Šiuolaikinio meno centro Šiaurinėje salėje greta kitų trijų parodos kūrinių piestu stojasi O. Juciūtės pustrečio metro aukščio objektas „Puota“ – išardytas, pirminės funkcijos netekęs, lyg futliaras savo plokštumas atvėręs pobūvio stalas. Keturios jo kojos, suvyniotos į dovanoms skirtą popierių, puikuojasi šalia ant sienos.
Kalbinama DELFI, kūrinio autorė teigė tikinti, kad daiktai mums įprastas formas įgyja tik patekę į regos lauką. O šalia jo viskas pasikeičia, dydžiai ir pavidalai išsikreipia ir pasaulis tampa nepažinus.
„Kartais man atrodo, kad gretai atsigręžusi sugebėčiau jį nutverti tokį, kokio jo niekada nematome“, – sakė premijinės parodos laureatė, Vilniaus dailės akademijoje (VDA) studijuojanti skulptūros magistrantūrą.
„Puota“ provokuoja žiūrovą pamąstyti apie daikto ir jo atvaizdo santykį. Kūrinį palydi videofilmas „Ilgos šviesios kojos“. Jame siuvyklos darbuotojas mauna kelnes ant orą traukiančio vamzdžio, išpūsdamas ir vėl įsiurbdamas jų klešnes. „Išvirkščio“, „atvirkščio“ būsenos autorės meninei strategijai labai reikšmingos. Ji teigia, kad supančią tikrovę galime pamatyti iš įvairiausių pusių.
Parodos nugalėtoja O. Juciūtę paskelbė tarptautinė žiuri – galerininkas Benjaminas Thorelis iš Prancūzijos, žinoma lietuvių kūrėja ir meno kritikė Neringa Černiauskaitė ir latvių kuratorė Zane Onckule.
Vertintojai prisipažino, kad tolimiausiame parodos kampe stovintis paslaptingas O. Juciūtės objektas vis traukė jų žvilgsnį, masino prie jo sugrįžti. Galiausiai jie grįžo nešini apdovanojimu autorei.
Bendrovės „JCDecaux“ vadovė Žaneta Fomova nugalėtojai įteikė 3 tūkst. eurų piniginį prizą ir atvėrė galimybę savo darbus eksponuoti lauko reklamos plotuose.
Dėl prizo taip pat varžėsi Beatričės Mockevičiūtės, Kęstučio Montvido, Viltės Bražiūnaitės ir Tomo Sinkevičiaus darbai, sukurti specialiai šiam pasirodymui.
Visą gruodį veikiančios parodos autoriai tapo artimi lyg vienos šeimos nariai. „Man ir malonu, ir linksma, ir truputį liūdna. Kažkas laimi, o kažkas – ne. Šios parodos dalyviai ir darbai per pastarąsias savaites man tapo labai artimi ir brangūs. Dėl to jaučiuosi keik nepatogiai, – sakė premijos laureatė O. Juciūtė. – Vis dėlto pagrindinis įvertinimas – veikianti, gera, pilnavertė paroda. Kai esi jaunas menininkas, labai svarbi tampa ta optimistinė žinia, kad viskas gali veikti puikiai, sklandžiai ir lengvai. Kartais sunku savo kūriniui rasti tinkamą erdvę ir laiką. Man regis, čia mums pavyko.“
Kad pavyktų, nemažai prisidėjo parodos architektai Petras Išora ir Ona Lozuraitytė. Jie išklausė jaunųjų autorių pageidavimų ir sukūrė itin subtilią ekspoziciją, kuri neapkrauna žiūrovo informacija, užtat apgaubia intrigos ir nuotykio atmosfera.
Specialaus paminėjimo, pasak žiuri, nusipelnė B. Mockevičiūtės kūrinys „Horizon I‘ve Ever Seen Before“. Tai vienas ilgas kadras, kuriame rodomas vėjo glostomas sunkvežimio priekabos tentas, projektuojamas ant identiško dydžio ekrano. Autorė atkreipia dėmesį į vos pastebimus, bet neįsisąmoninamus fenomenus.
Skulptūros bakalaurą VDA studijuojanti B. Mockevičiūtė 2016 metais buvo pripažinta geriausia meno mugės „ArtVilnius“ jaunąja menininke.
K. Montvidas savo darbe „Apytiksliu atstumu“ iš NASA archyvuose rastų Marso nuotraukų sukūrė šios planetos landšaftą ant nuvirtusio ąžuolo kamieno. Reljefą menininkas perteikė naudodamas archajiškas medžio apdirbimo priemones.
V. Bražiūnaitės ir T. Sinkevičiaus penkių minučių trukmės filme „Po darbo“ kuriamas pasakojimas apie veikėją, kuris negali išpildyti savo kasdienių norų. Kurinį sudaro konkretaus laiko ir vietos neturinčių vaizdinių ir tekstų nuotrupos, tokiu būdu ženklinant nomadišką nūdienos žmogaus situaciją.
Paroda „Seklus, greitas ir dar neįvardintas“ siekiama skatinti naujų kūrinių atsiradimą ir suaktyvinti šiuolaikinio meno lauką.
Parodos kuratoriai keisis kas dveji metai. Šiemet šios pareigos atiteko Edgarui Gerasimovičiui ir Audriui Pociui. Pastarasis DELFI teigė, kad parodoje siekiama tam tikros tematinės ir idėjinės vienovės, tad ir autoriai pasirenkami pagal tai, kaip jų darbai dera tarpusavyje.
„Kokybiški kūriniai, kuriuos sukurti Lietuvoje nėra taip paprasta ir kurie atsieina nepigiai, mano galva, yra kur kas svarbesnis dalykas, nei pats konkursas ir premija. Su kokybišku kūriniu gali toliau dalyvauti meno rinkoje, kitose parodose. Tai neįkainojama galimybė“, – sakė kuratorius A. Pocius.
Paroda „Seklus, greitas ir dar neįvardintas. JCDecaux premija“ veiks iki 2017 metų sausio 11 dienos.
DELFI tęsia rubriką „Kultūros pjūvis“, kurioje pateikiamos svarbiausių meninių įvykių apžvalgos, kultūros ir subkultūros naujienos, pristatomi Lietuvos jaunųjų meno kūrėjų darbai.