„Nuo momento, kai ištari žodį, kai galvoje užgimsta fantastinis vaizdinys, kai naršyklėje sugeneruojamas HTML kodas, kai patenki į kitų kūnų elektromagnetinį lauką, o virš galvos susiformuoja lietaus debesis, iki neapibrėžiamai ilgų civilizacinių lūžių ar geologinių procesų. Šioje parodoje kūriniai kliūva vienas už kito, susitinka nebyliam dialogui, pažyra po NDG erdves ir įsiterpia į šalia esančią meno kolekciją. Per jų mezgamą fragmentišką pasakojimą siūlome žinias ir kasdienybę formuojančius įsitikinimus mainyti į patirtis, delsiančias skirtingų laikų ir laikinumų tėkmėje“, – apie parodos viziją pasakoja kuratorės.
„JCDecaux premija“ paroda „Mainais į amžius“ prasideda NDG trečio aukšto balkone, kur žiūrovus pasitinka Kopenhagoje gyvenančios ir kuriančios menininkės Miglės Vyčinaitės kūrinys „Debesuota su pragiedruliais, kartais sumaištis“. Pasitelkdama kosmologines laiko ir erdvės sampratas bei subtilų ryšį tarp orų prognozavimo technologijų – nuo šiuolaikinės mašinerijos iki maginės praktikos – autorė šiuo darbu apmąsto orų prognozavimo istoriją ir dabartį. Orai – tai visa paliečianti sudėtinga sistema ir bendrai išgyvenama patirtis, tačiau ir per plati žmogaus suvokimui. Tai skatina permąstyti šiuolaikinę pasaulėžiūrą ir ieškoti naujų galimybių pasakojime, kuris dažnai laikomas nekintamu.
„Mainais į amžius“ tęsiasi NDG mažojoje keičiamų ekspozicijų salėje. Vilniuje gyvenantis ir kuriantis menininkas Joelis Aškinis šioje erdvėje parodos laikotarpiu periodiškai atlieka kaskart kintantį performansą „Staccato ir laikant nugarą šypsena“. Maišydamas išraiškas ir kalbėjimo formas, kūrinio atlikimo metu menininkas pateikia informaciją, pasakojimus ir jų nuotrupas iš meno lauko. Performansui naudojamą medžiagą autorius surinko iš parodų lankytojų pokalbių, atsitiktinių pašnekovų, kultūrinių leidinių, meno institucijų, dailės istorijos. Visa tai menininkas košia per subjektyvios interpretacijos sietą, supindamas įvairias nuomones ir jų pristatymo būdus.
Skulptūrinę instaliaciją „Visos prieš tai buvusios jūros“ parodoje pristato Londone gyvenanti ir kurianti menininkė Urtė Janus. Šiuo kūriniu autorė siūlo pažvelgti į už žmogaus laiko ir egzistavimo ribų plytinčią planetos istoriją, kuri mus atvedė iki šiandienos. Skulptūra sukurta naudojant skirtingais laikotarpiais susiformavusias gamtines medžiagas – druską, kalkakmenį bei žmogaus pagamintą aliuminį. Aliuminį jungiant su druska vyksta natūralios cheminės reakcijos, lemiančios lėtus ir negrįžtamus tekstūros ir spalvos pokyčius. Užkoduodama natūralų medžiagų evoliucionavimą kūrinyje menininkė apmąsto gilųjį laiką, žmogaus egzistavimą kosminiame kontekste bei aplink mus nuolat vykstančius, bet plika akimi nematomus procesus.
Sandra Golubjevaitė, Amsterdame gyvenanti ir kurianti menininkė, parodoje eksponuoja online/offline instaliaciją „RIGHT_BRACKETwwLEFT_BRACKET [-a] [-non]“, kurioje žaidžia su alternatyvios savarankiško serverio veiklos idėjomis ir kuria kitokią skaitmeninės erdvės atmosferą. Interneto kameros fiksuoja ir automatiškai filtruoja parodoje esančius neformalios kalbos ir HTML kodo mišinio tekstus. Rankų darbo teksto elementai pasitelkiami siekiant pabrėžti lėtą, asmenišką kodo meistravimo būdą kaip atsvarą įprastai komercinei, greitai gamybai. Nuolat perrenkamas tekstas yra transliuojamas į naršyklę. Šio nuolatinio srauto rezultatas – nenutrūkstamas interneto svetainės perrašymas.
Vilniuje gyvenanti ir kurianti menininkė bei edukatorė Tata Frenkel parodoje dalyvauja su pasipildančiu interaktyviu kūriniu „Kaip tapti antena“, kuris tęsia jos „Neregimų menų“ (angl. Unseen arts) tyrimą. Menininkė parodoje kuria įtraukiančią fizinę ir spekuliatyvią patirtį apie tai, kaip tam tikri procesai įjungia mus į grandinę, kaip kūnas tampa „radijo kūnu“ ar tiesiog neregimu, visur esančiu, visada šiek tiek skrajojančiu ore ir galų gale tampančiu antena. Parodos lankytojai judėdami aplink antenas susidariusiame elektromagnetiniame lauke patys reguliuoja girdimus dažnius ir tuo būdu tyrinėja savo kūno elektrinį potencialą.
Tarpdisciplininio meno kūrėjas Mykolas Valantinas parodoje pristato per dvi ekspozicines erdves išdėstytą instaliaciją „Mouth to Mouth“. Kūrinio ašis – tautodailininko Mečislovo Ežerskio drožinėtų lazdų kolekcija, kurios dalis į NDG buvo perkelta iš jo įkurto „Lazdų muziejaus“ Kelmėje. Šalia NDG nuolatinės ekspozicijos ketvirtojoje salėje įgyvendintos intervencijos, „JCDecaux premijos“ parodos erdvėje, Mykolas Valantinas pristato ateities archeologinį artefaktą bei jo paieškos, kurioje dalyvauja du berniukai, dokumentaciją. Sujungus išgalvotą radinį ir realius Mečislovo Ežerskio tautodailės kūrinius pasiūlomos naujos sąsajos ir dialogas tarp rankų darbo ir dirbtinio intelekto, fantazijos ir fakto, radėjo ir kūrėjo, menininko ir meno istorijos, antropomorfinio ir technologinio žmogaus suvokimo.
„JCDecaux premija“ – tai Šiuolaikinio meno centro ir „JCDecaux Lietuva“ 2016 m. įsteigtas kasmetinių parodų ciklas, kuriuo siekiama skatinti pradedančiųjų Lietuvos menininkų kūrybą, jos sklaidą Lietuvoje ir užsienyje bei visuomenės susidomėjimą šiuolaikiniu menu. Projekto kuratoriai kasmet vertina atviro kvietimo būdu surinktas paraiškas ir atrenka dalyvius, kuriems suteikiama finansinė bei institucinė pagalba naujiems kūriniams parengti ir pristatyti parodoje. „JCDecaux Lietuva“ įsteigta vienkartinė 4000 eurų dydžio premija tarptautinės komisijos sprendimu skiriama vienam parodoje dalyvaujančiam menininkui ar kolektyvui už pristatomo kūrinio originalumą, aktualumą ir meninę raišką. Kaip ir kasmet, žiūrovai bus kviečiami išreikšti savo simpatiją. Daugiausia publikos įvertinimų sulaukęs projekto autorius ar autorė turės galimybę pristatyti savo projektą „JCDecaux Lietuva“ lauko reklamos tinkle.
Paroda Nacionalinėje dailės galerijoje (Konstitucijos pr. 22, Vilnius) veiks iki 2023 m. gruodžio 3 d. NDG darbo laikas: II–III 11–19 val., IV 12–20 val., V–VI 11–19 val., VII 11–17 val.