„Viskas yra gerai, jei su saiku“, – gerai žinoma, ne vieną žmonijos amžių kartojama išmintis. Bet ar šiandienos vartotojiškoje, greitų pokyčių visuomenėje bei nuolatiniame skubėjime gebame pajausti saiko, sąmoningo buvimo su savimi ir kitu svarbą?“ – klausiama spektaklio anotacijoje.
Vienas idėjos autorių, šokėjas Marius Pinigis teigia, kad naujausias spektaklis daugiausiai kalba apie žmogaus psichologiją.
„Tai nėra siužetinis spektaklis, greičiau, tęstinis veiksmas, kurio esmė – per fizinę praktiką suprasti, kas yra saikas. Viso spektaklio metu laikomės susikibę, šiame kontakte ir ieškome pusiausvyros, stengiamės jame išbūti, nedominuoti. Galime vienas kitą stumti arba traukti, bet balanse turime išlikti kartu. Kiek esame linkę savęs atiduoti kitam, o kiek – pasilikti sau? Šokdami tyrinėjame, ką reiškia būti labai artimame kontakte su kitu žmogumi, tapti pažeidžiamu, mokėti paleisti“, – pasakoja M. Pinigis.
Spektaklis kalba apie dviejų žmonių ryšį, kuris nuolat kinta. Čia labai svarbus žodis „pusiausvyra“. Nors ryšiai mums reikalingi, kai kurie jų gali būti toksiški, kenkiantys ir naikinantys. Visos sistemos turi tam tikrą viduriuką, kuriame gali funkcionuoti. Jei kurio nors komponento bus per daug ar per mažai, išgyventi pasidaro sunku ar neįmanoma. Bet kartais vis tiek įsikimbame į dalykus, įsisukame į užburtą ratą, kuriame nematome nei pradžios, nei pabaigos. Ne tik tarpusavio santykiuose, bet ir darbe, kitose gyvenimo sferose peržengiame ribas, o tai tampa liguistu prisirišimu. „Saikas“ yra spektaklis apie tai, ką sunku paleisti“, – priduria O. Griaznova.
Šokio spektakliui muziką kūrė kompozitorius Arūnas Periokas. „Kaip muzikos autoriui, pati saiko tema vedė ieškoti, pasirinkti paprastas priemones, tyrinėti supančią aplinką, įsiklausyti į aplinkos garsus. Kaip pamatą pasirinkau naudoti objektų garsus besipinančius su fone sklindančiu garsovaizdžiu, kurie savo daugiasluoksniškumu, gyliu, kuria savitą, unikalią, pulsuojančią, organišką visumą. Su Oksana ir Mariumi susitikę kalbamės, dalinamės įžvalgomis, daug improvizuojame, o savo surinkta medžiaga siekiu megzti pokalbį, atliepti jų pasirinktai judesio formai, jos kuriamoms nuotaikoms“, – pasakoja A. Periokas.
Repeticijose – viena svarbi taisyklė
2022-ais metais sumanytą spektaklį repetuoti kūrybinis duetas pradėjo šių metų vasarą. Šokėjai neslepia, kad pasiruošimas – itin intensyvus, o sau yra nusistatę vieną svarbią taisyklę.
„Juokaujame, kad „Saiko“ repeticijos yra psichoterapijos ir išbuvimo sesija. Praktikuojamės sau nusistatę griežtus rėmus – kad ir kas nutiktų, vieną valandą, tiek, kiek ir trunka spektaklis, negalime sustoti, net jei kažkas ir neveikia. Visos repeticijos metu su Mariumi esame nežmoniškame artume ir nors kartais norėtųsi atsitraukti, paleisti tą žmogų, padaryti penkių minučių pertrauką, išsikėlėme sąlygą išlikti“, – apie pasiruošimą pasakoja O. Griaznova.
„Tik praktikuodami spektaklį pradedame suprasti, kas yra saikas, o ne atvirkščiai. Repeticijų metu kyla nauji klausimai ir atsakymai, išryškėja ribos, kurias tik pats sau gali įvardinti. Pastebėjau, kad jei kurią dieną į repeticiją vienas iš mūsų ateina „išsibarstęs“, tai labai jaučiasi – galbūt nesirutulioja komunikacija, sunku nuskaityti vienas kitą, ne viskas pavyksta ir sekasi. Todėl šiame procese labai daug savirefleksijos ir klausimų. Mūsų pasirinktas fizinis metodas, tam tikra prasme ir yra atsakymų davėjas. Viliuosi, kad spektaklis ir žiūrovams suteiks vidinės erdvės per mus pabūti su savimi, susidėlioti tas temas, kurios būtų artimos ir aktualios, sujaudintų“, – mintimis dalijasi M. Pinigis.
Šokio spektaklis „Saikas“ bus rodomas:
Gruodžio 16 d. Ignalinos kultūros centre;
Gruodžio 17 d. Panevėžyje, Juozo Miltinio dramos teatre;
Gruodžio 18 d. Vilniuje, Menų spaustuvėje;
Gruodžio 20 d. Kaune, Kameriniame teatre.