greta, kad šventė operoje kuriama ir ausims, ir akims. Ir kuria ją ne tik veiksmas scenoje, bet ir pasipuošę žiūrovai.
„Manau, kad visiems smagiau pabūti tarp gražių žmonių, tad skyrus laiko savo išvaizdai daugiau šansų, kad vakaras jums patiems taps smagesnis“, – įsitikinusi mados kūrėja.
Kodėl kai kurie teatro lankytojai vis dar ignoruoja siūlymą pasipuošti? Pasak A. Kuzmickaitės, net ir keliems dešimtmečiams prabėgus po sovietmečio, daugelis jautriai reaguoja į bet kokius nurodymus, juos traktuodami kaip suvaržymus.
„Gyvename laisvais laikais, liberalumo dvasioje, kai visi nori ir turi teisę elgtis taip, kaip jiems atrodo teisingiausia. Todėl džiugu, kad LNOBT nieko nereikalauja, o tiesiog pataria, – sako A. Kuzmickaitė. – Pati pastebėjau, kad žmonėms patarimai visada padeda, į rekomendacijas jie reaguoja palankiau nei į griežtus nurodymus. Pavyzdžiui, anksčiau kvietimuose į savo kolekcijų pristatymus svečiams nenurodydavau aprangos kodo ir visada sulaukdavau daugybės klausimų, kaip apsirengti. Pernai pristatydama kolekciją pirmąkart aprangos kodą nurodžiau, ir klausimai baigėsi – visi atėjo pasipuošę, laimingi ir pasiruošę kartu su manimi švęsti!“
Pajamų dydis – niekuo dėtas
Žinoma stiliaus ir etiketo konsultantė, knygos „Kaip elgtis teatre“ autorė Alvyda Jasilionytė mano, kad LNOBT iniciatyva – tai puiki edukacija ir neįkyrus raginimas atskirti kasdienį savo gyvenimą nuo šventės.
„Kasdienė apranga laisvėja, vienodėja ir nuobodėja, ir dažnas jau nebesupranta, kur ir kaip derėtų atrodyti. Aišku viena – išėjimas į viešą renginį įpareigoja pasipuošti. Juk yra drabužiai namams, sodo darbams, darbui biure, sportui, pasivaikščiojimams gamtoje, o yra drabužiai iškilmingiems renginiams, – sako ekspertė. – Žinoma, kad kiekvieno mūsų pajamos skirtingos, tačiau ne pajamos, o susivokimas lemia, ar norime kreipti dėmesį į rekomendaciją puoštis. Vis dėlto sutikime, kad žmonėms, kurie ateina į operos premjerą apsirengę vakariniais drabužiais, gali būti nesmagu šalia matyti netinkamai apsirengusią kaimynę ar kaimyną. Rengtis turėtume ne vien savo, bet ir kitų malonumui.“
Ką gi apie black tie aprangos kodą rašo etiketo vadovėliai? Anot A. Jasilionytės, black tie teatre šiandien nebe toks oficialus, tad nebūtinai privaloma dėvėti klasikinį smokingą su švarku satino atvartais ir ilgą juodą ar puošnią kokteilio suknelę.
Vis dėlto iškilmingame renginyje, o premjera neabejotinai tokia yra, visais laikais privalu demonstruoti eleganciją. Nelabai priimtina ir perdėta prabanga ar ekstravagancija, kuria renginiuose mėgsta puikuotis garsūs šou pasaulio atstovai ir influenceriai.
„Kai asmuo ateina į operos premjerą netinkamai apsirengęs, t. y. per daug kukliai, laisvalaikio stiliaus drabužiais, ar kaip tik per daug iššaukiančiai, gali susidaryti įspūdis, kad jis ar ji nepakankamai gerbia kitus. Galbūt taip apsirengė iš nežinojimo, galbūt sąmoningai ar nesąmoningai norėjo elgtis kitaip, esą laisviau, nei rekomenduoja gero elgesio taisyklės, – svarsto etiketo žinovė. – Tik priminsiu, kad į operą einame pasisemti dvasinio peno, bet dažnai pamirštame geras manieras. Jeigu tai nežinojimas, tai į operos ir baleto teatrą sugalvojame eiti ne paskutinę minutę, tad pasidomėkime ir pasiruoškime.“
Pataria ugdyti gerą skonį
Elegantiškas stilius, pasak A. Jasilionytės, yra oficialios aprangos sinonimas, o pati elegancija tinka visais laikais ir visomis progomis. Anot pašnekovės, jeigu nežinome, kaip rengtis, abejojame dėl aprangos kodo ar negavome patikimo patarimo, tiesiog vilkimės dalykinius drabužius – tamsų kostiumą su kaklaraiščiu, kostiumėlį ar suknelę.
„Apsirengę prieš renginį visuomet įvertinkite save veidrodyje ir atsakykite į klausimą, ar viskas tvarkoje, ar reikia ką nors nuimti, ar priešingai – kuo nors papildyti kostiumą, – pataria kelių etiketo vadovėlių autorė. – Apskritai, kviečiu nuolat ugdyti gerą skonį, pajusti grožio teikiamą malonumą, išmokti derinti spalvas, atpažinti kokybiškus audinius, atkreipti dėmesį į drabužio siluetą ir linijas. Paprastumas ir saikas, tvarkingumas, kūno formą ir progą atitinkantis garderobas, viena kita įdomi ir apgalvota detalė, graži ori laikysena, mandagi elgsena – štai kas turi būti mūsų visų siekiamybė.“
Neretai tiesiai po darbo į renginius operos ir baleto teatre skubančioms moterims A. Jasilionytė siūlo pasibaigus darbo dienai įsisegti puošnesnius auskarus, apsirengti švarkelį ar puošnesnį megztuką. Vyrams derėtų marškinius pasikeisti į puošnesnius arba bent jau nedėvėtus. Jei batai nėra labai elegantiški, dera pirmame aukšte, šalia rūbinės, juos persiauti į atsineštus.
„Nors dabar reikalavimai aprangai laisvesni, yra nerašytos taisyklės ir sveikas protas, kuris visada padės nujausti, kaip derėtų pasipuošti. Koncertų salėse, teatruose vyrai dėvi tamsius kostiumus, baltus marškinius, pasiriša kaklaraištį ar dabar madingą peteliškę. Moterys vilki tamsių, ramių, pastelinių spalvų sukneles ar kostiumėlius, avi dailius batelius, priderina nedidelį rankinuką. Itin iškilmingomis progomis, pavyzdžiui, kai dalyvauja aukšto rango svečias arba atvyksta žymus atlikėjas, vyrams rekomenduojama dėvėti frakus, moterims – ilgas vakarines sukneles. Tiesa, tokių renginių Lietuvoje pasitaiko retai“, – pastebi A. Jasilionytė.
Visada pravers universali suknelė
Jeigu taip nutinka, kad pasiruošti renginiui nėra laiko ar galimybių – pavyzdžiui, nespėjama persirengti po darbo, geriausia būtų išvis atsisakyti eiti į renginį.
„Aišku, būna situacijų, kai esate kelionėje ir nusprendėte apsilankyti operoje arba netikėtai gavote tokį kvietimą. Tuomet tikrai verta pagalvoti, ar nereikėtų įsigyti ką nors nebrangaus ir elegantiško. Pati visada į kelionę pasiimu universalią elegantišką suknelę, kurią galiu greitai transformuoti skirtingoms progoms tiesiog pritaikydama aksesuarus“, – asmenine patirtimi dalijasi A. Jasilionytė.
Pasak įvaizdžio konsultantės, į teatrą atvykusioms damoms svarbu atkreipti dėmesį į tokias detales kaip apnuogintos rankos ir kojos – stengtis, kad jos nesiliestų su šalia sėdinčio nepažįstamo žmogaus kūnu. Apnuogintas kūno vietas patartina apgaubti boa, skara ar švarkeliu.
„Svarbu, kad plaukai, kaip ir kūnas, būtų švarūs, nes prakaito, neskalbtų drabužių, aštrių kvepalų kvapas gali sukelti tikrą galvos skausmą sėdintiesiems šalia. Nederėtų dabintis ir skimbčiojančiais papuošalais. Lauko drabužius ir dideles rankines, sunkius žieminius batus visada palikime drabužinėje“, – pataria etiketo žinovė ir linki kaskart išsiruošus į teatrą pagalvoti, kaip dėl mūsų aprangos jausimės patys ir šalia esantys žmonės.