„Naujojo cirko stotelės“ būsimiems ir esamiems cirko gerbėjams pristatys ne tik užsienio programą, bet ir tris Lietuvos cirko kūrėjus, be kurių ši, Lietuvoje vis dar sąlyginai jauna disciplina, būtų sunkiai įsivaizduojama – tai Marija Baranauskaitė, viena pirmųjų Lietuvos šiuolaikinio cirko kūrėjų, pirmoji Lietuvoje pabaigusi profesionalias klounados studijas Prancūzijoje, laisvai samdoma menininkė, choreografė ir lektorė, šiuolaikinio cirko asociacijos Lietuvoje steigėja ir tarybos narė, aktyvi judėjimo „Raudonos Nosys“ dalyvė; Izabelė Kuzelytė, profesionali cirko artistė, oro akrobatikos trenerė, choreografė, cirko trupės „Insomnis“ įkūrėja ir narė, ir Džiugas Kunsmanas, aktorius ir šiuolaikinio cirko artistas, akrobatas, šokėjas, baigęs pirmąją Italijoje šiuolaikinio cirko mokyklą Flic Scuola di Circo, vienas iš neseniai įsikūrusio šiuolaikinio cirko centro Kaune „Cirko Sapiens“ mokytojų.
„Violončelėms“ – šiuolaikinio cirko kūrinys muzikos instrumentams, į kurį kviečiami ir žmonės
M. Baranauskaitė yra kilusi iš Palangos ir paauglystėje cirko pasirodyme yra buvusi galbūt tik kartą – viena pirmųjų šiuolaikinio cirko artisčių Lietuvoje niekada nemanė, jog taps šios srities menininke. Perspektyvi kūrėja yra baigusi šokio-teatro bakalaurą LMTA, teatro studijas Belgijoje, klounados studijas tarptautinėje teatro mokykloje École Philippe Gaulier. Pasak Marijos, gimtajame mieste, jo pakraščiuose ir rajonuose visuomet buvo jaučiamas profesionalios kultūros trūkumas ir šiandien jis vis dar egzistuoja. Menininkė teigia, jog ir Vilniuje dar nėra turėjusi nė vieno pasirodymo miesto pakraščiuose. Pati M. Baranauskaitė savo pasirodymus vadina „konceptualia klounada“ bei teigia, jog Lietuvos šiuolaikinio cirko ateitis ir perspektyva – labai šviesi, žvelgiant ne tik į vietinį, bet ir į tarptautinį scenos menų kultūros kontekstą.
Naujojo cirko performansas „Violončelėms“ – tai M. Baranauskaitės tęstinio projektų ciklo, skirtų ne žmonių, o daiktų publikai, trečiasis kūrinys. Šiame kūrybiniame procese jau nuo 2018 m., kai sukūrė solo pasirodymą sofų publikai („Sofos projektas 2018“), M.Baranauskaitė tyrinėja žmonių ir objektų tarpusavio santykius bei galimybę kurti meną nesąmoningai daiktų publikai. Pandemijos metu ji buvo surinkusi kūrėjų iš skirtingų pasaulio žemynų komandą ir kvietė juos kurti artimiausiems jų daiktams („The World Around Sofa 2020“). Šį kartą, gavusi kvietimą iš violončelininko Mindaugo Bačkaus, ji ėmėsi specifinių žiūrovų – violončelių. Šie muzikos instrumentai pirmą kartą atsiduria žiūrovų vietoje, o į pasirodymą atvykę žmonės bus kviečiami tapti pasirodymo violončelėms dalimi.
M. Baranauskaitė: „Atsisakę antropocentrinio mąstymo, kur žmogus yra pasaulio ir Visatos centras, išdrįskime pažvelgti į save ir violončelių egzistenciją kitaip. Object-oriented ontology (OOO) – XXI amžiuje gimusi filosofijos atšaka, kuri atmeta žmogaus viršenybę prieš daiktus. OOO vertinama nevienareikšmiškai, tačiau cirke įmanoma viskas! Jei tik žiūrovas leidžia sau pasinerti į šio žaidimo pasaulį naujojo cirko performanse, skirtame muzikos instrumentams, įmanoma išgyventi absoliučiai unikalią patirtį. “
Izabelė Kuzelytė: cirko artisto profesija Lietuvoje yra labai stigmatizuota
I.Kuzelytė nuo mažens Vilniuje lankė įvairius akrobatikos ar šokio būrelius, o baigusi mokyklą, nuo 2016 m., dalyvauja šiuolaikinio cirko ir kitų scenos menų projektuose, turi atlikėjos, akrobatės ir trenerės patirties. Jos naudojamos disciplinos yra oro juostos (aerial silks), oro lankas (aerial hoop), virvė (aerial rope), stulpas (pole dance), lankstumas (flexibility). Rugpjūčio mėnesį artistė baigė šiuolaikinio cirko studijas (virvės disciplina) FLIC cirko mokykloje Turine, Italijoje.
„Vaikystėje žavėjausi gimnastika, žmogaus kūno galimybėmis, žiūrėdavau Cirque du Soleil transliacijas per televiziją. Mokyklos vėlesnėse klasėse atsitiktinai išbandžiau oro akrobatikos discipliną ir vėliau tai tapo hobiu. Tuo metu kaip profesijos to neįsivaizdavau, galbūt ir dėl to, kad nepažinojau daug žmonių, dirbančių šį darbą pilnu etatu, taip pat tuo metu daugiausiai žinojau tik apie tradicinį cirką ir jo ypatybes. Ilgiausiai užsiimu juostomis, nuo jų ir pradėjau, šiek tiek trumpiau lanku, virvė sąlyginai neseniai pradėta mokytis disciplina. Cirko mokyklose mokiniai yra ruošiami tapti visapusiškais artistais, tad, nepaisant savo pasirinktos pagrindinės disciplinos, yra ir teatro, šokio, balansavimo ant rankų, gimnastikos ir kitos pamokos. Ko tikrai nė trupučio nesu įvaldžiusi – tai žongliravimo, kiek žmonių bando mane mokyti – niekam nesiseka!
Šiuo metu save laikau cirko artiste, tačiau tai pasakyti, pačiai sau pripažinti – užtruko laiko, ilgą laiką vadinau save artiste, atlikėja arba tiesiog oro akrobate. Paklausta, kuo užsiimu gyvenime, pasiruošdavau ilgam pasiaiškinimui, nes atsakymas „cirko artistė“ kelia labai daug klausimų – ši profesija Lietuvoje labai stigmatizuota, kartais pabosdavo klausimai ir komentarai: „tai tave ten prie Akropolio palapinėj galima pamatyt“, „tai nuo vaikystės reikia pradėti“, „tai esi labai lanksti, ane?“ ir kiti panašūs.“
Menininkė teigia, kad ši šiuolaikinio meno kryptis sąlyginai yra nauja, šiuolaikinis cirkas net ir didžiuosiuose miestuose atsirado gana neseniai. Tad, pasak jos, yra labai nuostabu, kad egzistuoja tokie festivaliai bei programos, kur galima atvežti šią kultūrą ir į mažesnes Lietuvos vietoves.
Izabelė Kuzelytė „Naujojo cirko stotelėse“ pristatys savo oro akrobatikos kūrinio eskizą „Būtybių gyvenimas“.
Šiuolaikinio cirko akrobato, šokėjo Džiugo Kunsmano cirkas vaikystėje nedomino
Džiugas Kunsmanas – šiuolaikinio cirko kūrėjas, kilęs iš Kauno ir šiuo metu gyvenantis Kaune. 2017 m. baigė bakalauro studijas Vytauto Didžiojo universitete, teatro ir kino vaidybos specialybėje. Studijų metu buvo aktyvus teatro trupės „Teatronas“, vadovaujamos režisieriaus Gildo Aleksos, narys. Tapo Lietuvos šiuolaikinio cirko asociacijos nariu. 2019 m. baigė šiuolaikinio cirko studijas Turine, Italijoje, FLIC cirko mokykloje, „hand to hand“ specialybėje. Šiuo metu dirba kaip laisvai samdomas aktorius, akrobatas, šokėjas, dalyvauja įvairių kūrėjų projektuose, kuria savo spektaklius.
„Lietuva turi stiprius šiuolaikinio cirko festivalius, kurių vardas vis plačiau sklinda. Atlikėjų bendruomenė vis dar labai nedidelė, tačiau visame pasaulyje šiuolaikinio cirko profesionalų nėra daug, todėl vieni kitus pažįstame ir žinios, kur ir kas prasideda, sklinda greitai. Manau, kad Lietuvoje turime labai geras galimybes ir ši sritis pradės labai greitai augti. Kaune kartu su pirmuoju šiuolaikinio cirko centru „Cirko Sapiens“ ši meno sritis pradėjo sparčiai plėstis, atsiranda vis daugiau susidomėjusių ir nuo šiol cirką galima ne tik pamatyti, bet ir išmėginti pačiam“, – teigiamai apie Lietuvos šiuolaikinio cirko perspektyvas atsiliepia Džiugas.
Paklaustas, ar vaikystėje susidūrė su cirku, ir kaip savo specialybę įvardytų šiandien, menininkas atsakė, jog pradinėje mokykloje yra matęs tradicinio cirko pasirodymą palapinėje, tačiau iš ten pamena tik kelias nuotrupas. Tuo metu cirkas kūrėjo nedomino, šiuolaikinį cirką jis atrado tik būdamas 20-ies metų ir tuomet pradėjo ieškoti būdų, kaip pradėti praktikuoti šį meną. Pagrindinės D. Kunsmano disciplinos – akrobatika ir šokis, tačiau kūrėjas tikslią specializaciją šiuolaikiniame cirke yra linkęs įvardyti tik tada, kai reikia dirbti su tam tikrų sričių profesionalais.
Džiugo Kunsmano šiuolaikinio cirko monospektaklis „Mood“ – pasyvios būsenos akrobatinė išraiška. Virtualiose socialinėse erdvėse sąvoka „Mood“ naudojama, kai norima apibūdinti atpažįstamą situaciją, kada emocijos viršija visas žmogaus logiško elgesio ribas. Kūrybiniame procese koncentruojamasi į kritimą ir jo keliamus vaizdinius, bei „depresyvų kūną“, jo atpažįstamumą fizine bei psichologine prasme ir kaip toks pasyvus kūnas veikia aktyvias scenos menų disciplinas.
D. Kunsanas festivalyje taip pat pristatys ir duetą su šokėju Adrian Carlo Bibiano (Meksika) –„Where Do I Connect?“. Pastarieji įvykiai pasaulyje privertė daugelį žmonių atsiriboti vienas nuo kito, pasikeitė gyvenimo ritmas, teko ieškoti gyvo bendravimo alternatyvų, vengti fizinio kontakto. Kol pamažu grįžtame prie mums įprasto bendravimo, Džiugas Kunsmanas ir Adrian Carlo Bibiano ieško neverbalinio kontakto tarp akrobato ir šokėjo.
Fizikoje neegzistuoja lytėjimas, kaip kontakto forma. Stovėdami ant grindų, jų neliečiame: grindyse esantys elektronai atstumia pėdos elektronus ir tarp jų susidaro elektromagnetinis laukas, todėl atominiame lygmenyje jie niekada nesusiliečia. Nepaistant to, mes vis tik galime jausti artimo žmogaus apkabinimus. Naudodamiesi skirtingomis judesio kalbomis, atlikėjai spektaklyje „Where Do I Connect?“ šia tema sieks sukurti neįprastą bet atvirą bendravimą tarp žiūrovų.
„Naujojo cirko stotelių“ renginiai Vilniuje vyks rugsėjo 18-23 dienomis Kirtimų kultūros centre, Naujosios Vilnios „Dūmų fabrike“ ir „AAT | Artūro Areimos teatre“ Baltupiuose.