102-ąjį sezoną dominuos pasaulinio lygio žvaigždės Robert Wilson, pirmą kartą NKDT kuriančio Oskaro Koršunovo, kanadiečių kompanijos „Porte Parole“, kylančios vokiečių teatro žvaigždės Nikolas Darnstädt ir kiti vardai, skelbiama pranešime žiniasklaidai. Įspūdingas sezonas pasitiks kreipiniais: „Sveiki atvykę“, „Welcome“ (angl.), „Üdvözöljük“ (vengr.), „Willkommen“ (vok.) ir kitais.
Įžanga į „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ metus
Sezono pristatymo metu generalinis teatro direktorius Egidijus Stancikas pirmiausia palinkėjo palankaus vėjo teatralams, ir žiūrovams: „Prasideda 102-asis teatro sezonas, kuriame bus visko daug, o daugiausia – jaudulio ir nerimo. Ar išoriniai, jau kelis metus mus lydintys trukdžiai nesugadins visų suplanuotų kūrybinių skrydžių, susitikimų ir pasiekimų? Tikėkime, kad viskas išsipildys.“
Apžvelgdama artėjančius metus, teatro partnerio „Kaunas 2022“ atstovė, programos vadovė Ana Kočegarova mintimis sugrįžo į 2017 metus, kuomet NKDT fojė apie 150 kultūros bendruomenės atstovų pasitiko į Kauną atvykusią Europos komisijos žiuri, pranešusią gerąją žinią: „Šiandien mes kalbame apie pasirodysiančias premjeras ir tai iliustruoja faktą, koks svarbus yra teatro vaidmuo gaunant šį titulą, ir koks svarbus jo vaidmuo buvo visoje šitoje sudėtingoje ir ilgoje kelionėje link kultūros sostinės titulo. 2022 metų programoje, kurioje lauks 1000 įvairiausių meno sričių ir žanrų renginių – šiuolaikinės muzikos, literatūros, kino, šimtai įvairių premjerų, dešimtys didžiulių festivalių, Nacionalinis Kauno dramos teatras yra vienas stambiausių partnerių, „vežantis“ didžiulį tos programos krūvį ir rengia tikrai įspūdingas premjeras su garsiausiais Europos ir Lietuvos režisieriais. Tai puikiai iliustruoja faktą, kad Kaunas tampa viena didžiule Europos scena.“
Pirmasis H. Ibseno dramos „Peras Giuntas“ pastatymas bei Didžiosios Prancūzijos revoliucijos atbalsiai
Naująjį sezoną atvers rugsėjo 17, 18 ir 19 dienomis pirmą kartą Lietuvos dramos teatro scenoje Vengrijos ir NKDT menininkų statoma Henriko Ibseno pjesė „Peras Giuntas“. Režisierius Csaba Polgar Pero Giunto istoriją skaito per Rytų europiečių patirtį, pagrindinį herojų iš trolių apsuptų miškų perkeldamas į sovietinį daugiabutį, o poetiką pakeisdamas sarkazmo prisodrintu humoru.
Lapkritį lauks ir Ilgojoje salėje vyksianti Sakartvelo režisierės Nino Maglakelizde premjera pagal šiuolaikinio autoriaus Ivano Vyrypaevo pjesę „Vasaros vapsvos gelia netgi lapkritį“. „Tai yra mūsų kūrybinė draugystė su Kutaisi miesto dramos teatru ir jo atstove. Praėjusį rudenį matėme šios režisierės už režisūrą ir vaidybą apdovanoto spektaklio G. Sibleyro „Vėjas topolių viršūnėse“ ištraukas. Mūsų teatrui ji pasiūlė nuostabią Vyrypaevo pjesę. Kūrinys kalba apie santykius, pasitikėjimą ir tikėjimą“, – teigė E. Stancikas.
Gruodžio 10, 11 ir 12 d., publika išvys jauno, talentingo režisieriaus iš Vokietijos Nikolas Darnstädt premjerą – istorijos ir šiandienos aktualijų akistatą – „Dantonas“. Atsispirdamas nuo G. Büchnerio pjesės „Dantono mirtis“, ir rašydamas savąją pjesę, menininkas nagrinėjo, kaip revoliucijų metu politines vizijas sugriauna skirtingi interesai, individualios kovos ir abejingumas pasauliui, kuriame gyvename.
Pasak teatro meno vadovo Edgaro Klivio, iš režisieriaus Nikolas Darnstädt, kuris Šiaulių valstybiniame dramos teatre yra statęs spektaklį pagal Justino Marcinkevičiaus pjesę „Mindaugas“, sukėlusį šiokį tokį skandalą, galima tikėtis vokiškos, vadinamos regietheater (režisieriaus teatro, red.) injekcijos mūsų scenoje. Šios krypties atstovams būdinga radikaliai perinterpretuoti klasikinę pjesę. „Laukiu drąsaus, vokiško regietheater balso čia, Kauno dramos teatro scenoje“, – sakė E. Klivis.
Dirbtinio intelekto sukurta pjesė
Įvaldęs virtualų teatrą, teatras keliauja prie dirbtinio intelekto sukurtos pjesės. Šią bendros produkcijos idėją NKDT pasiūlė latvių režisierius Valters Sīlis ir teatras „Dirty Deal teatro“. V. Sīlis pavardę akylesni žiūrovai turėtų atsiminti iš prieš keletą metų Nacionaliniame Kauno dramos teatre rodyto spektaklio „Miškinis“.
Būsimoji premjera „Frankenstein complex“ – tai dirbtinio intelekto turimų bendrovės „Open AI“ dirbtinės kalbos modulio GPT-3 sukurto teksto perkėlimo į sceną eksperimentas. Su šia skirtingiems tekstams pritaikyta programa dirbo latvių dramaturgo Kārlis Krūmiņš. Inovatyvus spektaklis kuriamas su keturiais, Lietuvos ir Latvijos, aktoriais. Kūrėjai modeliuos situaciją, ar dirbtinis intelektas pajėgus nurungti menininkus, pateikiant dramaturgo ir programos sukurtus tekstus? Spektaklis vyks anglų kalba su subtitrais vietine kalba. Pirmoji premjera suplanuota Rygoje 2022 m. sausio 5 dieną, o sausio 9 dieną ji bus pristatyta NKDT.
Edukacija ir tarptautinis projektas jaunimui „Babelio bokštas“
Pasak teatro generalinio direktoriaus pavaduotojos Agnės Burovienės, nestigs skirtingoms amžiaus grupėms skirtų edukacinių užsiėmimų.
„Startuoja visiškai nauja programa „Aktorius prie lentos“. Mokyklos klasė, pasirinkusi Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklį, galės pakviesti jame vaidinusį aktorių, kuris atskleis užkulisius, pasidalins spektaklio kūrimo procesu. Dar viena naujovė, kuri gimsta kartu su „Kaunas 2022“, tai yra „Teatro kubas“, – priemonė, skirta tradicines disciplinas pristatyti būtent per teatro prizmę. Kaip ji veikia? Teatras, žinia, yra menų sintezė; tai ir muzika, ir dailė, ir matematika. Kviesime vaikus ir 5 mokyklas pilotiniam projektui, o paskui numatyta pagaminti 50 teatro kubų, kurie bus padovanoti mokykloms. Vaikai dėstomas pagrindines disciplinas galės pažinti būtent per teatrą: apskaičiuoti mastelį, galbūt sukurti scenografiją iš geometrinių formų ir t. t.“, – vardino A. Burovienė.
Dar vienas reikšmingas tarptautinis projektas – „Babelio bokštas“, įgyvendinamas su partneriais iš Norvegijos, Islandijos bei Vengrijos, yra skirtas paauglių auditorijai (14-16 m.). Jo tikslas – atkreipti dėmesį į globalias problemas jaunimo akimis, jas aktualizuoti interaktyvaus teatro kalba, skatinti jaunimo kritinį mąstymą. Kasdieną visuomenę pasiekia informaciją apie geopolitines permainas, o kaip jas vertina jaunas žmogus? Kaip jis mato savo ateitį, rūpinasi ar ne dėl klimato kaitos, dėl demokratiškumo principų nykimo šiuolaikinėje visuomenėje? Spektaklio režisierė iš Norvegijos Hilde Brinchmann, remdamasi gerai žinomu bibliniu motyvu apie Babelio bokštą, konstruos epinį pasakojimą apie tikėjimą ir galimybes, o spektaklio dalyvius kvies tapti istorijos dalyviais.
Nauja ir tai, kad spektaklio kūrimas aprėps gerąsias parnerių patirtis – čia susiburs interaktyvaus ir įtraukiančio teatro jaunimui profesionalai – tarptautinio tinklo PIYL (Participate in Your Life) nariai: NKDT (Lietuva), Kompani 13 (Norvegija, Bergenas), „Bird and Bat“ (Islandija, Reikjavikas), Kava Kulturalis Muhely Egyesulet teatras (Vengrija, Budapeštas). Premjeros vyks 2022 metų rugpjūčio 19, 20 dienomis Nacionaliniame Kauno dramos teatre ir 23 dieną Čekiškėje (Kauno raj.), vėliau spektaklis „Babelio bokštas“ su NKDT trupės aktoriais bus įtrauktas į teatro repertuarą.
Ypatingas dėmesys kreipiamas nuo didžiųjų miestų nutolusių regionų jaunimo edukacijai, dėl to spektaklis aplankys kultūrinę atskirtį patiriančias vietoves: Čekiškę, Pagėgius, Naująją Akmenę bei Alytų.
Tarptautinis projektas finansuojamas 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės finansinio mechanizmo programos „Kultūra“ kvietimo „Kultūros prieinamumo plėtojimas ir kultūrinio švietimo stiprinimas“, „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ ir „Erasmus+“ lėšomis.
Bendri projektai su „Kaunas 2022“: miestas, istorinė atmintis ir erdvė politinei diskusijai
Iki vasaros publikos dėmesio lauks dar 3 pastatymai – NKDT ir „Kauno – Europos Kultūros sostinės 2022“ organizacijos bendri projektai.
„Žvėries pasirodymas“, kurį režisuos Oskaras Koršunovas, yra sumanytas kaip masinis renginys Kauno Santakoje, skirtas miestiečiams ir miesto svečiams, o vėliau perkeliamas į Nacionalinio Kauno dramos teatro Didžiąją sceną. 2022 gegužės 21-25 dienomis numatomas vyksmas – skirtingus menus sintezuojantis kūrinys, menininkų ir publikos bendras kūrybinis veiksmas, performatyvi akcija, kurios tikslas – sukurti Kauno miesto mitinius pasakojimus ir vaizdinius, kurie suintensyvintų miesto ir miestiečių identiteto, bendrystės, dvasios patirtį.
Kitas pastatymas numatytas 1972-ųjų Kauno pavasario įvykiams, – 2022 m. sukanka penkiasdešimt metų po Romo Kalantos susideginimo akto bei masinių demonstracijų prieš sovietinį totalitarizmą Kaune. Šis spektaklis skirtas atskleisti dramatišką Romo Kalantos, jo šeimos, artimųjų, Kauno jaunimo ir kūrybinės inteligentijos, o kartu ir visos sovietinio režimo gniuždomos visuomenės psichinę patirtį ir jos trauminius padarinius. Kartu tai bus bandymas suprasti ir visos kartos, kelių kartų ir šiuolaikinės Lietuvos visuomenės patirtį ir tokių sąvokų kaip „auka“ ar „laisvė“ turinį.
Dar vienas projektas „Kauno asamblėja“ gims 2022 m. vasarį, bendradarbiaujant su dokumentinio teatro kompanija „Porte Parole“ iš Monrealio, Kanados. Pasitelkus politinio teatro žanrą, kanadiečiai ir lietuvių aktoriai nusiteikę surengti asamblėją Lietuvos visuomenei aktualiu klausimu, o jų – ne vienas: visuomenės poliarizacija, migracija, globalizmas, nacionalizmas ir pan.
Meno vadovas E. Klivis šį projektą mato kaip viešąją sferą: „Galima teigti, kad „Asamblėja“ kuriama autoriniu metodu. Pasaulyje yra sukurtos 3 „Asamblėjos“: JAV, Kanadoje ir Vokietijoje. Ketvirtoji vyks Kaune. Nors metodas kartojasi, bet spektakliai labai skiriasi savo turiniu, juose kalbama apie konkrečią visuomenę, šiuo atveju mūsų, Lietuvos visuomenę, supriešinusius politinius klausimus. Ir tikriausia nėra geresnio laiko nei dabartinis statyti spektaklį, nes matome labai susipriešinusią visuomenę. Na, o kokia prasmė tai daryti? Ne priešinti, o išgirsti žmogišką balsą anapus karštų, dažnai žeminančių politinių skanduočių, galbūt sukurti kitokio bendravimo galimybę. Rugsėjo pradžioje atvykę kanadiečiai kalbins žmones ir rinks medžiagą. Projekte matysime ir mūsų aktorius, kuriems tenka kitokia patirtis.“
Tarptautinių projektų įgyvendinimą tęs teatro grando režisieriaus Roberto Wilsono organizuojama aktoriaus atranka spektakliui „Dantonas“. Jis į Kauną atvykta spalio pradžioje, turėdamas labai konkretų tikslą, – pamatyti teatrą bei atsirinkti aktorių.
Naujasis sezonas yra skirtas žvelgti į ateitį, – į kokį pasaulį kūrėjai ir visuomenė grįžta po karantino ir izoliacijos, kvestionuojant, kas prarasta ir kas atrasta.