Lietuvių darbų paroda „Déjà vu“ buvo atverta spalio 29 dieną galerijoje „Xin Dong Chen Space for Contemporary Art“. Ji įsikūrusi ypatingame Pekino menų rajone 798.
Menininkams iš Lietuvos buvo suteikta garbė pradėti milžinišką šešiolikos Rytų ir Vidurio Europos šalių meno festivalį. Taip skelbia ir pats parodos pavadinimas: „Contemporain Art From Eastern and Central Europe. Part 1“. Joje taip pat pristatyta po keletą menininkų iš Latvijos, Makedonijos ir Kroatijos. Kitos šalys į ilgalaikį projektą įsitrauks kitais metais.
Po žvalgomojo vizito – kvietimas į Pekiną
Lietuvos ryšiai su galerijos „Xin Dong Chen“ savininku ir kuratoriumi Čen Sindongu (Chen Xindong) užsimezgė 2016 metais Pekine, kai Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro (KKKC) vadovas menotyrininkas Ignas Kazakevičius dalyvavo Rytų ir Centrinės Europos ir Kinijos kultūros forume „16+1“.
Č. Sindongas yra Pekino galerijų asociacijos prezidentas, Kinijos kultūros ministro pagrindinis patarėjas meno ir kultūros klausimais.
2017-ųjų vasarą KKKC pageidavimu Klaipėdoje surengta šiuolaikinių Kinijos dailininkų paroda „Kas aš? 798 įspūdžiai“. Kinijos delegacijai surengtas žvalgomasis vizitas, per kurį svečiai lankėsi kūrėjų studijose, susitiko su kelių galerijų vadovais.
Aplankė kinų klasiką
Ž. Augustinas, R. Treigys ir R. Petrovas Kinijoje lankėsi pirmą kartą, praleido penkias dienas. Apsigyveno 5 žvaigždučių viešbučio 19-ame aukšte su nuostabiu vaizdu į „Padangių imperijos“ sostinę.
Parodos rengėjai svečiams pasiūlė itin intensyvią programą, neleido atsikvėpti nė minutėlei: parodė Didžiąją kinų sieną, Uždraustąjį miestą, Lamos šventyklą, vežiojo, maitino – kasdien vis įvairiau ir gausiau.
Laukdami savo parodos atidarymo lietuviai aplankė vieno didžiausių šiuolaikinių kinų menininkų Fang Lijun retrospektyvą. Autorius patenka į brangiausių pastarojo laiko Kinijos menininkų dešimtuką, mėgaujasi septinta vieta.
„Vakarėlis buvo milžiniškas – su gausiomis vaišėmis ir net vardine autoriaus degtine. Susirinko visos Pekino meno žvaigždės, kuratoriai, galerininkai“, – viešnagės įspūdžiais dalijosi tapytojas Ž. Augustinas.
798-asis rajonas
R. Treigiui padarė įspūdį vidinės galerijų erdvės, modernūs interjerai, skoningai integruojantys senąją sukarinto rajono architektūrą.
798-asis rajonas 6-ajame XX amžiaus dešimtmetyje iškilo kaip pramoninė zona, karinės gamyklos pastatų kompleksas, o ilgainiui tapo garsiu galerijų miesteliu. Pasikeitus politinėms aplinkybėms, didžiuliuose pastatuose ėmė telktis kūrybinių industrijų centrai.
Lietuvių parodą priėmęs Č. Sindongas yra vienas meno rajono kūrėjų, vadovauja trims galerijoms. Devintojo dešimtmečio pradžioje jis studijavo chemiją, vėliau nepilnu etatu dirbo teatre. Kai 1992-aisiais Pekine išvydo „Galerie de France“ surengtą parodą, suprato, kad menas – tikrasis jo pašaukimas.
„Padangių imperija“ tada dar buvo uždara, galerijų veikė nedaug. Tad kuratorius ir kolekcininkas stengėsi atvežti įdomių užsienio meno pavyzdžių.
798-asis kvartalas ypač suklestėjo po 2004 metų: privačios dirbtuvėlės virto šiuolaikinėmis dizaino parduotuvėmis, kavinėmis, meno galerijomis. Galima teigti, kad meno kvartalas tapo Kinijos permainų simboliu.
„Galerijos dirba labai profesionaliai, pasižymi aukšta eksponavimo kultūra“, – tvirtino R. Treigys.
Labiausia laukta žiūrovų
Parodoje „Déjà vu“ R. Petrovas demonstruoja 4 didelius ir tris mažesnio formato tapybos darbus. Ž. Augustinas kinų dėmesiui pateikė penkių paveikslų ciklą. Dar vasarą, per kinų parodą Klaipėdos parodų rūmuose, kuratorius Č. Sindongas įsigijo septynis R. Treigio kūrinius, fotomenininkui patarė, ką jis galėtų atsivežti į Pekiną.
Parodos atidaryme apsilankė Lietuvos ambasadorė Kinijoje Ina Marčiulionytė, kultūros atašė Agnė Biliūnaitė ir daug tarptautinės Pekino bendruomenės atstovų. Paroda „Déjà vu“ veiks iki 2018-ųjų vasario 28 dienos.
R. Petrovas atkreipė dėmesį, kad Lietuvos ir kinų meno kontekstai gerokai skiriasi. „Labiausia laukėme susitikimo su jų žiūrovais. Buvo smagu pabendrauti, tai santūrūs žmonės, įdomūs pašnekovai. Daugiausia teiravosi apie kūrinio prasmes – kas ir kodėl vaizduojama“, – pasakojo klaipėdietis tapytojas.
Visiškas chaosas!
R. Petrovui ir R. Treigiui į akis krito Pekino vairuotojų elgesys – visiškas chaosas! Eismo dalyviai, regis, nesilaiko jokių taisyklių, tačiau nesusiduria, ramiai prasilenkia. Signalizuoja ne piktai, o tik norėdami įspėti kitą.
„Negalėjau atsistebėti, kaip jie tarpusavyje susikalba?! – atrodo lyg būtų prariję kokių paslaptingų grybukų“, – juokėsi R. Treigys.
„Dabar, po Kinijos, lietuviai, regis, vairuoja gana ramiai. Nors, tarkime, grįžus iš Skandinavijos gali kilti įspūdis, kad esame tikri žvėrys“, – juokdamasis pridūrė R. Petrovas.
Kinų vakarėlis su lietuviškomis dainomis
Ž. Augustinui atmintin įsirėžė parodos atidarymo vakarėlis. Renginio rėmėja – kažkuri Naujosios Zelandijos žvejybos kompanija – stalus nukrovė šviežiomis austrėmis, ką tik sugauta žuvimi. Ant žarijų kaitinosi kiaulės išklotinės.
Dalyvius linksmino kinų šokėjos, atlikusios platų repertuarą – nuo europietiškų iki šiuolaikinio kinų šokio. Muzikinę vakaro atmosferą kūrė baltieji džiazo muzikantai.
Bet ne tik jie – N. Zelandijos ambasadorius dainavo maorių dainas, lietuviai irgi neatsiliko – atliko savo krašto dainų, ypač įkvėpti tuo metu Pekine viešėjusios rašytojos Laimos Vincės Sruoginis. Galiausiai prisidėjo ir stabdžius pamiršę latviai.
Atsisveikinimas: kinų korida
Ankstų pirmadienio rytą atėjo metas pakuotis mantą ir keliauti į oro uostą. Parodos kuratorius Č. Sindongas išvakarėse įspėjo lietuvius šiukštu neišvažiuoti su juo neatsisveikinus. Numatytą valandą kuratorius nepasirodė, laikas bėgo, galimybė suspėti į lėktuvą geso.
Tada paskambino kuratoriaus asistentas ir ištarė Ž. Augustiną pralinksminusią frazę: „Čenas vėluoja dėl to eismo“, – tarsi lietuviams tas eismas, ypač vėluojant į skrydį, būtų nesvarbus.
Pagaliau pasirodęs Čenas, anot R. Treigio, išmojavo svečius ir palinkėjo kantrybės braunantis per „kinų koridą“ – Pekino spūstis.
Pasak R. Petrovo, į Pekiną norėtųsi grįžti dar kartą. „Liko jausmas, kad labai daug ko nepamatėm. Būna, nuvažiuoji į Paryžių, aplankai kelis muziejus ir gana. O į Pekiną norisi dar, dar ir dar“, – sakė tapytojas.
Parodos akimirkos: