Kompozitorius Borysas Liatošynskis (1894–1968) ukrainiečių simfoninės muzikos pradininkas, du jo sukurti fortepijoniniai trio pripažinti geriausiais ukrainiečių kamerinės muzikos pavyzdžiais, tačiau šiai dienai Europoje dar nėra plačiai žinomi. Šis menininkas būdamas puikiu pedagogu turėjo reikšmingos įtakos visai ukrainiečių kompozitorių mokyklai. B. Liatošynskio kūryba įkvėpė ukrainiečių smuikininką Mykhaylą Zakharovą suburti ir šio kompozitoriaus garbei pavadinti kamerinės muzikos ansamblį „Lyatoshynsky trio“. Ansamblyje taip pat groja pianistas Romanas Lopatynskis bei jauna ir perspektyvi ukrainiečių violončelininkė Mariia Mohylevska. Visi trys atlikėjai daug gastroliuoja užsienyje, tačiau iki Rusijos sukelto karo jų šalyje bendram darbui susirinkdavo Ukrainos mieste Charkive. Šiuo metu galimybės drauge dirbti gimtojoje šalyje apribotos, tačiau tai jų nestabdo veikti vardan bendro tikslo – aktyviai pristatyti ukrainiečių muziką bei tradicijas Europoje.
„Kaune lankysimės antrą, o Lietuvoje trečią kartą. Su dėkingumu prisimename šiltus susitikimus su Lietuvos publika ir nekantriai laukiame koncertų Šiauliuose ir Kaune. Koncertams parengėme programą, kurioje daug aktualios šiandienai simbolikos. Koncertą pradėsime lietuvių kompozitoriaus, B. Liatošynskio mokinio Osvaldo Balakausko kūriniu „Devyni šaltiniai“, taip įprasmindami ukrainiečių ir lietuvių muzikos mokyklų ryšį. Paminėtina ir tai, kad O. Balakauskas mokėsi ir pas kitą žinomą ukrainiečių kompozitorių Myroslavą Skoryką. Antrasis koncerte skambėsiantis kūrinys – Felikso Mendelsono fortepijoninis trio – atspindės mūsų visų bendrumą ir vienybę Europos kontekste. Programą pradėję mokinio kūriniu, ją baigsime mokytojo darbu – Boryso Liatošynskio Antruoju fortepijoniniu trio. Kompozitorius jį parašė 1943 m. karo metu būdamas evakuacijoje. Šiandiena, deja, ši tema mums vėl tapo labai aktuali. Kūrinyje ryškiai atsispindi karo tragiškumas. Atlikdami šį kūrinį labai jautriai ir giliai jį išgyvename“, – apie artėjančių koncertų programą kalbėjo Mykhaylas Zakharovas.
Pasak M. Zakharovo, Ukrainos kultūra ir menininkai ilgai buvo sovietinės kultūros šešėlyje, dauguma kompozitorių buvo įvardijami kaip rusų kompozitoriai. Ukrainiečių kamerinės muzikos pakilimas prasidėjo XX a. pradžioje. Greta B. Liatošynskio reikėtų paminėti ir tokius vardus kaip Valentinas Silvestrovas – Ukrainos pianistas ir šiuolaikinės muzikos kompozitorius, M. Skorikas, kurio muzikai būdingas šiuolaikinis stilius turintis savyje stilistinių bruožų iš ukrainiečių liaudies muzikos tradicijų. V. Silvestrovas dabar jau garbaus amžiaus, bet jo įtaka Ukrainos kamerinės muzikos augimui ir vystymuisi išlieka aktuali.
„Ukrainos kamerinė muzika išgyvena pakilimo laikotarpį, atsiveria, tampa žinoma. Bendrauju su daug kolegų iš įvairių šalių ir iš jų išgirstu, kad jie atranda ukrainiečių kompozitorių darbus, žavisi jais ir stebisi, jog jų muzika taip ilgai buvo mažai žinoma ir atliekama. 2019 m. Vienos radijo orkestras atliko B. Liatošynskio 3-iąją simfoniją, kuri paliko visiems be galo didelį įspūdį ir buvo prilyginama Dmitrijaus Šostakovičiaus simfonijai. Mūsų ansamblio atliekamą B. Liatošynskio Pirmąjį ir Antrąjį fortepijoninius trio transliavo britų BBC radijas. Aiškiai jaučiame, kad susidomėjimas ukrainiečių muzika išaugęs kaip niekados iki šiol“, – ukrainiečių kamerinės muzikos pakilimu džiaugiasi M. Zakharovas.
Primename, kad Pažaislio muzikos festivalyje praeitą vasarą koncertavo pasaulinio garso dirigentė ukrainietė Oksana Lyniv, kuri kartu su savo tautiečiais – baritonu Andrei Bondarenko, smuikininku Andrii Murza, Kauno miesto simfoniniu orkestru bei Kauno valstybiniu choru atliko programą, skirtą pristatyti ukrainiečių kompozitorių muzikai. Šį sezoną festivalis ir toliau siekia išlikti viena iš platformų, prisidedančia prie ukrainiečių muzikinės sklaidos Europoje.