Abiejų menininkų kūryboje gausu laisvalaikio įvaizdžių, kasdienybės akimirkų ir fragmentų, spalvų ir kompozicijų lengvumo, nors drobėse tai perteikta savitu braižu. Šios parodos Kuršių marių pakrantėje įsikūrusioje Pamario galerijoje lankytojams atvers vasaros patirčių siužetus ir klaus, kokie yra jų lūkesčiai.
Akimirkų suviliotas Kostas Dereškevičius
Lietuvos ir Europos meno auditorijai gerai pažįstamas tapytojas Kostas Dereškevičius (1937–2023) iškilo 8-ajame dešimtmetyje, kai su bičiuliais tapytojais Arvydu Šalteniu, Algimantu Jonu Kuru ir Algimantu Švėgžda susibūrė į neformalią grupę „4“. Atmetę iki tol vyravusius tapybos siužetus, grupės nariai atsigręžė į savo aplinką ir laiką. Dereškevičiaus darbai pasižymi ironija, humoru, juose daug kritikos sovietinei buičiai, bet nestokojama ir nuoširdaus dėmesio, susižavėjimo gyvenimo akimirkomis. „Parodos pavadinimą „Besišypsanti“ įkvėpė tapytojo kūrinys „Besišypsanti moteris“ (1974), kuris yra lyg manifestas, išreiškiantis nepriklausymą konkrečiam laikui ar socialinei struktūrai“, – pasakoja parodos kuratorė Akvilė Anglickaitė.
Pamario galerijos parodoje pristatomi K/ Dereškevičiaus darbai sukurti 1966–2004 m., kai menininkas aktyviai veikė. Juose išryškėja įvairūs posūkiai, įtakos ir ieškojimai. Be jau chrestomatinių tapybos darbų „Kurorto moteris“ ar „Pliaže“, žiūrovai susipažins ir su mažo formato dar niekur neeksponuotais tapybos etiudais ir piešiniais. Dauguma jų tapyti gamtoje vasarą, kai dailininkas išvykdavo iš miesto. Šiuose mažuose darbuose atsiskleidžia vietos ypatumai, juose nematyti didelio skirtumo tarp žmogaus ir gamtos. Lankytojai šią parodą gali žiūrėti kaip kelio filmą, susidedantį iš dviejų (tapybos) juostų apie menininko kelią ir laiką kelyje. Dereškevičius čia yra režisierius, o filmo-parodos scenarijaus autorius – žiūrovas, nes siužetas laisvas, jis kyla iš žiūrinčiojo prisiminimų ar susikuria vaizduotėje.
Pakartojimų autentiškumas Lino Jusionio tapyboje
Jaunosios kartos menininkas Linas Jusionis, jungdamas miesto ir architektūros elementus, reflektuoja asmeninę patirtį ir būsenas. Paroda „Žingsnių skaičiavimas“ sudaryta iš skirtingų kūrybos laikotarpių darbų, kurie kartu atrodo gana vientisai, savo konstrukcija ir nuotaika tarsi tęsiantys tą pačią giją. Autentiškumo, bandymo atkartoti patirtis klausimai lydi visą menininko tapybinį kelią.
Pristatydamas parodą L. Jusionis skaičiuoja pirmyn ir atgal nueitus žingsnius, bando reflektuoti, kiek iš tiesų pajudėta pirmyn. „Grįžti į tą pačią vietą, kur kitados jau buvai. Viskas tarsi beveik taip pat. Žvelgi į banguojančią jūrą, kuri visada tokia pati, bet tavo žvilgsnis kiek pakitęs. Matuoji tą kismą. Kai kuo pasidžiaugi, bet kai ko ir ilgiesi. Gal norėtųsi pakartoti tą momentą, kai čia buvai anksčiau, bet negali. Kiekvienąkart pakartota situacija atrodo ne tokia autentiška. Guodžia tai, kad pats kartojimas įgauna savitą autentiškumą“, – pasakoja menininkas.
Minimalistinė raiška, redukuotas, kone abstraktus peizažas, apribotas žiūrovo matymo laikas ir tik vienas kitas atpažįstamas objektas palieka daug erdvės – žiūrovas kūrinius gali užpildyti savo istorijomis. Šia prasme abu Pamario galerijoje pristatomi menininkai, pasitelkdami laisvalaikio įvaizdžius, bendrauja su žiūrovais užuominomis, nuorodomis, laike sustabdytais daugumai atpažįstamais kasdienybės fragmentais.
Birželį papildomas veiklas Pamario galerijoje pradės kitų Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus padalinių edukatoriai. Jų rengiamas naujas parodas ir Juodkrantės vietos kontekstą atliepianti kūrybinių dirbtuvių programa vaikams ir paaugliams suteiks naujų būdų kūrybiškai praleisti vasarą.
Kosto Dereškevičiaus paroda „Besišypsanti“ (kuratorė Akvilė Anglickaitė) ir Lino Jusionio paroda „Žingsnių skaičiavimas“ Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus Pamario galerijoje (Liudviko Rėzos g. 3, Juodkrantė, Neringa) atidaromos 2023 m. birželio 1 d. 17 val. ir veiks iki rugsėjo 24 d.