Šiais metais festivalis „Muzikos ruduo“ dėmesį atkreipia į globalius Pasaulio iššūkius bei kviečia juos išgirsti Lietuvos ir užsienio kompozitorių kūriniuose – apmąstyti tiek pačias grėsmes, tiek mūsų atsaką į jas. Abejingų nepalikusiuose festivalio koncertuose publika jau spėjo išgirsti, kaip ansamblio „Synaesthesis“ programoje skamba kasdienė fragmentacija tarp skaitmeninio ir gyvo pasaulių.
Naujosios vokalinės muzikos kolektyvas „Melos“ kartu su ispanų ansambliu „Vertixe Sonora“ kvietė apmąstyti vartotojiškumą ir jo daromą poveikį – suskambo odiniai švarkai, dviratis, o instrumentus bei balsus papildė namų rakandai. Styginių kvarteto „Chordos“ atliktame Mato Drukteinio kūrinyje Liepkalnio vandens saugykloje klausytojai tyrinėjo žmonijos istoriją, dabartį ir ateitį, populiacijos skaičiaus kaitą.
Tęsia pasaulinių grėsmių tyrinėjimus
Toliau „Muzikos ruduo“ su ne ką mažesniu smalsumu siūlo intriguojančias garsines keliones. Trečiadienį, spalio 9-ąją, lietuvių, kanadiečių ir ukrainiečių kompozitorių programą „Išlikimo teorijos“ pristato svečiai iš Kanados – saksofonų kvartetas „Quasar“.
Ne tik savo šalyje, bet ir tarptautinėje muzikos scenoje puikiai žinomas kolektyvas, ypač vertinamas dėl pristatomų naujovių ir eksperimentų kupinų programų, yra pelnęs ne vieną apdovanojimą ir per savo gyvavimą pristatęs per 200 kompozitorių premjerų. Lietuvoje kolektyvas lankosi jau nebe pirmą kartą, o prieš pasirodymą festivalyje koncertavo Klaipėdoje ir Kaune.
„Muzikos rudeniui“ kolektyvas parengė specialią programą, kurioje iš įvairių perspektyvų reflektuoja tiek mūsų ar Pasaulio išlikimui ar nusistovėjusiai tvarkai grasinančias negandas, tiek mūsų pačių atsaką į jas. Tai – tarytum žvilgsnis į ateitį ir į save: ką teks įveikti, kokie tapsime ir kaip atrodys „diena po rytojaus“?
Kaip teigia „Quasar“ atlikėja ir meno vadovė Marie-Chantal Leclair, tai, kad ansamblis turi galimybę pristatyti net tris premjeras, juos ypatingai įkvepia.
„Kūryba yra mūsų ansamblio esmė ir džiaugiamės, kad galime įsitraukti į kūrybinį bendradarbiavimą net su trimis kompozitoriais. Kūrinius repetuoti pradėjome dar Monrealyje, nuotoliu bendravome su autoriais – siuntėme įrašus, atgal gaudavome komentarus. Jie skirtingi ir puikiai atspindi intriguojančią šių metų festivalio kryptį. Globalios problemos, išlikimo teorijos – tai visame pasaulyje gyvenantiems žmonėms aktualios temos. Tačiau jos rezonuoja skirtingai, priklausomai, kokiame krašte gyveni, kokia tavo sociokultūrinė padėtis“, – mintimis dalijasi Marie-Chantal Leclair.
Koncerte skambės Kristupo Bubnelio, Egidijos Medekšaitės premjeros, taip pat Vykinto Baltako, kanadietės Émilie Girard-Charest bei ukrainiečių kompozitorės Alla Zagaykevych kūriniai.
Improvizacija su dirbtiniu intelektu
Ketvirtadienį, spalio 10-ąją, „LENsemble“, vadovaujamas Vykinto Baltako, pristato intriguojančią programą, kruopščiai parengtą kartu su vokiečių kompozitoriumi ir vienos iš Europoje svarbiausių elektroninės muzikos studijų „Experimentalstudio des SWR“ kūrybiniu darbuotoju Thomas Hummel. Žmogiškojo ir algoritminio prado dialogui skirta programa kvies įsiklausyti į atviras jungtis tarp šių dviejų pasaulių.
Klausytojai išgirs Lietuvoje gyvenančio baltarusių kūrėjo Gregory Kharaneka bei Augustės Dūdaitės premjeras, taip pat Vykinto Baltako ir Thomas Hummel kūrinius. Programos intriga – bendra atlikėjų ir dirbtinio intelekto improvizacija.
Spalio 11 d., penktadienį, Sapiegos rūmuose įvyks Lietuvos šiuolaikinės muzikos atvirumą ir tarptautiškumą įrodantis kūrybinis projektas „Hyphen“. Programa gimė iš Lietuvos bei Jungtinės Karalystės kolektyvų „Twenty Fingers Duo“ ir „GBSR Duo“ inicijuotos rezidencijos „In Between Silence“. Atlikėjai pristato pastarąsias kelias savaites vystytus abiejų šalių kompozitorių – Juliaus Aglinsko ir Lawrence Dunn – kūrinius.
„Džiaugiamės galėdami bendradarbiauti su Arnu Kmieliausku ir Lora Kmieliauskaite – kartu su jais pristatyti du naujus kūrinius. Tai iš tiesų puiki galimybė artimiau susipažinti su talentingais muzikantais, kūrybiškomis asmenybėmis, su kuriomis jau kurį laiką svajojome dirbti“, – sako „GBSR Duo“ nariai Siwan Rhys ir George Barton.
Juliaus Aglinsko „Synchronicity“ – tai tiesioginė paralelė su C. G. Jungo koncepcija, kuri kalba apie prasmingą tam tikrų psichinio ir fizinio įvykių, tarp kurių nėra priežastinio ryšio, sutapimą arba atitikimą. Tuo tarpu Lawrence Dunn kūrinyje „Double Sonata“ kalba apie tarptautinį solidarumą su kiekvienu žmogumi, priverstu gyventi smurto, okupacijos ar tremties sąlygomis.
Ateities scenarijai
Festivalį „Muzikos ruduo“ šeštadienį, spalio 12 dieną, užbaigs net du pasirodymai. Liepkalnio vandens saugykloje Šeiko šokio teatras pristato Neringos įkvėptą performatyvią šokio ir gyvos muzikos instaliaciją „Salos“. Jos kviečia pasinerti į stichišką būseną, kuriamą iš minimalistinės muzikos, judesio, šviesų ir abstrakčių kostiumų.
„Žibuoklės Martinaitytės muzikoje užkoduotas subtilus dramatizmas, kylantis iš vidinių kompozitorės kuriamos muzikos procesų. Toks muzikos principas puikiai tinka „Saloms“, kuriose prabylama sunkiomis temomis – tai mūsų santykis su gamta, aplinka ir galimi žmonijos neatsakingumo nulemti ateities scenarijai“, – taip kūrinį apibūdina muzikologė Rasa Murauskaitė.
Finaliniame koncerte kompozitorius ir elektroninės muzikos atlikėjas Jonas Jurkūnas, kuriantis solinio projekto Robotik Folk pseudonimu, kviečia pasižvalgyti po distopinę ateitį. Praėjus daug metų po mūsų laikų pabaigos, robotai iš naujo atranda ir panaudoja liekanose rastus žmogaus muzikinio paveldo likučius. Iš griuvėsių spontaniškai randasi naujas robotų folkloras, dainuojamas vietos sintetinių programų bei menantis mūsų muzikavusių protėvių istoriją.
Vyksiantis populiariojoje Energetikos ir technikos muziejaus Virsmo salėje muzikinis pasirodymas įtrauks ir šios erdvės centre esančią pažibą – Faradėjaus narve įrengtas dvi didžiausias Tesla rites Baltijos šalyse.