„Paprastai teatras yra labai vizualus ir, jei nėra vaizdo vertimo į žodžius, tuomet neregiui toks spektaklis yra sunkiai suprantamas. Pavyzdžiui, aktorius kalba rimtą tekstą, bet gestais ir kūno kalba jam suteikia visai kitą reikšmę. Visa salė juokiasi, o neregys sėdi ir galvoja, kas čia juokingo“, – apie būtinybę suprasti spektaklio vaizdą kalbėjo Lina Puodžiūnė, Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos meno ir kultūros projektų vadovė.
Kaip pavyzdį L. Puodžiūnė pateikė 2017 m. Klaipėdos dramos teatre rodytą M. Kimelės režisuotą Augusto Strindbergo „Tėvą“, „norinčių į spektaklį buvo tiek daug, kad netilpome į vieną dieną. Teatras labai geranoriškai spektaklį rodė dvi dienas – abi jas salė buvo pilna. Žmonės atvyko ne tik iš Klaipėdos, bet iš visos Lietuvos, jie tikrai laukia spektaklių. Iš to vizito noriu pasidžiaugti išsivežtomis emocijomis – buvo labai šilta atmosfera, geranoriški darbuotojai, begalinis noras padėti“.
Jau trečią kartą Klaipėdos dramos teatre vykstančios socialinės savaitės iniciatorės – kultūros projektų vadybininkė Kristina Žiogaitė ir kultūros projektų koordinatorė Augustė Rumbutytė. Paskata tapo vizitas Jonavoje. „Su teatro komanda vykome pažiūrėti jauno režisieriaus Gedimino Gutausko spektaklio „Laisvė“ savižudybės tema, – pasakojo A. Rumbutytė. – Režisierius iš sostinės grįžo kurti į savo gimtąjį miestą – Jonavą, o aktoriai – be vaidybos diplomų, tiesiog aktyvūs jonaviškiai. Ir tą akimirką, kai po spektaklio visi žiūrovai atsistoję plojo ir nesiliovė ploti net kelias minutes, suvokėme, kad įvyko kažkas svarbaus, daugiau nei tiesiog geras spektaklis.“
Socialinės savaitės vizija – tiek ruošti spektaklius, pritaikytus įvairioms grupėms, tiek po spektaklių inicijuoti bendruomenės dialogą, geriau suprasti vieniems kitus, atsikratyti iš nežinojimo kylančių stigmų.
Kolegę papildžiusi K. Žiogaitė sakė, kad socialiniai projektai yra savotiškas iššūkis, „reikia drąsos pripažinti, kad nežinai ir nesupranti kurčiųjų ar neprigirdinčiųjų, regos negalią turinčių žmonių kasdienybėje kylančių problemų“.
Anot jos, darbai pradėti nuo „Antigonės“, bet susidurta su techniniais nesklandumais – norint pritaikyti spektaklius, svarbu turėti jų aukštos kokybės įrašus, šiuo metu geriausias buvo „Mūsų klasės“ vaizdo įrašas. Ir pats spektaklio pritaikymo procesas pakankamai ilgas bei sudėtingas, „nutarėme imtis ir senesnių spektaklių pritaikymo, tai nėra blogai, nes mūsų tikslas – turėti visą teatro repertuarą prieinamą visiems žiūrovams“.
Šį rudenį startavusi teatro laida „Daugiau nei teatras“ tai pat rodoma su vertimu į gestų kalbą.
O. Koršunovo „Mūsų klasė“ su garsinio vaizdavimo takeliu bus puiki dovana žmonėms su regos negalia, įsitikinusi L. Puodžiūnė:
„Pažiūrėjau į Lietuvos aklųjų bibliotekos fondus – ten iki šiol tik radijo spektaklių įrašai.“ Spektaklio garsinis vaizdavimas, pasak jos, turi griežtas taisykles, „trumpai tariant – tai vaizdo atpasakojimas. Bet tekstą diktorius turi išsakyti nevaidindamas, neutraliai, jei yra akimirka tarp dialogų – pasakydamas, kas vyksta, turi tilpti joje, išgryninti esmę ir jos neužgožti“.
Lygiai taip pat svarbu ir pati teatro erdvė – aiškiai sužymėta, gerai apšviesta, taip pat regos negalią turintiems žmonėms pritaikyta interneto teatro svetainė – visi šie dalykai padeda kurti draugišką aplinką.
Juolab kad, anot pašnekovės, prastai matančių žmonių yra daugiau nei numanoma.
Tradiciškai rudenį vykstanti socialinė savaitė fiziškai teatre vyks tik po Naujųjų metų.
Planuose – Dariaus Gumausko spektaklis „Mongolija“, kuriame režisierius remiasi asmeninėmis patirtimis ir kalba apie Dauno sindromą turinčius žmones, jo žodžiais tariant, gyvenančius tarsi atskiruose „getuose“.
Taip pat numatoma rodyti M. Kimelės „Antigonę“, pritaikytą tiek klausos, tiek regos negalią turintiems žmonėms. Šiuos renginius lydės diskusijos su skirtingų krypčių specialistais bei įvairias visuomenės grupes atstovaujančiais žmonėmis.