Šioje parodoje „Istorija ir atmintis. Romano Borisovo akvarelės“ pristatomi daugiau nei per keturis dešimtmečius sukurti 78 darbai – akvarelės ir eskizai, atskleidžiantys nykstantį architektūros paveldą – senąsias bažnyčias ir koplyčias, rūmų ir pilių griuvėsius, skersgatvius ir kiemus.
„Kiekviena ši tema tarsi turi mums parodyti, kas nutinka su paveldo objektais, kurie atsiduria skirtingų asmenų rankose, skirtingoje aplinkoje. Kai kuriais atvejais objektai yra saugomi, atstatomi, prižiūrimi. Kai kuriais – tiesiog išnyksta, yra sunaikinami. Natūralu, kad ši paroda tarsi praplečia pasaulėžiūrą į tolimesnes teritorijas – ne tik dabartines Lietuvos ribas. Primena, kaip svarbu prisiminti praeities šešėlius, aplankyti šiuos objektus, kol jie vis dar matomi“, – pažymėjo L. Grybauskaitė.
Nuo piešinio iki akvarelės – netoli
Parodos autoriaus R. Borisovo darbai tapyti akvarele. Galima drąsiai sakyti, kad šis metodas pats atrado autorių, nes, kaip sakė jis pats, pasirinkimas atėjęs savaime.
L. Grybauskaitė tyrinėdama autoriaus darbus pažymėjo, kad jie preciziški, galima įžiūrėti kiekvieną detalę. Kūrėjas savo ruožtu pasakojo, kad tapybos darbą jam sukurti prireikia savaitės ar dviejų.
„Niekada nedarau iki galo – po pradžios seka pertrauka, ji gali trukti ir dieną, ir kelias savaites. Namuose kabo kai kurie darbai, nutapyti prieš gerus dešimt metų. Kaskart praeidamas matau, kas man nepatinka. Ateina momentas, kai išimu iš rėmų, pataisau ir vėl įrėminu. Kai įsigilini į temą, pamatai tokias detales, kurios neįtelpa į bendrą kontekstą. Kai darai spontaniškai – to nematai. Per ilgesnį laikotarpį galiu apie kievieną darbą pasakyti, kurioje vietoje nedadirbta“, – apie nuolatinę nepasitenkinimo būseną, būdingą menininkams kalbėjo R. Borisovas.
Domisi Rytų Prūsijos palikimu
Į L. Grybauskaitės pasvarstymą, kad darbai, matyt, nuolat vystosi ir rutuliojasi, jei tik R. Borisovas turįs prie jų prieigą, autorius atsidusęs pridūrė, kad jau 38-erius metus nėra turėjęs atostogų – neatsimenantis, kad būtų kur nors ištrūkęs arba gulėtų nieko neveikdamas.
Tačiau R. Borisovas nemažai keliavęs, būta tikslingų kelionių – tapytuose kūriniuose tai atsispindi. „Visada domėjausi Rytų Prūsijos palikimu, kiek save atsimenu, stengdavausi ten nuvykti. Kai 1981-aisiais atsirado automobilis, nuvykdavau ten dažniau. Kartais važiuodavau vienas, kartais – tempdavausi kolegas. Niekas negalėjo manęs suprasti, esą „ko tau tam mėšlyne reikia“. Jie nematė to, ką regėjau aš. Žinoma, jei prie kokio seno, sugriuvusio dvaro kelias per purvus, ir jei atkreipi dėmesį tik į tai... Tokių kaip aš daug, tik ne visi turi galimybes keliauti“, – konstatavo tapytojas.
L. Grybauskaitės dėmesį patraukė R. Borisovo darbų pavadinimai, kurie dažnai, anot jos, yra „pagilinantys prasmę“.
„Savo darbais stengiuosi ne šiaip pavaizduoti objektą, o parodyti jo šiandieninę svarbą. Užrašau savo prisiminimus, pastabų prikaupta nemažai. Visi šie objektai nėra išskirtiniai, pasaulyje yra didingesnių, bet visi jie turi kitą statusą. Kalbant apie dalį darbų iš Lenkijos – Malborko, Olštyno pilys buvo nuolat naudojami pastatai. Pradžioje kaip katalikų bažnyčios, vėliau liuteronų... Visada atliko savo funkciją. Užtat kitoje sienos pusėje priešu tapo akmenys, juos sprogdindavo, išrinkdavo plytom. Būtent Kaliningrado srityje, buvusioje Prūsijoje – visi statiniai yra kankiniai. Dėl kankinio statuso turi savo žavesį“, – pažymėjo jis.
300 kilometrų nuo centro
Viename savo interviu paklaustas, kurio miesto pilietis yra, R. Borisovas atsakė, kad Kaliningrado laikraštyje buvo pristatytas „vilniečiu, kuris dabar yra nidiškis, gyvenantis Klaipėdoje, o dažniausiai jį galima sutikti Kaliningrade arba Berlyne.“
Viename savo tapybos darbų autorius atvaizduoja Vilniaus katedros požemius. Po paveikslu, gražiu pasviru šriftu autorius užrašė pastabą – „tuomet dar be turistų“.
L. Grybauskaitė teiravosi, kokį vaizdą tapytojas anuomet išvydęs, ar dabar, kai požemiai yra sutvarkyti ir pritaikyti lankymui jų pirminis šarmas išnykęs? R. Borisovas pasakojo, kad anais laikais netrūko chaoso – visur pristatyta žvakių, tačiau tai, visų pirma, ir yra autentika.
„Kai nebuvo tokios gausybės atstatytų objektų, džiaugėmės, kad koks nors pastatas yra atnaujinamas. Dabar masiškai viskas atstatoma, valoma... Gera gyventi, bet objektas netenka vertės, tai nėra vertinga kultūrai. Ten jau neliko tos senosios dvasios. Net ir turistas negali suprasti senojo miesto kvapo, mato tik išorinį blizgesį“, – nykstančio paveldo problematiką priminė menininkas.