73 piešiniai, 73 objektai, vienas albumas

Nuo 2020 m. vasario 28 d., kai Lietuvoje buvo nustatytas pirmas nepažinios ligos atvejis, pandemijos laikotarpiu K. Grigaliūnas beveik kasdien piešė po piešinį. Pastaruosiuose autorius kūrė geometrines abstrakcijas, prie kurių žymėjo piešinio sukūrimo datą ir statistinius duomenis: konkrečią dieną nustatytus užsikrėtimo atvejus ir mirusius nuo COVID-19 bei iš viso nuo pandemijos pradžios Lietuvoje susirgusių žmonių skaičius.

Iki 2020 m. gegužės 30 d. K. Grigaliūnas sukūrė 73 piešinius. 2022 metų rudenį ši serija buvo eksponuota parodoje „73 piešiniai, 73 objektai (tolydžios ir padalytos erdvės opozicija)“, kuri veikė Lietuvos dailininkų sąjungai priklausančio Vilniaus grafikos meno centro galerijoje „Kairė-dešinė“. Kaip pavadinimas ir nurodo, greta piešinių buvo rodomi 73 objektai, tęsiantys geometrinių abstrakcijų ciklą trimačiame pavidale. Šios serijos piešiniai ir objektai dabar yra publikuoti naujausiame K. Grigaliūno kūrinių albume – „Pandemijos dienoraštis“ (2024, VŠĮ Vaizdų archyvas, dizainas – Gytis Skudžinskas).

Kolektyvinę patirtį menantis K. Grigaliūno asmeninis liudijimas apie pandemiją sukurtas universalia, dar primityviam žmogui būdinga – vaizdų kalba. Visgi menininko piešiniai nekuria iliustratyvaus atpasakojimo apie gyvenimą COVID-19 periodu, kokį priešistorinis žmogus apie savo kasdienybę ateities kartoms paliko Lasko urvuose Prancūzijoje. Grigaliūno piešiniai veikiau artimi aborigenų filosofijos ir dvasinių praktikų simbolistiniams kūriniams, sudarytiems iš skirtingose gentyse savo prasmę turinčių raštų, kurie susijungę į vientisą abstraktaus vaizdinio audinį visumoje pasakoja vietinių istoriją, tik jiems suprantamomis ženklų prasmėmis. Panašiai atrodo ir K. Grigaliūno geometrinėms abstrakcijoms sukurti pasitelkti kaladėlių elementai, kurių junginiai galimai veikia kaip kodinė menininko kalba, kokia kartais naudojama dienoraščiuose siekiant užšifruoti intymias mintis.

Nors šis dešifravimas gali atrodyti kaip linksma interpretavimo pramoga, į kontekstą, kuriame atsirado piešiniai, sugrąžina tikrąją pandemijos kainą žymintys skaičiai, reiškiantys chroninį nerimą, karantino trukmę, izoliacijos periodą, prarastų galimybių dienas, mirtis. Kontrastingas konteksto ir žaismingos spalvotų kūrinių raiškos santykis buvo pastebėtas ir 2022 m. šiuolaikinio meno mugės „ArtVilnius“ komisijos, šią K. Grigaliūno kūrinių seriją pristančių VDA parodų salių „Titanikas“ stende. Komisija piešinių ir objektų seriją įvertino už netikėtumą susiejant žaismę ir mirties slogutį.

Nepaisant to, kad leidinio pavadinimas „Pandemijos dienoraštis“ suponuoja intymaus pasakojimo žanrą, K. Grigaliūno kūrinių albume atsiranda meno kritikės Monikos Valatkaitės tekstas „Nuo gyvenimo, kokio nepažinojome, pradžios“, kuriame autorė apžvelgia kasdienybės pokyčius ir naujai besiformavusus įpročius pandemijos laikotarpiu bei svarsto kaip ši patirtis atsiskleidžia K. Grigaliūno piešiniuose ir objektuose. Šį tekstą dvikalbiam „Pandemijos dienoraščio“ leidiniui į anglų kalbą išvertė kultūros tyrėjas ir kuratorius Jurij Dobriakov.

Leidinio dizainas ir ribotas tiražas

„Pandemijos dienoraštį“ maketavo menininkas ir grafikos dizaineris Gytis Skudžinskas, konkursuose ne sykį pelnęs įvertinimus už sudarytas ir apipavidalintas knygas. Šiam leidiniui G. Skudžinskas taip pat pasirinko ne standartinę, o veikiau paradoksalią išeigą. Leidinyje piešiniai sudėti į pagrindinę, tarsi, monumentalią, knygos dalį, o objektus į vidinį leidinio priedą, atspausdintą mažesniu formatu. Dviejų dėmenų leidinys dėl savo apipavidalinimo savaime tampa nauju – įdomiu ir daugiasluoksniu objektu.

Bendras „Pandemijos dienoraščio“ tiražas – 100 egzempliorių. Pusę jų, sudaro riboto leidimo dalis, kurią iš bendro tiražo išsiskiria antrasis priedas – originalus K. Grigaliūno piešinys su autoriaus autografu. Ši tiražo dalis yra sunumeruota rankiniu būdu ir pasirašyta menininko.

Leidinio pristatymas

Iš dalies Lietuvos kultūros tarybos ir Vilniaus dailės akademijos finansuoto leidinio „Pandemijos dienoraštis“ pristatymas vyks kartu su Kęstučio Grigaliūno parodos „Nuo gyvenimo, kokio nepažinojome, pradžios“ atidarymu rugpjūčio 9 d. Baroti galerijoje Klaipėdoje (Didžioji vandens g. 2/ Aukštoji g. 1 Klaipėda). Paroda vyks iki rugpjūčio 30 d.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją